Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2531136_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1382
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
30. august 2021
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anders Bertelsen Forman
Sagsnr.: 2021-0030-6352
Dok.:
2082175
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1382 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1382 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. august 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om kommentar til artiklen "Bandekonflikt med NNV og svensk netværk stadig betændt: 'Svært at sige, hvad der kommer til at ske’, bt.dk, den 25/12-21, og om at forbyde NNV og svenske bandemedlemmer i Danmark med grænsekontrol på Øresundsbroen og færgeruten Helsingborg-Helsingør, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1382 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen "Berygtet for bandekrig i
Sverige: Dødspatruljen kommer
til Danmark” bragt på Ekstra-
bladet.dk den 2. august 2021 og redegøre for, hvordan LTF og
Dødspatruljen kan alliere sig i Danmark, når LTF er forbudt, og
om udenlandske og svenske statsborgere, herunder medlemmer
af Dødspatruljen, kan meddeles indrejseforbud i Danmark under
henvisning til den offentlige sikkerhed og orden, samt om rege-
ringen har tænkt sig at gøre dette?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan generelt oplyse, at bandemiljøet moniteres
lø-
bende, og at ændringer i kriminelle gruppers organisering, her-
under gruppernes konflikter eller alliancer, er en del af denne
monitering. Det moniteres ligeledes, om udenlandske kriminelle
grupper vinder fodfæste i Danmark, således at der igennem mål-
rettede efterforskningsmæssige indsatser kan sættes ind, hvis det
sker.
Rigspolitiet er bekendt med, at der i den nævnte artikel fremgår
et billede af personer angiveligt fra henholdsvis
”Loyal to Fami-
lia” (LTF) og ”Dødspatruljen”.
Rigspolitiet er i den forbindelse bekendt med, at der i Sverige
eksisterer en kriminel gruppe kaldet Dødspatruljen. Hertil kom-
mer, at personer fra denne gruppe den 9. juli 2021 ved Østre
Landsret blev dømt for to drab begået i Herlev den 25. juni 2019.
De pågældende blev desuden dømt til udvisning af Danmark
med indrejseforbud for bestandigt.
Rigspolitiet og landets politikredse følger desuden udviklingen
omkring LTF, herunder hvordan den nu forbudte forening LTF
agerer i bandemiljøet. Det vurderes løbende, om personer til-
knyttet den kriminelle gruppe viderefører foreningen, og om der
i den forbindelse kan indledes strafforfølgning, samt om perso-
ner relateret til LTF i forbindelse med dannelse af alliancer med
andre kriminelle grupper overtræder straffeloven.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om kommentar til artiklen "Bandekonflikt med NNV og svensk netværk stadig betændt: 'Svært at sige, hvad der kommer til at ske’, bt.dk, den 25/12-21, og om at forbyde NNV og svenske bandemedlemmer i Danmark med grænsekontrol på Øresundsbroen og færgeruten Helsingborg-Helsingør, til justitsministeren
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan oplyse, at reglerne
om indrejseforbud fremgår af udlændingelovens § 32.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 1, fastsættes et indrejseforbud,
hvorefter en udlænding ikke uden tilladelse på ny må indrejse
og opholde sig på det i afgørelsen fastsatte område, jf. dog stk.
2 og 3, hvis udlændingen er udvist eller er pålagt at udrejse af
landet straks eller ikke udrejser i overensstemmelse med udrej-
sefristen efter § 33, stk. 2. Der kan endvidere fastsættes et ind-
rejseforbud i tilfælde, hvor en udlænding opføres på FN’s eller
EU’s sanktionslister, eller hvis en udlænding opføres på den na-
tionale sanktionsliste over religiøse forkyndere m.fl., som kan
udelukkes fra at indrejse i Danmark. Derudover kan der fastsæt-
tes et indrejseforbud, hvis udlændingens opholdsret eller op-
holdstilladelse er bortfaldet efter § 21 b, stk. 1. Endelig kan der
fastsættes et indrejseforbud i tilfælde, hvor der er truffet afgø-
relse om, at en udlænding ikke har medvirket til sin udrejse i
medfør af hjemrejselovens § 3, stk. 2.
Udlændingelovens § 32, stk. 1, oplister udtømmende, hvornår
der kan meddeles et indrejseforbud til Danmark. Indrejseforbud
efter udlændingelovens § 32, stk. 1, meddeles af bl.a. domsto-
lene og Udlændingestyrelsen.”
Danskernes tryghed er en kerneprioritet for regeringen. Det gælder både, når
truslen kommer fra kriminelle grupperinger her i landet, og når der er tale
om grænseoverskridende kriminalitet fra vores nabolande. Det er netop der-
for, at regeringen i efteråret 2019 besluttede at styrke beskyttelsen af græn-
sen mod Sverige ved at indføre midlertidig grænsekontrol og styrke politiets
indsats i grænseområderne mod Sverige, bl.a. ved etableringen af Grænse-
center Øresund. For nærmere om politiets indsats i den forbindelse henvises
til Justitsministeriets besvarelse af 18. juni 2021 af spørgsmål nr. 529 (Alm.
del) fra Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg.
Side 3/3