Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2531135_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
21. februar 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Rikke Petersen Faaborg
Sagsnr.: 2022-0030-7145
Dok.:
2327156
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 501 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 501 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om kommentar til artiklen "Bandekonflikt med NNV og svensk netværk stadig betændt: 'Svært at sige, hvad der kommer til at ske’, bt.dk, den 25/12-21, og om at forbyde NNV og svenske bandemedlemmer i Danmark med grænsekontrol på Øresundsbroen og færgeruten Helsingborg-Helsingør, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 501 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Bandekonflikt med NNV
og svensk netværk stadig betændt: 'Svært at sige, hvad der kom-
mer til at ske’”, bt.dk, den 25. december 2021 og redegøre for,
om regeringen vil tage initiativ til at forbyde grupperingen
”NNV”, samt anmode de svenske myndigheder om en navneli-
ste over svenske bandemedlemmer og deres nummerplader med
henblik på at meddele disse indrejseforbud i Danmark med hen-
visning til den offentlige orden? Og vil ministeren i forlængelse
heraf redegøre for, om regeringen vil sikre grænsekontrol på
Øresundsbroen og færgeruten Helsingborg-Helsingør med de
nødvendige redskaber?”
Svar:
1.
Når det kommer til kampen mod de kriminelle grupperinger, skal vi bruge
alle de redskaber, vi har til rådighed. Derfor skal det selvfølgelig også på
baggrund af Højesterets dom i LTF-sagen undersøges, om der er mulighed
for at indlede opløsningssager mod andre kriminelle bandegrupperinger, og
hvis myndighederne finder grundlag for yderligere sager, så er det selvsagt
noget, regeringen ser positivt på. Derfor har Rigspolitiet også efter aftale
med Rigsadvokaten og Justitsministeriet besluttet, at der på baggrund af Hø-
jesterets dom i LTF-sagen skal iværksættes en analyse af, om der er mulig-
hed for at indlede opløsningssager mod andre kriminelle bandegrupperin-
ger.
Regeringens politik på bandeområdet er helt klar: Bandekriminalitet hører
ikke til i Danmark, og regeringen er villig til at gå endog meget langt for at
bekæmpe den. Derfor kommer regeringen til at tage et opgør med bandernes
fødekæde, med deres forretning og med deres forråelse, når vi til foråret
præsenterer vores udspil til en ny bandepakke.
2.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en ud-
talelse fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
Vedrørende NSK’s samarbejde med svensk politi har
NSK oplyst, at der generelt består et udbytterigt samar-
bejde mellem svensk politi og dansk politi, herunder NSK.
Det kan hertil oplyses, at der mellem svensk politi og
dansk politi er indgået og underskrevet en aftale om en
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om kommentar til artiklen "Bandekonflikt med NNV og svensk netværk stadig betændt: 'Svært at sige, hvad der kommer til at ske’, bt.dk, den 25/12-21, og om at forbyde NNV og svenske bandemedlemmer i Danmark med grænsekontrol på Øresundsbroen og færgeruten Helsingborg-Helsingør, til justitsministeren
såkaldt JAT (Joint Analysis Team), som betyder, at de to
landes myndigheder på en enkel måde kan dele efterret-
ninger om bl.a. banderelateret kriminalitet, ligesom der
som led i aftalen er placeret svenske forbindelsesofficerer
hos NSK. Endelig har NSK oplyst, at der i forbindelse
med den konkrete konflikt mellem NNV-gruppen og Sö-
derkulla er tæt kontakt mellem svensk og dansk politi i de
aktuelle efterforskninger.
Vedrørende grænseindsatsen mod Sverige har NSK op-
lyst, at der er en midlertidig, kriminalitetsrettet grænse-
kontrol, hvor der er fokus på kriminalitetsbilledet mellem
Danmark og Sverige, herunder på bandemedlemmers tra-
fik over Øresund. Dette foregår bl.a. ved fokuseret målud-
pegning af køretøjer, der har relationer til registrerede
bandemedlemmer, som har dokumenterede relationer til
Sverige, og rejser på tværs af landene. I forhold til færge-
overfarten Helsingør-Helsingborg har det tidligere Græn-
secenter Øresund (GCØ) sikret koordination mellem
Nordsjællands Politi og eksempelvis dansk og svensk
told. NSK, som har overtaget GCØ’s opgaver, vil
fort-
sætte med at sikre denne koordination. I forhold til græn-
seindsatsen er der planlagt en fælles indsats mellem dansk
politi, den danske toldstyrelse og de svenske myndighe-
der. Denne indsats vil også omfatte færgeoverfarten Hel-
singør-Helsingborg samt Øresundsbroen
.
3.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører meddelelse af ind-
rejseforbud til svenske bandemedlemmer forud for indrejsen i Danmark, kan
der henvises til udtalelsen fra Udlændinge- og Integrationsministeriet i
Justitsministeriets besvarelse af 30. august 2021 af spørgsmål nr. 1382
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3