Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2523715_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. februar 2022
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2022-0030-7052
2277919
Besvarelse af spørgsmål nr. 421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 421 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. januar 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om at kommentere artiklen »Justitsministeren skal forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 421 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen »Justitsministeren skal
forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, side
4, og svare på følgende:
- Hvad er årsagerne til, at kritikprocenten fra Det Uafhængige
Politiklagenævn er faldet drastisk over årene siden dets opret-
telse?
- Hvad er ministerens kommentar til, at advokat Rasmus Aman-
dusson kun har vundet en sag i Det Uafhængige Politiklagenævn
og finder det så godt som nytteløst at klage, fordi det aldrig giver
et resultat til borgerens fordel og ofte udløser en modsigtelse fra
politiet selv?
- Hvad er ministerens kommentar til, at Det Uafhængige Politi-
klagenævn ofte ikke kan indhente videobeviser i sagerne, fordi
de ikke kan findes eller at kameraet ikke virker?
- Hvad er ministerens kommentar til kritikken af, at de ansatte i
Det uafhængige Politiklagenævn har rod i politiet selv eller
justitsministeriet, og derfor ikke anses som uafhængigt?
- Hvad er ministerens kommentar til, at selv i sager, hvor der
rejses kritik,
fører disse ikke til en egentlig retssag?”
Svar:
1.
Det er afgørende for retssikkerheden, at vi har et velfungerende, uaf-
hængigt klagesystem, hvor der både hos befolkningen og politiet er tillid til,
at behandlingen af klager over personale i politiet og anklagemyndigheden
foregår korrekt, objektivt og retssikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det er i den forbindelse vigtigt at holde sig for øje, at formålet med politi-
klageordningen er at undersøge, om der er grundlag for at pålægge personale
i politiet og anklagemyndigheden et individuelt ansvar for en konkret ad-
færd. Politiklagemyndighedens opgave er på den baggrund at udtale kritik i
de sager, hvor der på baggrund af sagens oplysninger er fagligt belæg herfor.
Ordningen har derimod ikke til formål at sætte fokus på klagernes oplevelse
af mødet med politiet, og derfor bliver vi også nødt til at anerkende, at vi
aldrig kommer i en situation, hvor alle dem, der klager, er tilfredse med sa-
gens udfald.
Det kan derfor aldrig være en målsætning i sig selv, at der udtales kritik i et
bestemt antal sager, ligesom jeg heller ikke mener, at man udelukkende kan
se på antallet af sager, hvori der udtales kritik, når man skal vurdere, om
ordningen er velfungerende.
Side 2/9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om at kommentere artiklen »Justitsministeren skal forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, til justitsministeren
Jeg er naturligvis åben for at drøfte eventuelle gode idéer til tiltag, som kan
være med til at forbedre og styrke Den Uafhængige Politiklagemyndigheds
virke som klageinstans, men det er min opfattelse, at vi med Den Uaf-
hængige Politiklagemyndighed overordnet set har en velfungerende ordning
for behandling af klagesager over personale i politiet og anklagemyndighe-
den.
2.
Det kan i den forbindelse supplerende oplyses, at der i 2017 blev gennem-
ført en evaluering af Den Uafhængige Politiklagemyndighed, som var udar-
bejdet af lektor i kriminologi ved Københavns Universitet, Lars Holmberg.
Evalueringen konkluderede bl.a., at det er lykkedes at etablere en klagemyn-
dighed, som af flertallet blandt klagerne opfattes som uafhængig, og som
synes at have givet flere mod på at klage over politiet
uden at andelen af
klagere, der er tilfredse med behandlingen af deres klage af den grund var
øget, idet de utilfredse fortsat udgjorde det store flertal.
Som mulig årsag til utilfredsheden med behandlingen af klagesagerne pe-
gede evalueringen på, at klagerne som regel ønsker en reaktion fra politiet
ud over straf og irettesættelse. Det kan for eksempel være en undskyldning,
ændringer i praksis eller ledelsesmæssigt fokus på uhensigtsmæssig adfærd,
hvilket ikke falder inden for ordningens formål.
Evalueringen konkluderer herefter, at det nuværende system med en uaf-
hængig politiklagemyndighed nok er den bedste ordning, der kan tænkes,
hvis det overordnede fokus for klagesystemet fortsat skal være at afdække
politipersonalets mulige individuelle ansvar og kritisable eller strafbare
handlinger.
Evalueringen blev den 5. april 2017 oversendt til Folketingets Retsudvalg
og dannede grundlag for en drøftelse af ordningen blandt Folketingets par-
tier.
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed (Politiklagemyndighe-
den), Rigsadvokaten og Rigspolitiet.
Politiklagemyndigheden har oplyst følgende:
”For
så vidt angår spørgsmål 1 kan det oplyses, at Politiklage-
myndigheden er en uafhængig myndighed, som undersøger og
Side 3/9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om at kommentere artiklen »Justitsministeren skal forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, til justitsministeren
træffer afgørelse vedrørende klager over politipersonalets ad-
færd i tjenesten (adfærdsklager) og efterforsker anmeldelser om
strafbare forhold begået af politipersonale i tjenesten (straffesa-
ger).
Politiklagemyndigheden har udarbejdet en oversigt over be-
handlede adfærdsklagesager siden myndighedens start i 2012.
Oversigten vedlægges i kopi.
Politiklagemyndigheden kan i den forbindelse oplyse, at spørgs-
målet om, hvorvidt en sag afgøres med, at der udtales kritik af
politipersonalets adfærd, afhænger af oplysningerne og omstæn-
dighederne i den konkrete sag. Politiklagemyndigheden har så-
ledes ikke en målsætning om, at der skal udtales kritik i et be-
stemt antal sager.
Politiklagemyndigheden kan endvidere oplyse, at myndigheden
ikke har ændret praksis i forhold til myndighedens vurdering af,
hvornår en sag kan give grundlag for at udtale kritik af politi-
personalets adfærd.
Det beror således altid på en konkret vurdering af den enkelte
sag, om der er grundlag for at udtale kritik af politipersonalets
adfærd, og antallet af sager, hvor der udtales kritik, kan derfor
variere fra år til år.
For så vidt angår spørgsmål 2 kan det oplyses, at det bl.a. er
Politiklagemyndighedens vision gennem opgavevaretagelsen
og som uafhængig myndighed at skabe størst mulig tillid både
hos offentligheden og politiet til, at sager vedrørende politiets
personale behandles korrekt, objektivt og retssikkerhedsmæs-
sigt forsvarligt.
Politiklagemyndighedens efterforskning foretages i overens-
stemmelse med objektivitetsprincippet, som betyder, at Politi-
klagemyndigheden er forpligtet til at udføre sine undersøgelser
på en objektiv måde.
Følgende fremgår bl.a. af bemærkningerne til lov nr. 404 af 21.
april 2010 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre
love (Ny politiklageordning m.v.) om Politiklagemyndighedens
organisation mv.
”Med hensyn til behandlingen mv. af straffesager bør Po-
litiklagemyndigheden være undergivet anklagemyndighe-
dens generelle instrukser (fra Rigsadvokaten og statsad-
vokaterne). Myndigheden skal således følge de generelle
forskrifter og direktiver om efterforskningen i straffesa-
Side 4/9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om at kommentere artiklen »Justitsministeren skal forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, til justitsministeren
ger, der kommer fra navnlig Rigsadvokaten, mens efter-
forskningen i konkrete sager gennemføres af Politiklage-
myndigheden.”
Det er Politiklagemyndighedens generelle indtryk, at politiet ty-
pisk vil have rejst sigtelse mod borgeren i umiddelbar tilknyt-
ning til den episode, der klages over, og derved inden, at en
eventuel klage indgives til Politiklagemyndigheden.
For så vidt angår spørgsmål 3 kan det oplyses, at Politiklage-
myndigheden i forbindelse med både undersøgelsen af adfærds-
klagesager og efterforskningen af straffesager har en fast proce-
dure for, hvordan det som en af Politiklagemyndighedens første
dispositioner i sagen sikres, at videoovervågning, der måtte fo-
religge, indhentes til sagen.
Det følger således af Politiklagemyndighedens sagsflowskema
vedrørende straffesager, at en efterforsker i forbindelse med
modtagelsen af en ny sag iværksætter eventuelle uopsættelige
efterforskningsskridt, f.eks. indhentelse af lyd/video.
Politiklagemyndigheden bestræber sig således på at sikre rele-
vant videoovervågning, såfremt videoovervågningen foreligger
på tidspunktet for anmeldelsens modtagelse hos Politiklage-
myndigheden.
Som udgangspunkt vil Politiklagemyndigheden selv tage kon-
takt til indehaveren af videoovervågningen med henblik på sik-
ringen heraf. I nogle tilfælde vil Politiklagemyndigheden mod-
tage videoovervågning fra politiet, f.eks. såfremt videoovervåg-
ningen er en del af en sag, som Politiklagemyndigheden modta-
ger eller rekvirerer fra politiet som led i opstarten af efterforsk-
ningen af en ny anmeldelse.
For så vidt angår spørgsmål 4 kan det oplyses, at de fleste af
Politiklagemyndighedens efterforskere og jurister tidligere har
arbejdet i politiet eller anklagemyndigheden.
Følgende fremgår bl.a. af bemærkningerne til lov nr. 404 af 21.
april 2010 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre
love (Ny politiklageordning m.v.) om Politiklagemyndighedens
organisation mv.:
”Udvalget finder ikke grundlag for at foreslå særlige reg-
ler for sammensætningen af personalet i Politiklagemyn-
digheden, f.eks. i relation til tidligere arbejde i politi eller
anklagemyndighed. Der er efter udvalgets opfattelse på
den ene side intet til hinder for, at en medarbejder har en
politimæssig uddannelse og tidligere har gjort tjeneste i
politiet, mens dette på den anden side ikke kan stilles som
Side 5/9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om at kommentere artiklen »Justitsministeren skal forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, til justitsministeren
betingelse. Det må nok forventes, at der vil være en meget
stor andel af efterforskere med politimæssig baggrund,
herunder tidligere politipersonale. Også personer, der har
en politimæssig uddannelse, men som har været beskæfti-
get med andet arbejde i en periode, vil være en mulighed
som efterforskere i Politiklagemyndigheden. Udvalget
fremhæver, at hver enkelt medarbejder i Politiklagemyn-
digheden i sit daglige virke bør have for øje, at myndighe-
den er uafhængig af politiet og anklagemyndigheden. Ud-
valget finder ikke anledning til at stille forslag om en ”ka-
rantæneperiode” for tidligere medarbejdere
i politiet. Ud-
valget har herved navnlig lagt vægt på, at det vil være sær-
deles vanskeligt at skaffe kvalificerede efterforskere, hvis
der stilles krav om en sådan karantæneperiode.”
Det fremgår bl.a. af Politiklagemyndighedens rekrutterings- og
fastholdelsespolitik, at Politiklagemyndigheden ønsker at til-
trække de bedst kvalificerede ansøgere, som besidder en høj fag-
lighed og personlig integritet, og som har solid, relevant erfaring
i bagagen. Det fremgår endvidere, at Politiklagemyndigheden
har en målsætning om at rekruttere medarbejdere bredt og op-
fordrer interesserede ansøgere, herunder ansøgere uden politi-
mæssig baggrund, til at søge stillinger hos Politiklagemyndig-
heden.
For så vidt angår spørgsmål 5 kan det oplyses, at Politiklage-
myndigheden i straffesager mod politipersonale efterforsker sa-
gen, mens det er statsadvokaten, der tager stilling til tiltale-
spørgsmålet. Såfremt der rejses tiltale i sagen, vil sagen blive
afgjort af retten. Hvis der ikke rejses tiltale, eller sagen ikke gen-
nemføres til fældende dom, kan Politiklagemyndigheden efter-
følgende behandle sagen som en adfærdsklage over politiperso-
nalet, jf. nedenfor.
I adfærdsklagesager træffer Politiklagemyndigheden afgørelse i
sagen. Afgørelsen er endelig og kan ikke påklages til en anden
administrativ myndighed. Hvis Politiklagemyndigheden udtaler
kritik, vil der eventuelt efterfølgende blive rejst en disciplinær-
sag mod den indklagede, der har udvist en kritisabel adfærd. Det
er ansættelsesmyndigheden (typisk Rigspolitiet), der træffer af-
gørelse om en eventuel disciplinær sanktion.”
Rigsadvokaten har endvidere oplyst følgende:
”For
så vidt angår spørgsmål 5 kan det oplyses, at tiltalespørgs-
målet i sager om mulige strafbare handlinger begået af politiper-
sonale afgøres af anklagemyndigheden. Vurderingen af tiltale-
spørgsmålet foretages med udgangspunkt i Politiklagemyndig-
hedens efterforskning og redegørelse om sagen, jf. retsplejelo-
Side 6/9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om at kommentere artiklen »Justitsministeren skal forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, til justitsministeren
vens § 1020 d og e. Statsadvokaten har i den forbindelse mulig-
hed for at anmode Politiklagemyndigheden om at foretage yder-
ligere efterforskning.
Anklagemyndighedens vurdering af tiltalespørgsmålet i forhold
til politipersonale foretages
som i forhold til andre personer
i overensstemmelse med det såkaldte objektivitetsprincip, der er
et fundamentalt princip i dansk retspleje, og som regnes for en
af de vigtigste retssikkerhedsgarantier. Princippet betyder, at an-
klagemyndigheden og politiet er forpligtet til at udføre deres un-
dersøgelser på en objektiv måde, jf. f.eks. Eva Smith, Straffe-
proces (7. udg., 2013, s. 17) og Michael Kistrup m.fl., Straffe-
processen (3. udg., 2018, s. 25).
Objektivitetsprincippet fremgår af retsplejelovens § 96, stk. 2,
der har følgende ordlyd:
”De offentlige anklagere skal fremme enhver
sag med den
hurtighed, som sagens beskaffenhed tillader, og derved
ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men også
at forfølgning af uskyldige ikke finder sted.”
Det følger således af objektivitetsprincippet, at anklagemyndig-
heden skal påse, at strafskyldige drages til ansvar, og at forfølg-
ning af uskyldige ikke finder sted. Det er et grundlæggende
krav, som gælder i alle dele af anklagemyndighedens virke, og
som indebærer, at anklagemyndigheden kun bør iværksætte
strafforfølgning, når det vurderes, at der er rimelig udsigt til, at
strafforfølgningen vil føre til, at en person bliver dømt for et
strafbart forhold.
I de tilfælde, hvor statsadvokaten har vurderet, at der ikke er
grundlag for at rejse en straffesag mod politipersonalet, har for-
urettede og andre med en væsentlig, individuel og retlig inte-
resse i sagen og dens udfald mulighed for at påklage afgørelsen
til Rigsadvokaten, jf. retsplejelovens § 1020 d, stk. 2. Politikla-
gemyndigheden har ligeledes mulighed for at klage over afgø-
relsen, jf. § 1020 e, stk. 4.
Det bemærkes afslutningsvist, at der i de tilfælde, hvor Politi-
klagemyndigheden har afvist en anmeldelse om et eventuelt
strafbart forhold begået af politipersonale under henvisning til,
at der ikke er grundlag for at indlede efterforskning, er klagead-
gang til statsadvokaten, jf. retsplejelovens
§ 1020 d, stk. 2.”
Rigspolitiet har desuden oplyst følgende:
”For
så vidt angår spørgsmål 2 kan det oplyses, at politiet ifølge
retsplejelovens § 742, stk. 2, efter anmeldelse eller af egen drift
kan iværksætte efterforskning, når der er en rimelig formodning
Side 7/9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om at kommentere artiklen »Justitsministeren skal forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, til justitsministeren
om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlig, er be-
gået.
Det følger heraf, at det er en betingelse for, at politiet kan rejse
sigtelse mod en person, at der er rimelig grund til mistanke om,
at den pågældende person har begået et strafbart forhold, der er
undergivet offentlig påtale.
Politiets vurdering af, hvorvidt der foreligger et tilstrækkeligt
stærkt mistankegrundlag, skal foretages på et objektivt grundlag
og beror altid på en konkret og individuel vurdering af en sags
faktiske omstændigheder og på politiets konkrete skøn. Der er
således ikke fastsat objektive kriterier for, hvornår en mistanke
bør føre til en formel sigtelse og indledning af nærmere efter-
forskning.
Politiet har løbende pligt til under en efterforskning at overveje,
om der er grundlag for at rejse en sigtelse mod en person, her-
under ved eventuelle nye oplysninger i en sag.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at politiet typisk vil have rejst
sigtelse mod borgeren i umiddelbar tilknytning til den episode,
der klages over, og derved inden, at en eventuel klage indgives
til Politiklagemyndigheden. Rigspolitiet kan på den baggrund
ikke tilslutte sig, at en klage fra en borger vedrørende personale
ansat i politiet eller anklagemyndigheden ofte resulterer i en
modsigtelse.
Såfremt politiet sigter en person, sker dette med henblik på i for-
nødent omfang at foretage nærmere efterforskning og klar-
lægge, om betingelserne for at pålægge strafansvar eller anden
strafferetlig retsfølge er til stede og for at tilvejebringe oplysnin-
ger til brug for sagens afgørelse.
For så vidt angår spørgsmål 5 kan det oplyses, at Politiklage-
myndigheden undersøger og træffer afgørelse i en adfærdsklage
efter retsplejelovens kapitel 93 b. Politiklagemyndigheden un-
derretter herefter politiet om sin afgørelse, der tager stilling til,
om kritikken skal have tjenstlige konsekvenser.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at en kritik eller beklagelse af en
polititjenestemands adfærd over for borgerne som udgangs-
punkt bør have tjenstlige konsekvenser. Det er således også
Rigspolitiets praksis, at i de sager, hvor Politiklagemyndigheden
udtaler kritik, vil dette medføre, at der indledes en disciplinær-
sag.
Det er Rigspolitiet, der
på baggrund af en indstilling fra poli-
tikredsen
træffer afgørelse i disciplinærsager. Hvis Politikla-
Side 8/9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 421: Spm., om at kommentere artiklen »Justitsministeren skal forklare sig«, Nordjyske Stiftstidende, den 3. januar 2022, til justitsministeren
gemyndigheden har udtalt kritik, vil dette ifølge praksis sædvan-
ligvis medføre, at der ikendes en sanktion. Har Politiklagemyn-
digheden skærpet sin kritik, vil dette afspejle sig i sanktionsni-
veauet i den konkrete disciplinærsag.”
Side 9/9