Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2627689_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. september 2022
Databeskyttelseskontoret
Camilla Andersen
2022-0030-7044
2554945
Supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 415 (Alm. del) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes supplerende besvarelse af spørgsmål nr. 415 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. januar 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 415: Spm., om der har været kommuner som har bedt om lov til at opsætte overvågning nye steder siden vedtagelsen af lovforslag nr. L 102 om tv-overvågning (folketingsåret 2019-20), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 415 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, om der siden vedtagelsen af
lovforslag nr. L 102 om tv-overvågning (folketingsåret 2019-
20) har været kommuner, som har bedt om lov til at opsætte
overvågning nye steder, som kræver en tilladelse, og om mini-
steren er blevet anmodet i øvrigt om at give tilladelse til at op-
sætte overvågning andre (nye) steder.”
Svar:
Justitsministeriet besvarede den 31. januar 2022 spørgsmål nr. 415 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
Det fremgår af besvarelsen, at Rigspolitiet har oplyst, at én ud af otte hen-
vendelser til politiet fra kommuner om tv-overvågning efter tv-overvåg-
ningslovens § 2 c er mundet ud i en afvisning.
Rigspolitiet har efterfølgende supplerende oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har efterfølgende haft kontakt til den relevante po-
litikreds vedrørende årsagen til afvisning i den ene sag. På den
baggrund kan Rigspolitiet oplyse, at der rettelig ikke er truffet
afgørelse om afvisning efter tv-overvågningslovens § 2 c, stk. 2.
Sagen blev afsluttet efter drøftelse mellem kredsen og kommu-
nen, da der var enighed om, at betingelserne ikke var opfyldt,
idet tv-overvågningen ikke lå i umiddelbar tilknytning til en re-
staurationsvirksomhed.”
Rigspolitiet har herudover supplerende oplyst følgende:
”Det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 31. januar 2022
af spørgsmål nr. 415 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, at
Rigspolitiet har oplyst, at der er meddelt 14 afslag ud af 20 an-
søgninger vedrørende privates adgang til tv-overvågning ved en
sikkerhedstrussel, jf. tv-overvågningslovens § 2, stk. 4.
Det kan supplerende oplyses, at afslagene i væsentlig grad er
meddelt på baggrund af bestemmelsens meget snævre anvendel-
sesområde. Dette kan bero på, at den angivne sikkerhedstrussel
ikke har været anset for at være tilstrækkelig alvorlig i forhold
til det meget snævre anvendelsesområde for bestemmelsen
og/eller at politiet har vurderet, at ekstraordinær tv-overvågning
ikke har været nødvendig for at imødegå den pågældende trus-
sel.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Supplerende svar på spørgsmål 415: Spm., om der har været kommuner som har bedt om lov til at opsætte overvågning nye steder siden vedtagelsen af lovforslag nr. L 102 om tv-overvågning (folketingsåret 2019-20), til justitsministeren
Det fremgår endvidere af Justitsministeriets besvarelse af 31. ja-
nuar 2022 af spørgsmål nr. 415 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg, at den daværende justitsminister bl.a. havde bedt Rigs-
politiet om at sikre, at kommunerne i kredsrådene blev orienteret
om de nye regler med henblik på at udbrede kendskabet til dem,
og at Rigspolitiet i øvrigt overvejede, om der var behov for an-
dre vejledningsinitiativer.
Det kan i forlængelse heraf oplyses, at der løbende er et tæt sam-
arbejde mellem politi og kommuner angående områder, der gi-
ver anledning til politimæssig opmærksomhed. Rigspolitiet har
desuden den 5. april 2022 anmodet samtlige politikredse om, at
der på kredsrådene vejledes om mulighederne for at etablere tv-
overvågning efter §§ 2 a og 2 c i tv-overvågningsloven. Endvi-
dere har Rigspolitiet opdateret politiets hjemmeside med et nyt
afsnit om kommunal overvågning.
Herudover kan private læse om muligheden for at ansøge om
tilladelse til at foretage tv-overvågning, når det er nødvendigt
for at imødegå en sikkerhedstrussel efter tv-overvågningslovens
§ 2, stk. 4, på politiets hjemmeside.”
Afslutningsvist kan det i øvrigt oplyses, at regeringen de seneste år har sat
markant ind for at styrke og øge brugen af videoovervågning. Med Tryg-
heds- og Sikkerhedspakken fra oktober 2019 har regeringen således bl.a.
udvidet kommunernes og privates adgang til at videoovervåge. Ved at ud-
vide området for videoovervågning har politiet fået yderligere redskaber,
der vil kunne lede til en hurtigere og mere effektiv opklaring af kriminalitet.
Endvidere har regeringen med Trygheds- og Sikkerhedspakken sikret, at po-
litiets brug af videoovervågning bliver styrket markant med yderligere 300
tryghedskameraer rundt om i landet. De sidste kameraer skal efter planen
være færdigopsat i år. Herudover er der med finanslovsaftalerne fra hen-
holdsvis 2018 og 2019 afsat midler til opsætning af 150 nye videoovervåg-
ningskameraer i de områder, hvor der er behov for en særlig tryghedsska-
bende indsats.
Side 3/3