Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2531570_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. februar 2022
Strafferetskontoret
Rune Kistrup
2022-0030-7146
2302808
Besvarelse af spørgsmål nr. 500 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 500 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om, hvordan en syrisk statsborger, kan begå 15 kriminelle forhold over en periode på 2 år, førend myndighederne nedlægger påstand om udvisning, og om den pågældende er blevet udvist i overensstemmelse med Østre Landsrets dom af 18/8-21, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 500 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del - svar på spm. 192
redegøre for, hvordan en syrisk statsborger, der indrejste i okto-
ber 2014, kan begå mindst 15 forhold om bl.a. afpresning, vold,
bedrageri, trusler, våbenbekendtgørelsen, knivloven, overtræ-
delse af lov om euforiserende stoffer, brugstyveri, hæleri, ind-
brud og tyveri over en periode på 2 år, førend myndighederne
griber ind og nedlægger påstand om udvisning? Og vil ministe-
ren oplyse, om den pågældende er blevet udvist af myndighe-
derne i overensstemmelse med Østre Landsrets dom af 18. au-
gust 2021, og i benægtende fald oplyse, hvornår dette senest
sker?”
Svar:
Det er regeringens holdning, at kriminelle udlændinge i videst muligt om-
fang bør udvises. Udlændinge, der misbruger deres ophold i Danmark til at
begå kriminalitet, har efter regeringens opfattelse ikke noget at gøre i det
danske samfund.
I forlængelse heraf er det vigtigt for regeringen, at udlændinge ikke kan
trække deres sag i langdrag ved ikke at møde op til hovedforhandlingen.
Regeringen fremsatte derfor sidste år et lovforslag om effektivisering af
straffesagskæden, hvor retsplejelovens regler om tiltaltes udeblivelse ved
lovligt forfald blev ændret, således at lovligt forfald fremover skal doku-
menteres
og ikke blot oplyses
forud for et berammet retsmøde. Samtidig
skete der en ændring af retsplejelovens § 920, stk. 2, så retten i tilfælde hvor
tiltalte udebliver uden dokumenteret lovligt forfald, og hvor dommen er an-
ket af tiltalte, ved kendelse skal afvise tiltaltes anke, medmindre retten und-
tagelsesvist finder det nødvendigt at fremme sagen i tiltaltes fravær. Endelig
blev der foretaget en række ændringer af relevante ydelseslove, som med-
fører, at tiltalte, der udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden
dokumenteret lovligt forfald, i en periode kan få nedsat visse offentlige ydel-
ser.
For så vidt angår den konkrete sag har Justitsministeriet til brug for besva-
relsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har op-
lyst følgende:
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om, hvordan en syrisk statsborger, kan begå 15 kriminelle forhold over en periode på 2 år, førend myndighederne nedlægger påstand om udvisning, og om den pågældende er blevet udvist i overensstemmelse med Østre Landsrets dom af 18/8-21, til justitsministeren
”Rigsadvokaten
har anmodet Statsadvokaten i København om
en udtalelse. Statsadvokaten i København har anmodet Sydsjæl-
lands og Lolland-Falsters Politi om en udtalelse.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har bl.a. oplyst føl-
gende:
”Sydsjællands
og Lolland-Falsters Politi kan oplyse, at de
første tre forhold i sagen blev begået den 19. marts 2018.
Den 8. juli 2018 sendte anklagemyndigheden et anklage-
skrift med disse tre forhold til Retten i Næstved. Den 3.
oktober 2018 sendte anklagemyndigheden en tilkendegi-
velse med påstand om udvisning til Retten i Næstved. Sa-
gen blev berammet til hovedforhandling den 10. januar
2019.
Tiltalte mødte ikke op ved Retten i Næstved til hovedfor-
handlingen den 10. januar 2019, og retten besluttede, at
tiltalte skulle anholdes til næste retsmøde, jf. retsplejelo-
vens § 757, der blev berammet til den 28. marts 2019.
Anklagemyndigheden fremsendte den 8. marts 2019 til-
lægsanklageskrift med yderligere syv forhold, herunder
flere færdselsforhold, til medinddragelse under sagen. Ho-
vedforhandlingen den 28. marts 2019 blev imidlertid af-
lyst efter anmodning fra forsvareren med henvisning til, at
de nye forhold ville medføre et øget tidsforbrug. Anklage-
myndigheden fremsendte den 26. april 2019 yderligere et
forhold til medinddragelse ved tillægsanklageskrift nr. 2.
Sagen blev herefter berammet til hovedforhandling den
18. juni 2019, hvor tiltalte ikke var blevet anholdt til rets-
mødet. Sagen blev derefter berammet til hovedforhand-
ling den 20. november 2019, hvor tiltalte heller ikke var
anholdt. Sagen blev på ny berammet til den 17. marts
2020, der blev aflyst på grund af situationen med COVID-
19.
Den 2. maj 2020 blev den pågældende fremstillet i grund-
lovsforhør ved Retten i Nykøbing Falster og varetægts-
fængslet på baggrund af yderligere tre forhold.
Den 28. maj 2020 blev der udfærdiget et samlet anklage-
skrift omfattende de i alt 16 forhold i dommen.
Hovedforhandlingen blev herefter påbegyndt ved Retten i
Nykøbing Falster den 7. september 2020, og den 10. sep-
tember 2020
afsagde byretten dom i sagen.”
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om, hvordan en syrisk statsborger, kan begå 15 kriminelle forhold over en periode på 2 år, førend myndighederne nedlægger påstand om udvisning, og om den pågældende er blevet udvist i overensstemmelse med Østre Landsrets dom af 18/8-21, til justitsministeren
Statsadvokaten har henholdt sig til Sydsjællands og Lolland-
Falsters Politis udtalelse. Rigsadvokaten kan ligeledes henholde
sig til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politis udtalelse.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har op-
lyst følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet kan oplyse, at regerin-
gen som bekendt har besluttet, at der af udenrigspolitiske årsa-
ger indtil videre ikke gennemføres tvangsmæssige udsendelser
til Syrien. Ligesom ligesindede lande afstår Danmark fra hand-
linger, der kan tolkes som en normalisering af forholdet til det
syriske regime. De danske myndigheder vil i udgangspunktet
kunne bruge såkaldte motivationsfremmende foranstaltninger
over for de udlændinge, der i første omgang ikke udrejser frivil-
ligt. Det betyder bl.a., at udlændingene kan pålægges opholds-
og meldepligt med henblik på at motivere til frivillig hjemrejse.
Myndighederne vil også kunne bistå udlændinge uden lovligt
ophold med at planlægge frivillig udrejse til Syrien, f.eks. med
at fremskaffe rejselegitimation.”
Side 4/4