Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2510453_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1217
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
2. juli 2021
Koncerndigitaliseringsen-
heden
Sagsbeh: Maria Leander Gøgsig
Sagsnr.: 2021-0030-6183
Dok.:
2019369
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1217 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1217 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Emil Sølver Rehling
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om, hvilke myndigheder, foruden Skatteministeriet, der gemmer slettede mails længere tid end 5 år i dag, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1217 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren beskrive, hvordan backupsystemet er opsat i
forhold til at gemme mails for hvert af de enkelte ministerier,
samt hvornår praksis evt. er ændret for disse, herunder om op-
sætningen er godkendt af Rigsarkivaren?”
Svar:
1.
Justitsministeriet påbegyndte i 2018 et arbejde med at udarbejde generelle
retningslinjer for statslige myndigheders opbevaring af slettede e-mails mv.
Det har taget alt for lang tid at få udstedt retningslinjerne, men arbejdet for-
ventes afsluttet efter sommerferien.
2.
Størstedelen af ministeriernes departementer anvender Statens It til op-
sætning af mailpostkasseopbevaring og backup af it-systemer. Konkret gør
det sig gældende for Statsministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet,
Social- og Ældreministeriet, Klima, Energi- og Forsyningsministeriet, Mi-
nisteriet for Fødevarer, Landbrug- og Fiskeri, Børne- og Undervisningsmi-
nisteriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Erhvervsministeriet, Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Indenrigs-
og boligministeriet, Miljøministeriet og Kulturministeriet.
Justitsministeriet har derfor indhentet en udtalelse fra Statens It, der har op-
lyst følgende:
”Statens
It kan oplyse, at der skelnes mellem opbevaring af
mailpostkasser og backup af it-systemer (servere), jf. nedenfor.
Opbevaring af mails og postkasser
Statens It har i 2018 bidraget til Statsministeriets besvarelse af
spørgsmål om samme emne, REU spm. 40 (alm. del) vedr. Sta-
tens It’s standard praksis vedr. opbevaring af mails og postkas-
ser. Af svaret fremgik det, at fratrådte medarbejderes postkasser
bliver slettet 90 dage efter, at medarbejderen er fratrådt, jf. Sta-
tens
It’s
instruks for generel brugeradministration. Statens It har
herefter administrativt mulighed for at gendanne den slettede
postkasse i op til 90 dage efter sletningen.
Dette betyder konkret, at fratrådte medarbejderes postkasser er
til rådighed for Statens It med henblik på genskabelse i op til
180 dage. Mails kan kun genskabes i op til 180 dage, i de til-
fælde, hvor den fratrådte medarbejder ikke har slettet sine mails
Side 2/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om, hvilke myndigheder, foruden Skatteministeriet, der gemmer slettede mails længere tid end 5 år i dag, til justitsministeren
2510453_0003.png
ved fratrædelsen. Hvis medarbejderen har slettet sine mails ved
sin fratrædelse, kan de altså kun genskabes i 90 dage.
For fratrådte ministre gælder den standardprocedure, at data
ikke slettes for disse, men at de opbevares i Statens It’s Ex-
change-miljø (mailsystem). Der er på nuværende tidspunkt
ikke fastsat en dato for evt. sletning af disse.
Jf. svaret på REU spm. 40 (alm. del) skelner Statens It således
mellem ministre og øvrige medarbejdere ved opbevaring af
mailpostkasser i henhold til instruks for generel brugeradmini-
stration.
Ministerierne har mulighed for at instruere Statens It, såfremt
medarbejdere (dvs. alle, som ikke er ministre eller tidligere mi-
nistre),
ikke
skal slettes efter den praksis, som er nævnt oven-
for.
Fra Statens It’s praksis (jf. ”instruks for generel brugeradmini-
stration”) afviger følgende kunder:
1. Statsministeriets departement: Alle mails gemmes i 68 år
1
og postkasser for fratrådte medarbejdere slettes aldrig.
Dette gælder både gamle og nye medarbejdere.
2. Justitsministeriets departement: Alle mails gemmes i 68 år
og postkasser for fratrådte medarbejdere slettes aldrig.
Dette gælder både gamle og nye medarbejdere.
3. Fødevareministeriets institutioner inkl. departementet: Alle
mails gemmes i 68 år og postkasser for fratrådte medarbej-
dere slettes aldrig
dette er først gældende fra 10. maj
2021, hvor Statens It modtog samt effekturede en bestilling
herom, dvs. proceduren gælder for eksisterende medarbej-
dere samt de medarbejdere, der fratræder
efter
aktiverings-
tidspunktet. Slettepraksis for nye medarbejdere er ikke æn-
dret, da bestillingen kun vedrører medarbejdere som var
ansatte på bestillingstidspunktet grundet omfanget af
Granskningskommissionens undersøgelse. For medarbej-
dere ansat efter bestillingstidspunktet
gælder Statens It’s
standardpraksis om sletning af medarbejderes postkasser
som anført ovenfor.
4. Miljøministeriets departement: Alle mails gemmes i 68 år
og postkasser for fratrådte medarbejdere slettes aldrig
dette er dog først gældende fra 17. maj 2021, hvor Statens
1
Det er en teknisk begrænsning i leverandørens (Microsofts) mailplatform,
der gør, at mails ikke kan gemmes i mere end 68 år.
Side 3/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om, hvilke myndigheder, foruden Skatteministeriet, der gemmer slettede mails længere tid end 5 år i dag, til justitsministeren
It modtog samt effektuerede bestilling herom, dvs. proce-
duren gælder for eksisterende medarbejdere samt de med-
arbejdere, der fratræder
efter
aktiveringstidspunktet. Slette-
praksis for nye medarbejdere er ikke ændret, da bestillin-
gen kun vedrører medarbejdere som var ansatte på bestil-
lingstidspunktet grundet omfanget af Granskningskommis-
sionens undersøgelse. For medarbejdere ansat efter bestil-
lingstidspunktet
gælder Statens It’s standardpraksis om
sletning af medarbejderes postkasser som anført ovenfor.
Backup af it-systemer
Under visse forudsætninger, og deraf følgende begrænsninger,
kan Statens It gendanne (hele) postkasser ud over de ovenfor
anførte frister for standardopbevaring af mailpostkasser; en så-
kaldt backup, som primært anvendes i beredskabssituationer,
hvor der er behov for at genskabe it-systemer. Disse begræns-
ninger vil bl.a. afhænge af, hvorvidt medarbejderen er ansat eller
fratrådt:
For medarbejdere, der ikke er fratrådt gælder, at Statens It,
under visse forudsætninger, kan genskabe mailpostkasser i
op til 150 dage.
For medarbejdere, der er fratrådt kan Statens It, i bedste
fald, genskabe i op til 240 dage. Dette vil afhænge af flere
omstændigheder, herunder hvor aktiv brugeren har været i
forhold til selv at slette mails i perioden op til fratrædelses-
tidspunktet.”
Som det fremgår af bidraget fra Statens It, har fire ministerier en sletteprak-
sis, der afviger fra Statens It’s
standardopsætning,
hvilket begrundes i kom-
missionsundersøgelser. Justitsministeriet ændrede praksis i 2018 af hensyn
til bl.a. Tibetkommissionens undersøgelse. Justitsministeriet har til brug for
besvarelsen indhentet et uddybende bidrag fra de tre øvrige ministerier ved
Statens It, som har en slettepraksis, der afviger fra standardopsætningen.
Statsministeriet har oplyst følgende:
”Statsministeriet
kan henvise til statsministerens besvarelse af
6. november 2018 af spørgsmål nr. 40 fra Folketingets Retsud-
valg. Som det bl.a. fremgår heraf ændrede Statsministeriet prak-
sis af hensyn til såvel Tibetkommissionens som Undersøgelses-
kommissionen om SKATs undersøgelse.”
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har oplyst følgende:
Side 4/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om, hvilke myndigheder, foruden Skatteministeriet, der gemmer slettede mails længere tid end 5 år i dag, til justitsministeren
”Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan oplyse, at
der i ministeriet ikke har været overvejelser om en lokal løsning
i forhold til at sikre e-mails gennem længere tid. Ministeriet af-
venter således Justitsministeriets udarbejdelse af fælles ret-
ningslinjer for opbevaring og sletning af mails.
I forbindelse med de undersøgelser der er iværksat i forbindelse
med sagen om aflivning og nedgravning af mink, har Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri fra den 10. maj 2021 indført
et midlertidigt stop for sletning af medarbejderes e-mail.”
Miljøministeriet har oplyst følgende:
”Miljøministeriets
departement har ikke generelt undersøgt eller
haft generelle drøftelser om at overveje løsninger, som kan sikre
e-mails gennem længere tid end den nuværende løsning.
I forbindelse med minkkommissionens arbejde er der taget en
beslutning om midlertidigt at stoppe sletning af e-mails.”
3.
Justitsministeriet har indhentet selvstændigt bidrag fra ministerier, der an-
vender andre leverandører end Statens It. Konkret er dette tilfældet for
Udenrigsministeriet, Skatteministeriet, Sundhedsministeriet, Forsvarsmini-
steriet og Transportministeriet.
Udenrigsministeriet har oplyst følgende vedr. deres opsætning af backupsy-
stemer for e-mails:
”På
Udenrigsministeriets mail-databaser udføres inkrementel
backup hver 4. time og fuld backup en gang om ugen, som fort-
sætter i 4 cyklusser efterfulgt af en månedlig backup. Efter 12
gennemførte månedlige backups gemmes den sidste måneds-
backup som et helt års backup. Årsbackup gemmes i 5 år. Det
er derfor muligt at genskabe e-mails i op til 5 år. Ministeriets
journalisering i regi af Rigsarkivet følger retningslinjerne her-
for. Backup-systemet har ikke har været gjort til genstand for
særskilt forelæggelse for Rigsarkivaren.”
Ministeren for Udviklingssamarbejde og Nordisk samarbejde er omfattet af
Udenrigsministeriets bidrag.
Skatteministeriet har oplyst følgende vedr. deres opsætning af backupsyste-
mer for e-mails:
Side 5/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om, hvilke myndigheder, foruden Skatteministeriet, der gemmer slettede mails længere tid end 5 år i dag, til justitsministeren
”Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen oplyser, at mailsystemet i
Skatteministeriets departement kører i Microsoft Exchange On-
line, som er en cloud-løsning. Der tages ikke traditionel ekstern
backup, idet de indbyggede sikkerhedsfunktioner og datarobust-
heden ikke nødvendiggør det.
Gældende praksis for Skatteministeriets departement er, at der
ikke foretages nogen automatisk sletning af mailbokse. Dette
gælder både nuværende og fratrådte medarbejdere. Den sidste
manuelle sletning blev foretaget i 2010. Beslutningen om at
undlade at slette mails blev truffet i forbindelse med nedsættel-
sen af Undersøgelseskommission om SKAT. Formålet er at
sikre, at der ikke slettes mails, som måtte vise sig at være rele-
vante for undersøgelseskommissionens arbejde.
Mailbokse for fratrådte medarbejdere kan fremsøges direkte i
Microsoft Exchange Online. Denne praksis har været gældende
siden før 2010. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen er i gang
med at undersøge behovet for at fastlægge retningslinjer for op-
bevaring og sletning af fratrådte medarbejderes mailbokse.
For så vidt angår såkaldt permanent slettede mails (dvs. mails
slettet fra ”Slettet post” folderen) er gældende praksis, at disse
gemmes i 6 år regnet fra modtagelsesdato (også kaldet Litiga-
tion Hold), hvorefter de slettes automatisk. Det er derfor muligt
at genfinde permanent slettede mails 6 år tilbage, hvis der er in-
formation om, hvilken mail man søger efter f.eks. afsen-
der/modtager/dato.”
Sundhedsministeriet har oplyst følgende vedr. deres opsætning af backup-
systemer for e-mails:
”Sundhedsministeriet
(SUM) har til besvarelse af spørgsmål
indhentet bidrag fra Sundhedsdatastyrelsen (SDS) vedr. depar-
tementets procedurer og tekniske set-up omkring e-mails. SDS
har oplyst SUM om den aktuelle løsningspraksis. SUM overdra-
ger i 2021/primo 2022 sin basis-it, herunder mailsystem til Sta-
tens It, hvorfor det vil være den løsningpraksis, som Statens It
stiller til rådighed, som også vil beskrive SUM fremtidige løs-
ningspraksis.
SDS har oplyst følgende til REU spm. 1217 vedr. backup-syste-
mer i SUM:
SUM tager backup hver nat af hele mailkontoen, inkl. de mails,
som er slettet én gang og ligger i mappen ”Slettet post”. Denne
backup bevares i 120 dage, hvori også indgår slettede mails, som
inden for de 120 dage evt. dobbeltslettes fra mappen ”slettet
post”.
Dog vil mails modtaget om dagen og dobbelt-slettet
Side 6/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om, hvilke myndigheder, foruden Skatteministeriet, der gemmer slettede mails længere tid end 5 år i dag, til justitsministeren
samme dag ikke komme med i den kørte back-up den efterføl-
gende nat. For SSI, SDS og Koncern HR er backup på 120 dage
indført fra juni 2021, men har været gældende løsningen for de-
partement og øvrige styrelser.
Ved ophør af ansættelsen bevares mailskontoen i 90 + 120 dage,
før mailkontoen slettes. For departementets ophørte ansatte er
der fra efteråret 2020 indført en ny praksis, hvor mailkontoen
inkl. mappen ”slettet post”, som den så ud på ophørsdagen, først
slettes efter hhv. 1 år (medarbejdere) eller 3 år (ledelse, fra kon-
torchefer og op).”
Forsvarsministeriet har oplyst følgende vedr. deres opsætning af backupsy-
stemer for e-mails:
”Forsvarsministeriets departement benytter sig primært af ét sy-
stem, som består af to forbundne mailsystemer
ét internetvendt
mailsystem @fmn.dk og ét mailsystem på Forsvaret Integrerede
Informatiknetværk (FIIN). Backupsystemet på @fmn.dk er
alene sat til ét år, idet alle modtagne mails automatisk overføres
til FIIN. Backupsystemet på FIIN er sat til at gemme mails i fem
år. Mails, der slettes, kan gendannes i de fem år. Nedlagte mail-
bokse gemmes i minimum fem år.
Foruden ovennævnte benytter Forsvarsministeriets departement
sig af Forsvarets Hemmelige Netværk (FSV HEMNET) og Re-
geringens Krisestyringsnetværk til Hemmeligt (REGNEM).
Grundet klassifikationen på disse systemer kan det alene oply-
ses, at der tages backup regelmæssigt.
Rigsarkivaren har godkendt Forsvarsministeriets elektroniske
sags- og dokumenthåndteringssystem (ESDH-system) og fører
løbende tilsyn med anvendelsen heraf. Rigsarkivaren har derfor
ikke taget særskilt stilling til backupsystemet.”
Transportministeriet har oplyst følgende vedr. deres opsætning af backup-
systemer for e-mails:
”Transportministeriet anvender MS Outlook
som mail program
og MS Exchange som mailserver. Der laves en daglig backup
på Exchange-serveren, således at indholdet kan genskabes i til-
fælde af, at serveren bliver kompromitteret eller på anden vis
skal genskabes.
Brugerkonti lukkes ved fratrædelse og nedlægges helt efter 30
dage, hvorefter mail fra den nedlagte konto ikke længere er til-
gængelige.
Side 7/8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om, hvilke myndigheder, foruden Skatteministeriet, der gemmer slettede mails længere tid end 5 år i dag, til justitsministeren
Proceduren tager afsæt i, at alle for sager nødvendige og bety-
dende mails løbende er overført til ESDH systemet og herefter
sagsført og evt. journaliseret med tidsubegrænset adgang.
Proceduren har været uændret gennem mere end 15 år og er ikke
drøftet med Rigsarkivaren.”
Justitsministeriet har med henblik på generelt at belyse spørgsmålet om god-
kendelse af opsætning hos Rigsarkivaren indhentet en udtalelse fra Kultur-
ministeriet, der har oplyst følgende:
”Rigsarkivet
godkender statslige myndigheders sags- og doku-
menthåndteringssystemer inden ibrugtagning, jf. cirkulære nr.
9290 af 21. juni 2013 om anmeldelse og godkendelse af it-sy-
stemer. En godkendelse kan opnås, når der findes en instruks for
brugen af systemet samt en teknisk beskrivelse af systemet, som
sikrer, at systemet teknisk set kan afleveres til Rigsarkivet.
Mails og øvrige dokumenter hos myndighederne skal journali-
seres i sådanne godkendte sags- og dokumenthåndteringssyste-
mer, når de er omfattet af reglerne om journaliseringspligt. Data
fra systemerne afleveres til Rigsarkivet ca. hvert 5. år. Det hen-
hører ikke under Rigsarkivets ressort at føre tilsyn med journa-
liseringspligten. Såfremt der planlægges væsentlige ændringer i
et sags- og dokumenthåndteringssystem skal systemet genan-
meldes til Rigsarkivet, jf. § 21 i ovennævnte anmeldelsescirku-
lære. På baggrund af genanmeldelsen vurderer Rigsarkivet, om
der skal ske periodeskift og aflevering af systemet før ændrin-
gen implementeres. Rigsarkivet godkender ikke opsætningen af
backupsystemer til mailbokse.”
Side 8/8