Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2527868_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. februar 2022
Forvaltningsretskontoret
Morten Pilgaard Pedersen
2022-0030-7112
2292775
Besvarelse af spørgsmål nr. 469 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 469 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanops-
lagh (LA)
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 469: MFU spm. om, hvad der er god praksis for myndigheders reaktion, hvis de bliver opmærksomme på uhjemlet forvaltningspraksis, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 469 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren oplyse, hvad der er god praksis for myndighe-
ders reaktion, hvis de bliver opmærksomme på uhjemlet forvalt-
ningspraksis, herunder om der findes nedskrevne retningslin-
jer?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at der ikke sigtes til en
konkret sag eller et konkret forløb, men at der derimod efterspørges en ge-
nerel redegørelse.
2.
Justitsministeriet kan på den baggrund mere generelt oplyse, at offentlige
myndigheder i medfør af legalitetsprincippet skal handle inden for ram-
merne af gældende ret. Der kan henvises til bl.a. Niels Fenger (red.), For-
valtningsret (2018), s. 299 ff. (Søren Højgaard Mørup) og Jens Garde m.fl.,
Forvaltningsret, Almindelige Emner, 6. udgave (2016), s. 149 f.
Myndigheden vil efter omstændighederne være forpligtet til af egen drift at
genoptage trufne afgørelser, hvis der f.eks. er truffet afgørelse i strid med
gældende ret. For en nærmere beskrivelse af, hvornår myndigheder er for-
pligtet hertil, kan der henvises til bl.a. Niels Fenger (red.), a.st. s. 1096 ff.
(Karsten Loiborg) og FOB 2020-6.
Det følger desuden af god forvaltningsskik, at offentlige myndigheder skal
udøve deres virksomhed på en sådan måde, at myndighederne i videst mu-
ligt omfang understøtter offentlig tillid. Det gælder både den måde, som
sagsbehandlingen bliver tilrettelagt på, og måden, som myndighederne rea-
gerer på, hvis de bliver opmærksom på f.eks. forkert vejledning. Det kan
følge af god forvaltningsskik, at myndigheden i så fald bør orientere de be-
rørte om forløbet og beklage over for borgerne.
Der henvises i den forbin-
delse til bl.a. Niels Fenger (red.), a.st., s. 687 f. (Kirsten Talevski) og FOB
2018-3.
Myndigheden kan desuden pådrage sig et erstatningsansvar som følge af den
pågældende praksis. Hovedbetingelserne for et erstatningsansvar er, at der
er begået en ansvarspådragende fejl fra myndighedens side, at sagsøger har
lidt et økonomisk tab, at der er årsagssammenhæng mellem fejlen og tabet,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 469: MFU spm. om, hvad der er god praksis for myndigheders reaktion, hvis de bliver opmærksomme på uhjemlet forvaltningspraksis, til justitsministeren
og at tabet er adækvat. For en nærmere beskrivelse af erstatningsbetingel-
serne kan der navnlig henvises til Søren Højgaard Mørup m.fl., Offentlige
myndigheders erstatningsansvar (2017), s. 28 f.
3.
I 2015 blev der udarbejdet et kodeks med syv centrale pligter for embeds-
mænd i centraladministrationen (Kodex VII). Kodekset vedlægges.
Det fremgår af Kodex VII, s. 20 f., at embedsmænd har pligt til at handle
inden for gældende ret. Det indebærer bl.a., at embedsmænd skal sikre sig,
at de dispositioner, der træffes i myndigheden, har den fornødne hjemmel
og overholder de gældende forvaltningsretlige regler.
Det fremgår endvidere af Kodex VII, s. 46 f., at embedsmænd, som opdager,
at der i organisationen er sket en ikke uvæsentlig fejl, har pligt til umiddel-
bart at gå til sin chef med problemet, så fejlen kan blive håndteret.
Side 3/3