Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2520943_0001.png
Transportministeren
Retsudvalget
Folketinget
31. januar 2022
2022-206
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Retsudvalget har i brev af 6. januar 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (REU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 429:
Vil ministeren kommentere artiklen "Delebiler bruges til spritkør-
sel” i Presse-fotos.dk den 3. december 2021, og redegøre for om-
fanget, herunder hvorvidt det er muligt at gøre en alkolås lovpligtig
i delebiler?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet om omfanget af spiri-
tuskørsel i delebiler indhentet bidrag fra justitsministeren, der har
indhentet bidrag fra Rigspolitiet, som oplyser følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det ikke er muligt ved et
elektronisk udtræk i politiets systemer at opgøre antallet af sigtel-
ser for spirituskørsel ved kørsel i en delebil, idet der ikke findes en
særskilt gerningskode herom. Det vil således forudsætte en manuel
gennemgang af et meget stort antal sager, for at identificere denne
type sager. En sådan gennemgang vil endvidere være særdeles res-
sourcekrævende ligesom det vil kræve, at oplysninger om kørsel i
delebil er påført den enkelte sag.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen udarbejdet nedenstående
opgørelse over antallet af sigtelser for spirituskørsel i hele landet i
perioden 2019 til 2021. Opgørelsen er baseret på tal fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS).
Antal sigtelser for spirituskørsel i hele landet i perioden 2019-
2021:
2019 2020
2021
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om kommentar til artiklen "Delebiler bruges til spritkørsel i Presse-fotos.dk den 3/12-21, og, om det er muligt at gøre en alkolås lovpligtig i delebiler, til transportministeren
2520943_0002.png
Side 2/3
Færdselsuheld, spirituskørsel med personskade
Færdselsuheld, spirituskørsel uden personskade
Færdselsuheld, spirituskørsel, ej betryggende med person-
skade
Færdselsuheld, motorfører, spirituskørsel, ej betryggende
uden perskade
Spirituskørsel
Spirituskørsel, ej betryggende
I alt
Kilde POLSAS/QlikView: Kriminalitet pr. 10.1.2022.
296
343
275
1.025
3
1.010 1.159
3
1
8
9
3
5.167
3
6.476
6.035 5.517
5
2
7.357 7.031
Det bemærkes, at opgørelsen er behæftet med en vis usikkerhed,
da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem. Opgørelsen er endvidere baseret på dyna-
miske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således
vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket
af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efter-
registreringer.
Rigspolitiet har endvidere indhentet en udtalelse fra Nordjyllands
Politi, Østjyllands Politi, Fyns Politi og Københavns Politi med
henblik på at få oplyst, hvorvidt
spirituskørsel ved kørsel i delebiler
udgør en særlig tendens og et generelt problem i politikredsene.
De fire politikredse har hertil oplyst, at der på nuværende tids-
punkt ikke er grundlag for at antage at
spirituskørsel ved kørsel i
delebiler
udgør en egentlig tendens eller et generelt problem i poli-
tikredsene.
Østjyllands Politi og Købehavns Politi har supplerende oplyst, at
politikredsene har kendskab til tilfælde af spirituskørsel i delebiler,
men dog ikke i et sådant omfang, at der er tale om en egentlig ten-
dens.”
For så vidt angår muligheden for at gøre alkolås lovpligtig i delebi-
ler, kan jeg oplyse, at dette vil bero på en nøje vurdering af de køre-
tøjstekniske EU-regler.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om kommentar til artiklen "Delebiler bruges til spritkørsel i Presse-fotos.dk den 3/12-21, og, om det er muligt at gøre en alkolås lovpligtig i delebiler, til transportministeren
2520943_0003.png
Side 3/3
Motordrevne køretøjer er omfattet af EU’s typegodkendelsesregler,
hvorefter et køretøj kan tages i brug på Unionens område, herun-
der i Danmark, hvis det er typegodkendt og dermed opfylder de
tekniske krav i henhold til EU-reglerne. Danmark kan derfor ikke
generelt forbyde ibrugtagning af køretøjer, der stemmer overens
med EU’s typegodkendelsesregler.
EU’s typegodkendelsesregler indeholder ikke krav om, at et køretøj
skal være udstyret med en alkolås. Et generelt krav om at alle køre-
tøjer i Danmark skal være udstyret med en alkolås vil derfor for-
mentligt være i strid med de EU-retlige typegodkendelsesregler.
EU-reglerne er imidlertid ikke til hinder for, at der for en mindre
gruppe førere eller for særlige typer af køretøjer (en begrænset del
af den samlede køretøjsflåde) stilles krav om installering af alkolås
i køretøjet. Et sådant krav må dog være begrundet i et legitimt hen-
syn, være proportionalt, og dermed ikke hvile på vilkårlighed.
På baggrund af ovenstående oplysninger fra politiet er der ikke
umiddelbart grundlag for at antage, at der skulle være en særlig høj
risiko for eller ved, at brugere af delebilsordninger benytter køretø-
jerne til spirituskørsel.
Det er derfor den umiddelbare vurdering, at det ikke vil være mu-
ligt at indføre lovgivning, som gør installering af alkolås lovpligtig i
køretøjer, der indgår i delebilsordninger.
Jeg vil afslutningsvis gerne understrege, at spirituskørsel – uanset
hvilket køretøj det foregår i – er fuldstændig uacceptabelt. Selvom
forekomsten af spirituskørsel og spiritusulykker er faldet til et rela-
tivt lavt niveau de seneste årtier, mener jeg fortsat, at det er nød-
vendigt med tiltag, som kan medvirke til at forebygge spirituskør-
sel.
Transportministeriet er derfor også i øjeblikket i gang med at se
nærmere på indholdet af en rapport fra Færdselssikkerhedskom-
missionen om begrænsning af spirituskørsel i Danmark, herunder
konkrete forslag fra medlemmer af kommissionen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht