Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2537802_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. marts 2022
Strafferetskontoret
Anne Sofie Brix
2022-0030-7183
2318031
Besvarelse af spørgsmål nr. 524 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 524 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. februar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om at ændre gældende regler om værneting i sager om it-relateret økonomisk kriminalitet, således at sager ikke nødvendigvis skal efterforskes i den politikreds, som gerningsmanden var bosiddende i på gerningstidspunktet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 524 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet i Retsudvalget den 1.
februar om sagsbehandlingstider for sager vedrørende online
økonomisk kriminalitet redegøre for, om ministeren er indstillet
på at ændre de gældende regler om værneting i sager om it-rela-
teret økonomisk kriminalitet, således at sager ikke nødvendigvis
skal efterforskes i den politikreds, som gerningsmanden var bo-
siddende i på gerningstidspunktet, men sager kan sendes til den
politikreds, der har ressourcer til at sagsbehandle dem?”
Svar:
Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at det følger af retsplejelovens
§ 696, 1. pkt., at en hovedforhandling med hensyn til alle i kongeriget begå-
ede forbrydelser i reglen skal foregå ved den ret, i hvis kreds handlingen er
foretaget. Det betyder, at straffesager skal behandles i retten i den retskreds,
hvor handlingen er foretaget. Det fremgår af retsplejelovens § 698, stk. 1, at
hovedforhandlingen i visse tilfælde kan ske i den retskreds, hvor den sigtede
har bopæl eller opholder sig.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at sager vedrørende it-
relateret økonomisk kriminalitet håndteres af politiets Nationale
Center for It-relateret Kriminalitet
NCIK (tidligere LCIK).
NCIK er i dag organisatorisk forankret i den Nationale Enhed
for Særlig Kriminalitet (NSK) og står for den forebyggende ind-
sats samt for modtagelse af anmeldelser, visitation og indle-
dende efterforskning af it-relateret økonomisk kriminalitet.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra NSK.
NSK har bl.a. oplyst, at NCIK har faste retningslinjer for valg
af efterforskningsværneting ved fremsendelse af anmeldelser og
sagspakker til politikredsene med henblik på eventuel yderligere
efterforskning, sigtelse og strafforfølgning.
Det følger af disse retningslinjer, at en anmeldelse/sagspakke
som udgangspunkt tildeles den politikreds, hvor mistænkte
havde bopæl på gerningstidspunktet. Retningslinjerne angiver
endvidere, til hvilken kreds anmeldelsen/sagspakken skal forde-
les, hvis man f.eks. ikke kender den mistænktes bopæl, hvis der
er flere sager mod mistænkte eller flere mistænkte i sagen mv.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om at ændre gældende regler om værneting i sager om it-relateret økonomisk kriminalitet, således at sager ikke nødvendigvis skal efterforskes i den politikreds, som gerningsmanden var bosiddende i på gerningstidspunktet, til justitsministeren
For så vidt angår den i spørgsmålet nævnte ordning, hvorefter
sager kan sendes til den politikreds, der har ressourcerne til at
behandle dem, er det NSK’s vurdering, at en sådan ordning vil
indebære, at NCIK skulle fravige princippet om at fremsende
anmeldelserne/sagspakkerne til kredsene efter faste retningslin-
jer. De faste retningslinjer, som sikrer entydig og accepteret for-
deling af sagerne, har stor værdi for politiet, da det er grundlaget
for effektiv håndtering af et sagsområde med mange tusinde an-
meldelser hvert år.
Rigspolitiet kan hertil oplyse, at det er en integreret del af Rigs-
politiets styringsopgave løbende at sørge for, at der er sammen-
hæng mellem aktivitet og ressourceallokering til politikredsene.
Det sikres blandt andet ved, at en del af politikredsenes økono-
miske rammer baseres på antallet af anmeldelser i den enkelte
politikreds, herunder antallet af anmeldelser vedrørende it-rela-
teret økonomisk kriminalitet.”
På baggrund af Rigspolitiets bidrag har jeg som justitsminister ikke fundet
anledning til at ændre reglerne. Som justitsminister er jeg dog altid optaget
af og overvejer løbende, hvilke initiativer der relevante for at komme den
uacceptable økonomiske kriminalitet til livs.
Side 3/3