Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2524338_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
7. februar 2022
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund Fre-
deriksen
Sagsnr.: 2022-0030-7098
Dok.:
2288019
Besvarelse af spørgsmål nr. 456 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 456 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Justitsministeriet skal anmode om, at de vedlagte bilag behandles
fortroligt,
da bilagene indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold.
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 456: Spm. om kommentar på sagen om en pædofildømt, der fortsat opsøger børn fysisk eller via sociale medier, og om, hvilke muligheder der er for at fastholde en gerningsmand i behandling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 456 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere på sagen om en pædofildømt, der
angivelig fortsat opsøger børn fysisk eller via sociale medier,
herunder hvad ministeren vil gøre for at hjælpe familierne? Vil
ministeren endvidere redegøre for, hvilke muligheder der i dag
eksisterer for at fastholde en gerningsmand i behandling, og om
der bør indføres bedre adgang hertil? Der henvises til ´Forældre
ønsker pædofil plageånd i behandling, men man må ikke tvinge
ham´ tv2 den 9. januar 2022.”
Svar:
1.
Seksuelle overgreb mod børn er en af de værste forbrydelser, et menneske
kan begå, og jeg ser det som en af mine vigtigste opgaver som justitsminister
at sikre, at vores børn er trygge. Vi skal ikke acceptere, at personer, der er
dømt for seksuelle overgreb mod børn, kan blive ved med at tage kontakt til
deres ofre.
Regeringen står altid på ofrenes side, og derfor har vi iværksat en række
tiltag, som netop skal styrke beskyttelsen af vores børn over for bl.a. perso-
ner, der er dømt for seksuelle overgreb mod børn.
I slutningen af 2019 styrkede regeringen tilsynet med personer, der er dømt
for seksuelle overgreb mod børn, og som er idømt et forbud mod at kontakte
og opholde sig sammen med børn. Politiet fik i den forbindelse bedre red-
skaber til at føre tilsyn, og samtidig blev det lettere at meddele opholdsfor-
bud. Strafferammen for overtrædelse af bl.a. opholds- og kontaktforbud blev
ligeledes hævet fra fængsel indtil fire måneder til fængsel indtil to år.
Regeringen lancerede desuden i maj 2021 udspillet
’Værn mod voksne der
krænker børn
– tiltag til bekæmpelse af seksuelle krænkelser mod børn’.
Folketinget er i øjeblikket i gang med at behandle et lovforslag, der skal
implementere dele af udspillet, som bl.a. går ud på at skærpe straffen for
overtrædelse af straffelovens bestemmelser om andet seksuelt forhold end
samleje med børn under 15 år med 50 pct. sammenlignet med det nugæl-
dende strafniveau.
Derudover præsenterede regeringen i august 2021 sammen med Dansk Fol-
keparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Kon-
servative Folkeparti, Nye Borgerlige og Alternativet
udspillet ’Bedre hjælp
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 456: Spm. om kommentar på sagen om en pædofildømt, der fortsat opsøger børn fysisk eller via sociale medier, og om, hvilke muligheder der er for at fastholde en gerningsmand i behandling, til justitsministeren
til ofre for stalking’. Udspillet indeholder 14
initiativer, hvoraf flere af disse
allerede er sat i gang.
Den 1. januar 2022 trådte en bestemmelse om kriminalisering af stalking i
straffeloven i kraft. Et af hovedformålene med den nye bestemmelse er at
gøre det muligt for politiet at sætte hurtigere ind over for stalking. Efter be-
stemmelsen kan stalking således straffes, selv om der ikke på forhånd er
udstedt et tilhold. Stalking kan nu straffes med op til tre års fængsel, og der
er blevet bedre muligheder for at varetægtsfængsle personer, der udsætter
andre for stalking.
Derudover har regeringen nedsat en arbejdsgruppe, der skal vurdere, om der
er behov for at ændre straffeloven som følge af den digitale udvikling. Ar-
bejdsgruppen ser bl.a. på behovet for en selvstændig bestemmelse om groo-
ming, samt om sextortion i tilstrækkelig grad kan straffes efter gældende
regler i straffeloven. Arbejdsgruppen forventes at være færdig med sin un-
dersøgelse med udgangen af februar 2022, og hvis arbejdsgruppen peger på
nye tiltag, så er jeg bestemt åben for at se nærmere på disse.
Jeg håber og tror, at de tiltag, som regeringen har iværksat på området, vil
være med til at styrke trygheden både hos de børn, der udsættes for overgreb,
og deres forældre. Jeg er dog altid åben for at se på, om der er behov for
yderligere initiativer, og regeringen er villig til at gå endog meget langt for
at sikre børns tryghed og beskytte dem mod seksuelle overgreb.
2.
Justitsministeriet kan for så vidt angår den del af spørgsmålet, der om-
handler behandling af gerningspersoner, oplyse, at det bl.a. følger af straf-
felovens § 16, stk., 1, at personer, der var utilregnelige på gerningstidspunk-
tet på grund af sindssygdom eller tilstande, der må ligestilles hermed, og
personer, der var mentalt retarderede i højere grad, er straffri. Retten kan i
stedet i disse sager idømme foranstaltninger efter straffelovens § 68, som
f.eks. psykiatrisk behandling, eller forvaring efter straffelovens § 70. Det
følger endvidere af straffelovens § 69, at en gerningsperson, der på gernings-
tidspunktet befandt sig i en tilstand, der var betinget af mangelfuld udvik-
ling, svækkelse eller forstyrrelse af de psykiske funktioner, men som ikke
er omfattet af straffelovens § 16, kan idømmes foranstaltninger efter § 68,
2. pkt., f.eks. anbringelse i institution, hvis retten finder det formålstjenst-
ligt.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 456: Spm. om kommentar på sagen om en pædofildømt, der fortsat opsøger børn fysisk eller via sociale medier, og om, hvilke muligheder der er for at fastholde en gerningsmand i behandling, til justitsministeren
Hvis en gerningsperson derimod findes egnet til straf, vil den pågældende
blive dømt til almindelig straf i form af bøde eller fængsel. I sådanne tilfælde
træffer retten altså ikke bestemmelse om behandling.
Det bemærkes dog, at der for såvel betingede domme som for prøveløsla-
delse kan fastsættes vilkår, som findes formålstjenstlige, herunder f.eks., at
den dømte overholder særlige bestemmelser vedrørende opholdssted, tager
ophold i egnet hjem eller institution eller underkaster sig psykiatrisk be-
handling, om fornødent på hospital, jf. straffelovens § 57, nr. 1, 2 og 6, og
§ 39, stk. 2, 2. pkt., jf. § 57, nr. 1, 2 og 6.
3.
Justitsministeriet kan for så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrø-
rer den konkrete sag, henvise til vedlagte bilag, som Justitsministeriet som
følge af hensyn til enkeltpersoners private forhold skal anmode om bliver
behandlet fortroligt.
Side 4/4