Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2518738_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 712
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. september 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 712 (alm. del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlæn-
dinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 712:
Det fremgår i svar på IFU alm. del - spm. 144, at politiets langvarige sagsbehand-
lingstid givetvis forhindrede udvisning af en kriminel syrisk flygtning. I svaret henvi-
ses til højesteretsdo
e U
.
H, hvoraf det fre går: ”Der er ikke i ud-
lændingeloven nogen udtrykkelig regulering af, hvordan beregningen skal foreta-
ges, når udvisning sker ved dom uden forudgående varetægtsfængsling, og det er
ikke omtalt i forarbejderne. Højesteret finder det bedst stemmende med indholdet
af udlændingelovens § 27, stk. 3 og 5, at beregningen af perioden for lovligt ophold
ikke afbrydes ved anklagemyndighedens tilkendegivelse om, at der vil blive nedlagt
påstand om udvisning, men regnes frem til det tidspunkt, hvor der første gang afsi-
ges dom om ubetinget udvisning, uanset at afgørelsen eventuelt ikke kan fuldbyr-
des på dette tidspu kt.” Vil i istere på de baggru d oplyse, o
a lovmæs-
sigt kan ændre den nævnte bestemmelse, så beregningen af perioden for lovligt
ophold fremover afbrydes ved gerningstidspunktet i stedet for ved endelig dom?
Svar:
1.
Det afhænger af varigheden af en udlændings lovlige ophold i Danmark, hvilken
bestemmelse i udlændingelovens § 22-24 hjemlen til udvisning skal findes i.
Efter udlændingelovens § 27, stk. 1, regnes de i bl.a. §§ 22 og 23 nævnte tidsrum
fra tidspunktet for udlændingens tilmelding til folkeregisteret, eller hvis ansøgnin-
gen om opholdstilladelse er indgivet her i landet, fra tidspunktet for ansøgningens
indgivelse eller fra tidspunktet, hvor betingelserne for opholdstilladelsen er opfyldt,
hvis dette tidspunkt ligger efter ansøgningstidspunktet.
Der følger af udlændingelovens § 27, stk. 3, 1. pkt., at beregningen af de i stk. 1
nævnte tidsrum afbrydes, når en meddelt opholdstilladelse udløber, bortfalder el-
ler inddrages.
12. oktober 2021
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 16213
1764694
Side
1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om sikring af, at kriminelle udlændinge ikke fremover kan slippe for udvisning pga. sagsbehandlingstiden og fejl begået i anklagemyndigheden, til justitsministeren
Det følger videre af udlændingelovens § 27, stk. 5, at bl.a. den tid, hvori en udlæn-
ding har været varetægtsfængslet forud for en senere domfældelse, ikke medreg-
nes i de i stk. 1 nævnte tidsrum.
Højesteret har i U 2014.3210H forholdt sig til, hvordan beregningen af lovligt op-
hold skal foretages, når udvisning sker ved dom uden forudgående varetægts-
fængsling. Bl.a. følgende fremgår af dommen:
”Der er ikke i udlæ di gelove oge udtrykkelig reguleri g af, hvorda bereg-
ningen skal foretages, når udvisning sker ved dom uden forudgående varetægts-
fængsling, og det er ikke omtalt i forarbejderne. Højesteret finder det bedst
stemmende med indholdet af udlændingelovens § 27, stk. 3 og 5, at beregnin-
gen af perioden for lovligt ophold ikke afbrydes ved anklagemyndighedens til-
kendegivelse om, at der vil blive nedlagt påstand om udvisning, men regnes frem
til det tidspunkt, hvor der første gang afsiges dom om ubetinget udvisning, uan-
set at afgørelse eve tuelt ikke ka fuldbyrdes på dette tidspu kt.”
Sagsbehandlingstiden forud for en senere domfældelse, som der henvises til i
spørgsmålet, kan således (alene) få betydning for beregningen af en udlændings
lovlige ophold i sager, hvor udlændingen udvises ved dom uden forudgående vare-
tægtsfængsling.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmå-
let indhentet et bidrag fra Justitsministeriet om mulighederne for varetægtsfængs-
ling forud for en senere domfældelse. Justitsministeriet har på den baggrund oplyst
følgende:
”I edfør af retsplejelove s §
, stk. , ka en
sigtet varetægtsfængsles, når
der er begrundet mistanke om, at han har begået en lovovertrædelse, som er
undergivet offentlig påtale, hvis lovovertrædelsen efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover. Derudover skal der være bestemte
grunde til at antage, at den sigtede vil unddrage sig forfølgningen, at den sig-
tede vil begå ny lovovertrædelse af den foran nævnte beskaffenhed, eller at
den sigtede vil vanskeliggøre forfølgningen i sagen.
Herudover kan en sigtet varetægtsfængsles i medfør af retsplejelovens § 762,
stk. 2, når der foreligger en særligt bestyrket mistanke om, at han har begået
en lovovertrædelse, som efter loven kan medføre fængsel i 6 år eller derover,
og hensynet til retshåndhævelsen efter oplysningerne om forholdets grov-
hed skønnes at kræve, at sigtede ikke er på fri fod. Efter bestemmelsen kan en
sigtet endvidere varetægtsfængsles, når der foreligger en særligt bestyrket
mistanke om, at han har begået en overtrædelse af straffelovens bestemmel-
ser om vold, slagsmål, vidnetrusler, vold og trusler mod en person i offentlig
tjeneste våbenkriminalitet, voldtægt, samleje eller andet seksuelt forhold med
et barn under 15 år eller en sindssyg/mentalt retarderet, udbredelse af børne-
pornografi, forsætlig fareforvoldelse eller hensættelse i hjælpeløs tilstand, el-
ler en overtrædelse af straffelovens § 232 (blufærdighedskrænkelse) over for
Side
2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om sikring af, at kriminelle udlændinge ikke fremover kan slippe for udvisning pga. sagsbehandlingstiden og fejl begået i anklagemyndigheden, til justitsministeren
et barn under 15 år, såfremt lovovertrædelsen efter oplysningerne om forhol-
dets grovhed kan ventes at ville medføre en ubetinget dom på fængsel i mindst
60 dage og hensynet til retshåndhævelsen skønnes at kræve, at sigtede ikke er
på fri fod.
Varetægtsfængsling kan dog ikke anvendes efter retsplejeloven, hvis
lovovertrædelsen kan ventes at ville medføre straf af bøde eller fængsel i højst
30 dage, eller hvis frihedsberøvelsen vil stå i misforhold til den herved
forvoldte forstyrrelse af sigtedes forhold, sagens betydning og den retsfølge,
som kan ventes, hvis sigtede findes skyldig, jf. retsplejelovens § 762, stk. 3.
Endvidere kan varetægtsfængsling ske i henhold til hjemrejselovens regler,
som udgør et supplement til retsplejelovens regler om varetægtsfængsling.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at en ud-
lænding forud for en senere domfældelse kan varetægtsfængsles i medfør af hjem-
rejselovens § 14, stk. 1, når der er bestemte grunde til at anse varetægtsfængsling
for nødvendig for at sikre udlændingens tilstedeværelse under en sag og eventuel
appel, indtil den pågældende kan udsendes som følge af en eventuel beslutning om
udvisning, og når mindst en af følgende betingelser er opfyldt: 1) udlændingen ikke
har fast bopæl her i landet, og der er begrundet mistanke om, at udlændingen har
begået en lovovertrædelse, der kan medføre udvisning ved dom, eller 2) udlændin-
gen er indrejst i strid med et indrejseforbud.
3.
Det er regeringens holdning, at kriminelle udlændinge skal udvises i videst muligt
omfang, og det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt, hvis lang sagsbehandlingstid
forud for domfældelse kan få betydning for adgangen til at udvise en udlænding.
Regeringen forventer i denne samling at fremsætte et lovforslag om ændring af ud-
visningsreglerne. Jeg har i den forbindelse bedt ministeriet om at undersøge, om
reglerne i tilstrækkelig grad tager højde for, at sagsbehandlingstiden forud for dom-
fældelse ikke får betydning for, om en udlænding kan udvises.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
3/3