Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2524014_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 131
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. november 2021
Forvaltningsretskontoret
Fie Clement Beisheim
2021-0030-6813
2194292
Besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 131 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. oktober 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Mes-
serschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22. november 2021 til Retsudvalget fra Oluf Jørgensen om retsgrundlaget for sletning af sms’er, jf. REU alm. del – bilag 60, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 131 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der efter god forvaltningsskik
gælder en notatpligt for regeringsmøder, hvor der træffes ind-
gribende beslutninger, og vil ministeren i forlængelse heraf op-
lyse, om der ved en fejl ikke blev taget notat af koordinations-
udvalgsmøderne om aflivning af mink?”
Svar:
1.
Under den nuværende regering er der nedsat en række faste regeringsud-
valg, herunder et koordinationsudvalg. Koordinationsudvalget drøfter større
væsentlige initiativer og sager fra regeringen, herunder større regeringsud-
spil og lovforslag. Der har også under tidligere regeringer været nedsat et
koordinationsudvalg.
Regeringsudvalgene er politiske i den forstand, at de ikke rent retligt er til-
lagt kompetence til at træffe beslutninger på et område, der henhører under
en ministers ressortansvar. Hvis et regeringsudvalg tiltræder (eller afviser)
en indstilling i en sag, vil det således fortsat være den ansvarlige fagminister,
der efterfølgende formelt træffer beslutningen, og som dermed vil være an-
svarlig herfor. Det følger af ministerialsystemet, hvorefter den enkelte fag-
minister er ansvarlig for eget ressortområde.
Der vurderes på den baggrund ikke at være pligt til at tage referat af møder
i regeringens koordinationsudvalg, heller ikke efter god forvaltningsskik.
2.
Om notatpligten kan Justitsministeriet generelt oplyse, at det følger af
offentlighedslovens § 13, stk. 1 og 2, at en myndighed i afgørelsessager un-
der visse betingelser er forpligtet til at gøre notat om oplysninger, som den
mundtligt eller på anden måde bliver bekendt med.
Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 gælder som nævnt alene for af-
gørelsessager, dvs. hvor en myndighed f.eks. skal træffe afgørelse om at til-
dele en ydelse, en tilladelse eller lignende.
Det forvaltningsretlige afgørelsesbegreb afgrænses traditionelt ved, at der
skal være tale om en retsakt (udtalelse) fra en offentlig myndighed, som ud-
stedes på offentligretligt grundlag, som går ud på ensidigt at bestemme, hvad
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22. november 2021 til Retsudvalget fra Oluf Jørgensen om retsgrundlaget for sletning af sms’er, jf. REU alm. del – bilag 60, til justitsministeren
der er eller skal være gældende ret, og som retter sig mod eksterne modta-
gere (i modsætning til internt mod myndigheden selv). Det kan tilføjes, at
der – hvis der er tale om en afgørelsessag – som udgangspunkt ikke gælder
bestemte formkrav til afgørelsens meddelelse. En afgørelse kan således i
princippet meddeles både skriftligt og mundtligt. Det kan dog efter omstæn-
dighederne følge af god sagsbehandlings- og forvaltningsskik, at afgørelsen
bør meddeles skriftligt.
Den ovennævnte notatpligt efter offentlighedslovens § 13, stk. 1, indtræder,
når myndigheden skal træffe afgørelse i den pågældende sag, som oplysnin-
gerne vedrører (afgørelsessag), og der er tale om oplysninger, som vedrører
afgørelsessagens faktiske grundlag, eller om eksterne faglige vurderinger,
de pågældende oplysninger eller vurderinger er af betydning for sagens af-
gørelse, og oplysningerne eller vurderingerne ikke i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter.
Efter § 13, stk. 2, er en myndighed endvidere forpligtet til at tage notat om
væsentlige sagsekspeditionsskridt i afgørelsessager, når sagsekspeditions-
skridtet ikke fremgår af sagens dokumenter.
Det er ikke muligt generelt at fastlægge, hvornår et sagsekspeditionsskridt i
en afgørelsessag skal betragtes som væsentligt. Det må således bero på en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde, jf. Justitsministeriets vejledning om
lov om offentlighed i forvaltningen, pkt. 14.5. I vejledningen nævnes som
eksempel på et sagsekspeditionsskridt, der i almindelighed må betragtes
som væsentligt og derfor skal noteres, det tilfælde, hvor en myndighed med-
deler en afgørelse mundtligt.
3.
Notatpligten efter offentlighedslovens § 13 gælder som beskrevet ovenfor
alene for afgørelsessager.
Der gælder imidlertid også på ulovbestemt grundlag en notatpligt i visse
andre sager. Der kan i den forbindelse henvises til Niels Fenger, Forvalt-
ningsloven med kommentarer (2. udgave, 2020), side 351 f., hvoraf bl.a.
følgende fremgår:
”Den lovbestemte notatpligt efter offentlighedslovens § 13 er –
ligesom forvaltningsloven – begrænset til afgørelsessager. Det
følger imidlertid af tilsvarende principper på ulovbestemt
grundlag, at der også i forhold til andre sager må gøres notat om
væsentlige sagsoplysnings- og ekspeditionsskridt, såfremt de
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22. november 2021 til Retsudvalget fra Oluf Jørgensen om retsgrundlaget for sletning af sms’er, jf. REU alm. del – bilag 60, til justitsministeren
pågældende oplysninger ikke fremgår af sagens akter i øvrigt.
Dette krav gælder såvel oplysninger, som myndigheden modta-
ger udefra, som myndighedens egne sagsbehandlingsskridt. Se
hertil FOB 2001.117, FOB 2006.644, FOB 2010 4-1, FOB
2018-28
og
Offentlighedskommissionens
betænkning
1510/2009, s. 412 ff. og 419 ff.
Denne almindelige ulovbestemte retsgrundsætning om notat-
pligt angår ikke al virksomhed, som den offentlige forvaltning
udøver. Indtil nu har retsgrundsætningen været anvendt på »tra-
ditionelle« administrative sager, der – uden at være afgørelses-
sager – dog har en vis indgribende og væsentlig betydning for
borgeren, og hvor der er særlig grund til at stille krav om, at der
tages notat om væsentlige sagsekspeditionsskridt. Henset hertil
– og til de praktiske forhold omkring forskellige former for fak-
tisk forvaltningsvirksomhed – er det nærliggende at antage, at
notatpligten på uskrevet grundlag ikke gælder i samme omfang
for al forvaltningsvirksomhed, jf. Offentlighedskommissionens
betænkning 1510/2009, s. 421 f, FOB 2016-41 og Mohammad
Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 2. udg., s. 317
ff.”
Om notatpligten i mere generelle sager anføres i Mohammad Ahsan, Offent-
lighedsloven med kommentarer (2. udgave, 2020), side 304, følgende:
”Der er i forskellige sammenhænge rejst spørgsmål om, hvor-
vidt
notatpligten er tilsidesat i mere generelle (politiske) sager.
I den forbindelse bemærkes, at de pågældende sager typisk ikke
vil have karakter af afgørelsessager, og notatpligten efter § 13,
stk. 1 og 2, vil allerede af den grund ikke gælde for disse sager.
Det samme gælder notatpligten efter den ulovbestemte rets-
grundsætning herom, da den alene gælder i forhold til »traditio-
nelle« administrative sager, der har en vis indgribende og væ-
sentlig betydning for borgeren, og hvor der er særlig grund til at
stille krav om, at der tages notat om væsentlige sagsekspediti-
onsskridt […]. Tilbage står herefter blot, om det følger af prin-
cipperne om god forvaltningsskik, at der skal tages notat af væ-
sentlige sagsekspeditionsskridt eller lignende i sådanne gene-
relle (politiske) sager. Det kan i almindelighed ikke antages at
være tilfældet, da notatpligten efter god forvaltningsskik navn-
lig hviler på et synspunkt om, at der skal skabes et tillidsforhold
mellem borgeren og forvaltningen
– hvilket forhold typisk ikke
foreligger i politiske sager – og et sådant tillidsforhold skabes
bl.a. ved, at forvaltningen sikrer sig bevis og herved undgår tvivl
om, hvad der er foregået og sagt i en foreliggende sag. Det kan
dog ikke afvises, at hensynet til at sikre sig dokumentation for,
hvad der er foregået i en generel (politisk) sag, efter omstændig-
hederne i særlige tilfælde kan bevirke, at der bør tages et notat
herom efter principperne om god forvaltningsskik.”
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 493: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22. november 2021 til Retsudvalget fra Oluf Jørgensen om retsgrundlaget for sletning af sms’er, jf. REU alm. del – bilag 60, til justitsministeren
Om pligten til at tage notat efter god forvaltningsskik anføres endvidere i
Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer (2. udgave,
2020), side 319 f., følgende:
”Ved siden af notatpligten efter § 13, stk. 1 og 2, samt anven-
delsesområdet for den ulovbestemte retsgrundsætning om notat-
pligt, følger det af god forvaltningsskik, at en myndighed bør
notere visse oplysninger ned. Dette skyldes hensynet til, at for-
valtningen sørger for, at der skabes et tillidsforhold mellem bor-
geren og forvaltningen, og et sådant tillidsforhold skabes bl.a.
ved, at forvaltningen sikrer sig bevis og herved undgår tvivl om,
hvad der er foregået og sagt i en foreliggende sag, jf. bl.a. be-
tænkning nr. 1510/2009, side 426 f.
[…]
Der synes dog – bl.a. i lyset af den lovfæstede notatpligt efter §
13 samt den ulovbestemte retsgrundsætning om notatpligt – at
være et begrænset rum for at »kræve« og forvente, at myndig-
hederne også tager notat efter principperne om god forvaltnings-
skik. De bevissikringshensyn mv., der begrunder § 13 samt den
ulovbestemte retsgrundsætning, synes tilstrækkeligt varetaget
med den nævnte regel og grundsætning.”
Der kan i øvrigt henvises til betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedslo-
ven, side 412ff., hvor pligten til at gøre notat efter en ulovbestemt forvalt-
ningsretlig grundsætning og efter god forvaltningsskik er nærmere beskre-
vet.
Side 5/5