Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2477820_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. november 2021
Politikontoret
Suzan Özden
2021-0030-6725
2176784
Besvarelse af spørgsmål nr. 42 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 42 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. oktober 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om uoverensstemmelse ift. reglerne for tilladelse til lyddæmpere på våben, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 42 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I svaret på REU alm. del - spørgsmål nr. 621 (2020-21) bekræf-
ter ministeren, at "praksis for meddelelse af tilladelse til lyd-
dæmpere i hovedreglen er, at der ikke udstedes særskilte tilla-
delser for genstande, som i forvejen er dækket af en anden vå-
bentilladelse", men at dette, i modsætning til udsagn fra Dan-
marks Jægerforbund og Danmarks Våbenhandlerforening, ikke
vil give danske jægere problemer ved den svenske grænse, da
de svenske toldekspeditioner angiveligt har ændret praksis på
baggrund af en henvendelse fra Rigspolitiet i løbet af efteråret
2020. I følge en artikel af Danmarks Jægerforbund, Svensk po-
liti: "Dansk lov gælder ikke i Sverige" af 17. september 2021, er
svensk politi dog stadig af den opfattelse, at de mere end 15.000
danske jægere, der årligt tager til Sverige, skal vise særskilt til-
ladelse til lyddæmper. Hvordan vil ministeren løse dette pro-
blem?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Det følger af våbenlovens § 2, stk. 1, jf. § 1, stk. 1, nr. 9, at det
er forbudt uden tilladelse at erhverve, besidde, bære og anvende
lyddæmpere. Tilladelse til lyddæmpere meddeles af Politiets
Administrative Center, jf. våbenbekendtgørelsens § 5, stk. 1, jf.
§ 3, stk. 1, og tilladelse gives uden begrænsning i antal, jf. vå-
benbekendtgørelsens § 51, nr. 4.
Reglerne for meddelelse af tilladelse til lyddæmpere følger af
våbencirkulærets § 7. Personer, der fra den 1. juli 2020 har an-
søgt om en riffel til jagt, bliver samtidig med tilladelse til riflen
meddelt tilladelse til en lyddæmper til det pågældende våben, jf.
våbencirkulærets § 7, stk. 2. Der er tale om én samlet våbentil-
ladelse. Jagttegnsindehavere, der den 1. juli 2020 havde gyldig
tilladelse til riflede våben til jagtbrug, kan i hele riffeltilladel-
sens gyldighedsperiode erhverve, besidde, bære og anvende lyd-
dæmpere til disse våben uden at søge særskilt tilladelse herom,
jf. våbenbekendtgørelsens § 65.
I praksis udsteder Politiets Administrative Center som udgangs-
punkt ikke særskilte tilladelser til genstande, som i forvejen er
dækket af en anden våbentilladelse, jf. f.eks. våbencirkulærets §
7, stk. 2, eller en overgangsordning, herunder eksempelvis over-
gangsordningen for lyddæmpere, jf. våbenbekendtgørelsens §
65.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om uoverensstemmelse ift. reglerne for tilladelse til lyddæmpere på våben, til justitsministeren
I særlige tilfælde kan Politiets Administrative Center meddele
tilladelse til lyddæmpere, som i forvejen besiddes på en anden
våbentilladelse, jf. våbencirkulærets § 7, stk. 1, 2. pkt. Et sådant
særligt tilfælde kan eksempelvis være, hvis en udenlandsk myn-
dighed har stillet krav om, at en jagttegnsindehaver er i besid-
delse af en særskilt dansk tilladelse til lyddæmper. Det forhold,
at en jagttegnsindehaver over for Politiets Administrative Cen-
ter oplyser, at den pågældende skal på jagtrejse til udlandet, her-
under til Sverige, udgør efter praksis ikke i sig selv et særligt
tilfælde.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 1. marts
2021 af spørgsmål nr. 621 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg, orienterede Rigspolitiet de svenske myndigheder om de
danske regler om tilladelse til lyddæmpere i efteråret 2020. For-
anlediget af en henvendelse fra de danske interessenter på vå-
benområdet i juni 2021, hvor det anføres, at de svenske myndig-
heder er af den opfattelse, at lyddæmpere ikke er tilladelseskræ-
vende i Danmark, rettede Rigspolitiet i august 2021 via en dansk
forbindelsesofficer fornyet henvendelse til de svenske myndig-
heder med orientering om de danske regler, herunder at lyd-
dæmpere fortsat er tilladelseskrævende i Danmark. Rigspolitiet
har den 29. oktober 2021 på ny rettet henvendelse til svensk po-
liti.
Det er Rigspolitiets indtryk, at de svenske myndigheder stiller
krav om, at indførsel til Sverige af en lyddæmper, der ikke er
tilladelseskrævende i det land, som lyddæmperen indføres fra,
forudsætter en midlertidig svensk tilladelse, hvor lyddæmperens
serienummer skal være angivet. Det er endvidere Rigspolitiets
indtryk, at indrejsende skal ansøge om tilladelse i god tid for at
være sikker på, at de svenske myndigheder har mulighed for at
nå at udstede den påkrævede tilladelse inden indrejse til Sve-
rige.”
Side 3/3