Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2524069_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. februar 2022
Politikontoret
Ted Rosenbaum
2022-0030-7095
2304403
Besvarelse af spørgsmål nr. 454 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 454 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Degn Brammer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om, hvorfor overholdelsen af 7-dages fristen fra anmeldelse til afhøring er røget for videoafhøringer, og om hvilke konsekvenser dette har for ofrene, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 454 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan kredsene skal monitorere
området for videoafhøring - og overholde reglerne for den - efter
at den nationale monitorering er nedlagt nationalt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Aftalen
om politiets og anklagemyndighedens økonomi for
2021-2023 har bl.a. til formål at bringe politiet tættere på bor-
gerne. Politiet skal således være nærværende og langt mere til
stede lokalt. Politiets ressourcer og kompetencer skal i højere
grad anvendes tæt på borgerne i politikredsene, og det lokale
handlerum til at træffe beslutninger tættere på borgerne styrkes.
Som en del af finansieringen heraf har partierne bag aftalen be-
sluttet, at der skal gennemføres en markant reduktion og reform
af Rigspolitiet, så de lokale politidirektører får et større ansvar
for de ledelsesmæssige prioriteringer samt opgaveløsningen og
realiseringen af politiets mål. Det indebærer blandt andet, at en
række funktioner i Rigspolitiet nedlægges, og at flere beslutnin-
ger fremover skal træffes decentralt, således at der i højere grad
bliver plads til lokale løsninger med udgangspunkt i de lokale
behov. Aktivitets- og opgavereduktioner i Rigspolitiet påvirker
Rigspolitiets mulighed for at lave landsdækkende opgørelser og
analyser mv.
Reformen af Rigspolitiet vil skulle understøttes af en ny ledel-
ses- og styringsmodel for politiet, der på et mere overordnet ni-
veau beskriver den fremtidige styring af kredsenes opgaveløs-
ning, herunder bl.a. den fremtidige opfølgning og monitering.
Den nye ledelses- og styringsmodel er under udarbejdelse og
forventes implementeret i løbet af 2022.
Som hidtil er det politikredsenes ansvar at sikre, at politikred-
sene overholder sagsbehandlingsfrister, og det er ligeledes poli-
tikredsenes ansvar at følge op i forhold til områder, hvor disse
frister måtte give anledning til udfordringer.
For så vidt angår håndteringen af sager, hvori der indgår video-
afhøring af børn, er det således også fortsat politikredsene, der
har ansvaret for at overholde reglerne for videoafhøringer af
børn, herunder ansvaret for at følge op på overholdelse af f.eks.
frister for afhøring. Rigspolitiet vil også fremadrettet sikre, at de
it-værktøjer, der anvendes af politikredsene til at trække data på
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 455: Spm. om, hvorfor overholdelsen af 7-dages fristen fra anmeldelse til afhøring er røget for videoafhøringer, og om hvilke konsekvenser dette har for ofrene, til justitsministeren
området, vil være til rådighed for politikredsene. Det tilføjes, at
politikredsene har meget stort fokus på sagsbehandlingstiden i
sager om overgreb mod børn.”
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 455 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3