Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2472822_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. november 2021
Koncernstyringskontoret
Adam Pedersen
2021-0030-6706
2173019
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. oktober 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Emil Jexner Hamberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til artiklen Der skal handles nu – alternativet er flere sager med strafrabat, lyder advarslen fra domstole, bragt på jp.dk, den 5. juni 2021, herunder redegøre for, hvad regeringen vil gøre – udover de allerede aftalte initiativer i flerårsaftalen for politiets økonomi– for at stoppe strafrabatter begrundet i lange ventetider, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Der skal handles nu – al-
ternativet er flere sager med strafrabat, lyder advarslen fra dom-
stole”, bragt på jp.dk, den 5. juni 2021, herunder redegøre for,
hvad regeringen vil gøre – udover de allerede aftalte initiativer
i flerårsaftalen for politiets økonomi– for at stoppe strafrabatter
begrundet i lange ventetider?”
Svar:
Jeg vil indledningsvist gerne tilkendegive, at jeg finder det helt urimeligt, at
et offer først kan opleve, at en straffesag trækker ud i måneder eller måske
år og herefter oplever, at gerningsmanden får nedsat sin straf. Det går ud
over danskernes retsfølelse. Derfor er jeg også glad for, at vi med aftale om
politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 blev enige om at be-
grænse brugen af strafrabat mest muligt. Vi har netop fremsat et lovforslag,
der blandt andet har til formål at udmønte initiativerne i flerårsaftalen og
begrænse muligheden for at lade sagsbehandlingstiden indgå som en formil-
dende omstændighed i straffesager. Med forslaget synes jeg, at vi har ramt
den rigtige balance. Der tages hensyn til ofret og til danskernes retsfølelse
og det sker inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
En fuldstændig afskaffelse af strafrabat er ikke mulig inden for rammerne
af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, uden at gerningsman-
den får en anden form for kompensation for lang sagsbehandlingstid, f.eks.
i form af en økonomisk godtgørelse. Det ønsker regeringen ikke.
Det er derfor afgørende, at vi får gjort noget ved de stigende sagsbehand-
lingstider i straffesagskæden, der aktualiserer strafrabatter. Det er derfor re-
geringen sammen med et bredt flertal af Folketingets partier med aftale om
politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 har valgt at inve-
stere massivt i straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til artiklen Der skal handles nu – alternativet er flere sager med strafrabat, lyder advarslen fra domstole, bragt på jp.dk, den 5. juni 2021, herunder redegøre for, hvad regeringen vil gøre – udover de allerede aftalte initiativer i flerårsaftalen for politiets økonomi– for at stoppe strafrabatter begrundet i lange ventetider, til justitsministeren
Med lovforslag nr. L 212 om effektivisering af straffesagskæden mv., som
trådte i kraft den 1. juli 2021, indførtes en lang række effektiviseringstiltag
af straffesagskæden. Tiltagene har til formål at stramme op konkrete steder
i straffesagsbehandlingen ved blandt andet at dæmme op for tiltaltes udebli-
velse fra straffesager og unddragelse fra retsforfølgning, samt begrænse
lange sagsbehandlingstider som følge af sammenlægning af straffesager.
Dette arbejde fortsættes med et nyt lovsforslag, som regeringen vil frem-
sætte i indeværende folketingssamling, som vil indeholde yderligere effek-
tiviseringstiltag, der skal løfte straffesagsbehandlingen og forbedre politiets
efterforskningsmuligheder.
Endelig igangsættes der et arbejde med at identificere yderligere konkrete
tiltag, som kan styrke sagsbehandlingen og reducere sagsbehandlingstiden
på tværs af hele straffesagskæden, så tidsrummet fra en forbrydelse begås,
til den skyldige afsoner sin straf, forkortes mest muligt.
Domstolene er, som artiklen nævner, blevet tilført ressourcer af flere om-
gange. Foruden de beløb som fremgår af artiklen, har regeringen i juni 2021
prioriteret yderligere 25,0 mio. kr. i 2021 og 47,5 mio. kr. i 2022 til domsto-
lene. Jeg anerkender dog fuldt ud, at vi ikke hermed har løst de store udfor-
dringer, som domstolene står med.
Jeg følger derfor også udviklingen i domstolene tæt. Jeg forventer også, at
netop sagsbehandlingstiderne i domstolene vil blive et helt centralt tema,
når domstolenes økonomi for 2023-2026 skal fastlægges i en ny flerårsaf-
tale.
Side 3/3