Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2525000_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
8. februar 2022
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Lasse Østergaard Ahmt
Sagsnr.: 2022-0030-7081
Dok.:
2285369
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 461 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 461 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten Mes-
serschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 461: MFU spm. om regeringen vil tage initiativ til at foreslå en ordning med EMRK, så det bliver muligt at tage forbehold for udvisning af kriminelle udlændinge, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 461 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af besvarelse af REU alm. del
-
svar på spm. 371, hvori det følgende fremgår: "Det bemærkes i
forlængelse heraf, at Justitsministeriet ved besvarelsen af
spørgsmål nr. 1023 (Alm. del) af 26. oktober 2017 fra Retsud-
valget foretog en vurdering af, hvorvidt det vil være muligt for
Danmark at udtræde af EMRK for derefter straks at genindtræde
med et sådant forbehold, og at det fremgår af besvarelsen, at det
er vurderingen, at det ikke vil være muligt gyldigt at tage et så-
dant skridt", kommentere, at de kontraherende stater i Europa-
rådets konvention af 6. maj 1963 om begrænsning af tilfælde af
dobbelt statsborgerret og værnepligt for personer med dobbelt
statsborgerret i 2007 aftalte med Europarådet, at det skulle tilla-
des at opsige konventionen delvist, hvilket den socialdemokra-
tiske regering gjorde den 25. august 2014, og vil ministeren på
den baggrund redegøre for, om regeringen vil tage initiativ til at
foreslå en lignende ordning med EMRK, så det bliver muligt at
tage forbehold for udvisning af kriminelle udlændinge, eller fo-
restiller ministeren sig ikke, at der vil være stor opbakning til
dette?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Danmark
ratificerede ved kgl. resolution af 29. august 1972
Europarådets konvention af 6. maj 1963 om begrænsning af til-
fælde af dobbelt statsborgerret og værnepligt for personer med
dobbelt statsborgerret (konventionen).
Det fremgår af konventionens artikel 12, stk. 2, at enhver kon-
traherende part for sit eget vedkommende kan opsige konventi-
onen ved en meddelelse tilstillet Europarådets generalsekretær.
Oprindeligt blev konventionens artikel 12, stk. 2, fortolket såle-
des, at konventionen alene kunne opsiges i sin helhed.
De kontraherende stater og Europarådets generalsekretær indgik
den 2. april 2007 en aftale om en ændret fortolkning af konven-
tionens artikel 12, stk. 2, der gjorde det muligt at opsige kon-
ventionen partielt, således at konventionens kapitel 1 kunne op-
siges. Det bemærkes, at det navnlig var Belgien, Danmark,
Frankrig, Irland, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Norge,
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 461: MFU spm. om regeringen vil tage initiativ til at foreslå en ordning med EMRK, så det bliver muligt at tage forbehold for udvisning af kriminelle udlændinge, til justitsministeren
Spanien, Storbritannien, Sverige og Østrig, der blev enige om
den ændrede fortolkning af konventionens artikel 12, stk. 2.
Den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Ven-
stre) indgik den 4. juni 2014 en aftale med Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Liberal Alliance om en ændring af
indfødsretsloven og cirkulæreskrivelsen om naturalisation, som
skulle sikre, at der blev mulighed for at have dobbelt statsbor-
gerskab. Dette forudsatte, at Danmark ikke var bundet af kon-
ventionens kapitel 1, der omfatter bestemmelser om begræns-
ning af dobbelt statsborgerskab.
Danmark opsagde derfor konventionens kapitel 1 den 25. august
2014. Opsigelsen fik virkning fra den 26. august 2015.”
2.
Det bemærkes indledningsvis, at Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (EMRK) ikke giver mulighed for, at konventionen
kan opsiges partielt.
Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at muligheden for at tage for-
behold i EMRK er reguleret i konventionens artikel 57. Det fremgår
af artikel 57, at enhver medlemsstat ved undertegnelsen eller ratifika-
tionen af konventionen kan tage specificerede forbehold over for en-
kelte traktatbestemmelser, hvis den nationale retsstilling ikke er i
overensstemmelse med det af konventionen krævede. Kompetencen
til at vurdere, om et forbehold er gyldigt, ligger ifølge Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols (EMD) praksis hos EMD.
Herudover giver konventionens artikel 15 mulighed for, at visse af
konventionens forpligtelser kan fraviges under krig eller anden offent-
lig faretilstand, der truer nationens eksistens.
Konventionen åbner ikke i øvrigt for, at der kan tages forbehold for
konventionens bestemmelser.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det ikke vil være muligt gyldigt
at udtræde af EMRK for derefter straks at genindtræde med et forbe-
hold som det, der spørges til. Justitsministeriet lægger bl.a. vægt på,
at såfremt et sådant skridt var muligt, ville det udvande betydningen
af konventionens artikel 15 og 57, der udtrykkeligt regulerer, i hvilke
tilfælde konventionen kan fraviges.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 461: MFU spm. om regeringen vil tage initiativ til at foreslå en ordning med EMRK, så det bliver muligt at tage forbehold for udvisning af kriminelle udlændinge, til justitsministeren
Der kan i det hele henvises til Justitsministeriets besvarelse af 26. ok-
tober 2017 af spørgsmål nr. 1023 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg.
Det bemærkes endvidere, at en ændring af EMRK ville kræve enighed
blandt samtlige konventionens 47 kontraherende stater om, at konven-
tionen skulle ændres, og i givet fald om det nærmere indhold af en
sådan ændring.
3.
Under Danmarks seneste formandskab for Europarådets Minister-
komité blev der i 2018 indgået den såkaldte København-erklæring, der
bl.a. betoner princippet om subsidiaritet. Erklæringen er et eksempel
på, at det er vigtigt, at dialogen om og med Menneskerettighedsdom-
stolen fortsætter på både juridisk og politisk niveau, og at fokus på
staternes skønsmargin fastholdes i begge sammenhænge.
Regeringen følger desuden løbende udviklingen
i EMD’s praksis
nøje
og har fokus på, at Danmark bliver ved med at udfordre
EMD’s
for-
tolkning af EMRK, f.eks. ved at afgive tredjepartsindlæg i forbindelse
med
sager, der føres ved EMD’s
Storkammer mod andre konventions-
stater, og som er af interesse for Danmark.
Side 4/4