Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2532235_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
23. februar 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Anders Svane Restorff
Caspersen
Sagsnr.: 2022-0030-7155
Dok.:
2307754
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 513 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Lisbeth Funck Hansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil gøre brug af for at nedbringe de lange notar ventetider i Silkeborg og Viborg, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 513 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvilke initiativer vil ministeren gøre brug af for at nedbringe
de lange notarventetider i Silkeborg og Viborg, idet borgerne i
Silkeborg og Viborg må vente i 1-3 måneder for at komme til
notar, jf. artiklen
”Kritik
af lang ventetid på at komme til notar
i Silkeborg”
fra Midtjyllands Avis den 26. januar 2022?”
Svar:
1.
Det er vigtigt, at navnlig de mere borgernære opgaver i domstolssystemet
f.eks. et møde med notaren om bekræftelse af et testamente eller en ægte-
pagt
ikke kun varetages i de store byer, men også kan løses lokalt inden
for rimelig tid.
Som reglerne er i dag, hører notarforretninger under byretterne og foretages
som udgangspunkt i byrettens lokaler. Danmark har 24 byretter, som geo-
grafisk er fordelt over hele landet i et tilsvarende antal retskredse. I ti af
retskredsene er byretterne repræsenteret i både hovedbyen (hovedtingstedet)
og i én eller to andre byer inden for retskredsen (bitingsteder). Det gælder
bl.a. Retten i Viborg, som betjener borgerne i de tre kommuner Viborg, Sil-
keborg (bitingsted) og Skive. Det er som udgangspunkt både muligt at be-
stille tid hos notaren på byretternes hovedtingsted og på bitingstedet.
De nuværende regler giver også mulighed for, at notarforretninger foretages
et andet sted inden for retskredsen, hvis omstændighederne taler for det. Det
kan f.eks. være tilfældet, hvis en borger er meget syg, eller hvis det af andre
grunde er umuligt for borgeren at komme frem til notaren.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse om ventetiden for notarforretninger i Silkeborg og Viborg fra
Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
har til brug for udtalelsen indhentet bidrag
fra Retten i Viborg.
Retten i Viborg bruger et mødelokale på Silkeborg Kommunes
rådhus til at foretage notarforretninger 1,5 dag om måneden.
Herudover foretager Retten i Viborg notarforretninger i Viborg
3,5 - 4 dage om ugen. Borgere kan booke tid via rettens online
bookingsystem på rettens hjemmeside. Bliver ventetiden for
lang ved notarkontoret ved Retten i Viborg, kan retten beslutte
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil gøre brug af for at nedbringe de lange notar ventetider i Silkeborg og Viborg, til justitsministeren
at åbne for flere tider. Det er endvidere muligt at få gennemført
en hastende notarforretning ved telefonisk henvendelse til ret-
ten.
Retten i Viborgs retskreds dækker over et stort geografisk om-
råde; Viborg Kommune, Silkeborg Kommune og Skive Kom-
mune. Der er derfor naturligt mange borgere i retskredsen, der
har transporttid for at komme til retten, herunder til notaren. I en
tid, hvor domstolenes ressourcer i forvejen er knappe, og sags-
behandlingstiderne i fx straffesager og civile sager er meget
lange, er det ikke rettens prioritet at højne serviceniveauet sær-
ligt for borgerne i Silkeborg i forhold til notarforretninger.
Der gælder ingen værnetingsregler for notarforretninger, og bor-
gere kan derfor få foretaget notarforretninger ved en hvilken
som helst ret, de måtte ønske, herunder i andre retskredse, hvor
der eventuelt måtte være kortere ventetid. Borgere i andre rets-
kredse har således også mulighed for at bruge notartiderne i Sil-
keborg og Viborg, også i tilfælde af, at retten måtte stille flere
tider til rådighed.
Retspræsidenten ved Retten i Viborg har haft et møde med borg-
mesteren i Silkeborg Kommune om den lokale debat om notar-
forretninger i Silkeborg og rettens ressourcesituation, og de vil
fortsat have løbende dialog om emnet.”
3.
Det fremgår af Domstolsstyrelsens udtalelse, som er baseret på en udta-
lelse fra Retten i Viborg, at ventetiden for notarforretninger i Silkeborg og
Viborg blandt andet hænger sammen med de økonomiske rammer for dom-
stolenes arbejde.
Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at domstolenes nuværende
økonomi er fastlagt i en administrativ flerårsaftale, der dækker perioden
2019-2022. Der skal derfor fastlægges en ny flerårsaftale for 2023-2026 i
løbet af 2022. Det er Domstolsstyrelsen, der har det overordnede bevillings-
mæssige ansvar for domstolene, og som i udgangspunktet disponerer de
samlede bevillinger til retterne. Regeringen fastsætter således ikke bevilling
til de enkelte retter.
Jeg vil sammen med mine embedsmænd have opmærksomhed på domsto-
lenes sagsbehandlingstider i forbindelse med indgåelsen af den kommende
flerårsaftale om domstolenes økonomiske rammer.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 513: Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil gøre brug af for at nedbringe de lange notar ventetider i Silkeborg og Viborg, til justitsministeren
Derudover noterer jeg mig, at retspræsidenten ved Retten i Viborg er i dia-
log med borgmesteren i Silkeborg Kommune om adgangen til at få foretaget
notarforretninger i Silkeborg.
Side 4/4