Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2535754_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. marts 2022
Politikontoret
Poul Stampe Berggreen
2022-0030-7206
2323697
Besvarelse af spørgsmål nr. 545 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 545 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Louise Degn Brammer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om kommentar til artiklen "14-årige tilbageholdt efter tyveri midt om natten, tv2east.dk, den 6/1-22, og om at nedsætte den kriminelle lavalder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 545 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen "14-årige tilbageholdt ef-
ter tyveri midt om natten”, tv2east.dk, den 6. januar 2022, og vil
ministeren redegøre for, at 14-årige drenge, der i forvejen er
kendt af politiet for indbrud i området, kan blive ved med at begå
ny ligeartet kriminalitet? Og vil ministeren tilkendegive, hvad
regeringen vil gøre for at sikre beboerne i Fensmark mod yder-
ligere tyverier fra de pågældende mindreårige, herunder om re-
geringen med støtte fra Dansk Folkeparti vil nedsætte den kri-
minelle lavalder?”
Svar:
1.
Regeringen ser med stor alvor på kriminalitet, der begås af børn og unge
under den kriminelle lavalder. I forhold til bekæmpelse af ungdomskrimi-
nalitet er det på den ene side vigtigt med forebyggende arbejde, der sigter
mod at sætte ind så tidligt som muligt, så vi forhindrer vores børn og unge i
at komme på den forkerte side af loven. Samtidig skal der på den anden side
også være en mærkbar konsekvens for dem, der vælger at blive i den krimi-
nelle løbebane og dermed fravælger fællesskabet.
Som bekendt er den kriminelle lavalder i Danmark 15 år, og handlinger fo-
retaget af unge under denne alder kan derfor ikke straffes.
Der skal dog stadig være en mærkbar reaktion, når børn og unge under den
kriminelle lavalder begår kriminalitet, således at de forstår, at alle handlin-
ger har konsekvenser. Ungdomskriminalitetsnævnet spiller i den forbindelse
en central rolle. Nævnet fastlægger individuelle forebyggende indsatser for
børn og unge i alderen 10 til 17 år med henblik på at få barnet eller den unge
ud af kriminalitet og tilbage i fællesskabet. Målet med Ungdomskriminali-
tetsnævnet er således at sikre, at børn og unge under den kriminelle lavalder
bliver stillet til ansvar, når de begår kriminalitet. Derimod er formålet med
Ungdomskriminalitetsnævnet ikke at placere et strafferetligt ansvar.
Det bemærkes i den forbindelse, at regeringen i indeværende folketingssam-
ling forventer at fremsætte et lovforslag, som bl.a. har til formål at gennem-
føre en række ændringer i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet med
henblik på at styrke Ungdomskriminalitetsnævnets arbejde og effektivisere
nævnsprocessen.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om kommentar til artiklen "14-årige tilbageholdt efter tyveri midt om natten, tv2east.dk, den 6/1-22, og om at nedsætte den kriminelle lavalder, til justitsministeren
På denne baggrund finder jeg ikke anledning til at nedsætte den kriminelle
lavalder. Jeg kan i den forbindelse også henvise til min tidligere besvarelse
af 10. maj 2021 af spørgsmål nr. 944 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at der i peri-
oden fra den 1. november 2021 til den 6. januar 2022 blev an-
meldt tre forhold vedrørende brugstyveri (straffelovens § 293 a),
fem forhold vedrørende indbrudstyveri (straffelovens § 276 a),
8 forhold vedrørende tyveri (straffelovens § 276) og seks for-
hold vedrørende forsøg på tyveri (straffelovens § 276, jf. § 21) i
det pågældende område i Fensmark.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at der i for-
bindelse med anmeldelserne til politikredsen den 6. januar 2022,
som er omtalt i den nævnte artikel, var to unge personer, der
blev pågrebet og tilbageholdt af en politipatrulje. Den ene per-
son havde tidligere – den 6. december 2021 – været tilbageholdt
af politiet i forbindelse med de første tyverier i området.
Politikredsen foretog herefter ransagning på den ene unges (den
tidligere tilbageholdtes) bopælsadresse, som er et opholdssted
for anbragte unge. Der blev i den forbindelse fundet koster fra
flere af de anmeldte indbrud og tyverier mv.
Den pågældende unge, som på gerningstidspunktet var under
den kriminelle lavalder, erkendte i forbindelse med afhøringen
at have begået de førnævnte tyverier, som var blevet anmeldt i
perioden fra den 1. november 2021 til den 6. januar 2022. Den
unges sag skal nu behandles i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har endvidere oplyst, at
den anden af de to unge personer, som blev pågrebet og tilbage-
holdt i forbindelse med anmeldelserne den 6. januar 2022, alene
betragtes som ”medløber” på dette ene forhold. Politikredsen
har været i dialog med lederen af det opholdssted, hvor den på-
gældende unge er bosiddende, om pågældendes trivsel og be-
kymrende adfærd.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har herudover oplyst, at
den unge person, som har erkendt at have begået tyverierne, blev
anbragt på opholdsstedet kort tid inden, at de første indbrud blev
anmeldt til politikredsen. Med henblik på i et tværfagligt
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om kommentar til artiklen "14-årige tilbageholdt efter tyveri midt om natten, tv2east.dk, den 6/1-22, og om at nedsætte den kriminelle lavalder, til justitsministeren
samarbejde at forebygge den unges kriminelle adfærd har den
områdeansvarlige lokalbetjent haft tæt kontakt til opholdsstedet,
ligesom betjenten har været i kontakt med den politikreds, som
den anbringende kommune er beliggende i. Den pågældende po-
litikreds har i forlængelse heraf underrettet den anbringende
kommune om sagen.
Lokalpolitiet hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har i
den periode, hvor indbruddene mv. foregik, prioriteret at være
til stede i Fensmark gennem flere forskellige indsatser, herunder
i form af tryghedsopfølgning hos de forurettede borgere og kon-
takt til tryghedsambassadører, ligesom der er blevet udført uni-
formerede og civile patruljeringer af både de områdeansvarlige
lokalbetjente og af sektionen for operativ forebyggelse.”
Side 4/4