Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2471661_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. november 2021
Politikontoret
Suzan Özden
2021-0030-6679
2164035
Besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. oktober 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil forholde sig til Institut for Menneskerettigheders rapport "Etnisk profilering i Danmark - dansk retsbeskyttelse inden for politiets arbejdsområde" m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 3 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om der i politiet i dag er interne retnings-
linjer eller om der undervises i, hvordan man som betjent undgår
etnisk profilering”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet kan indledningsvis henvise til Justitsministeriets
besvarelse af 31. august 2020 af spørgsmål nr. 69 (Alm. del) fra
Folketingets Ligestillingsudvalg samt Justitsministeriets besva-
relse af 15. april 2021 af spørgsmål nr. 822 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg, hvoraf det fremgår, at politiets indgreb
mod borgere sker på baggrund af en politifaglig vurdering og i
medfør af gældende lovgivning, og at politiets indgreb mod bor-
gere som udgangspunkt forudsætter et mistankegrundlag.
Politiets vurdering af, hvorvidt der foreligger et mistankegrund-
lag, beror altid på en konkret og individuel vurdering af en per-
sons fremtræden i den konkrete situation og sagens omstændig-
heder i øvrigt. Vurderingen af et mistankegrundlag skal således
ske uden skelen til personens etnicitet, køn, nationalitet eller
hudfarve.
Som det ligeledes fremgår af besvarelserne, kan der forekomme
situationer, hvor politiet retter sin opmærksomhed mod en be-
stemt etnisk gruppe eller person. Det kan f.eks. være tilfældet,
hvor politiet under efterforskning i en sag arbejder ud fra et be-
stemt signalement, hvor etnicitet indgår.
Det fremgår endelig af besvarelserne, at professionsetik og god
moral ved løsningen af politiopgaver er et gennemgående ele-
ment i uddannelsen på politiets basisuddannelse, således at den
færdiguddannede polititjenestemand er kvalificeret til varetage
den udøvende magt i samfundet i henhold til de love og regler,
der er gældende for politiets myndighedsudøvelse og de krav,
der stilles til kvaliteten af politiets arbejde i en demokratisk rets-
stat.
2.
Hvervet som politibetjent er et særlig betroet job, som er for-
bundet med et højt værdighedskrav. Rigspolitiet har derfor i
rekrutteringsprocessen til politiets uddannelser et stort fokus på,
at en politistuderende generelt skal fremtræde på en måde, som
passer med politiets værdier. Rigspolitiet foretager en grundig
screening, afprøvning og vurdering af ansøgere, der søger om
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil forholde sig til Institut for Menneskerettigheders rapport "Etnisk profilering i Danmark - dansk retsbeskyttelse inden for politiets arbejdsområde" m.v., til justitsministeren
optagelse på politiets uddannelser. Ud over de fysiske og bog-
lige optagelseskrav afdækkes ansøgernes personlige træk, deres
personlige kompetencer og handlemåder ved samarbejdsopga-
ver og individuelle samtaler – alt sammen for at sikre de bedst
mulige medarbejdere i dansk politi.
3.
På politiets basisuddannelse undervises de studerende alle-
rede på første del af uddannelsen i faget ”Samfundsforståelse”.
Det er en forudsætning for at gå videre på politiuddannelsen, at
faget bestås ved en eksamen. Politikadetterne undervises også i
faget ”Samfundsforståelse”, og det er ligeledes en forudsætning
for at gå videre på kadetuddannelsen, at faget bestås ved en ek-
samen.
Under faget samfundsforståelse behandles bl.a. emnerne
skøn,
legitim og illegitim profilering
og
diskrimination.
Undervisningen i emnet
skøn
består bl.a. i at gennemgå og dis-
kutere de fordele og ulemper, der er ved de skøn, politiet kan og
skal foretage i politiets daglige virke. Det er vigtigt, at de stude-
rende lærer at basere deres skøn på faglighed, ligesom det er
vigtigt, at de studerende opnår forståelse for, at politiets mulig-
hed for at foretage et skøn giver plads til, at politiet kan løse den
brede vifte af opgaver, politiet bliver stillet overfor.
Undervisningen i
legitim
og
illegitim profilering
gør de stude-
rende i stand til at skelne mellem, hvornår der er tale om hen-
holdsvis legitim profilering baseret på faktorer ud over perso-
nens race, etniske oprindelse eller religion og illegitim profile-
ring baseret alene på race, etnisk oprindelse eller religion, lige-
som de undervises i begrebet
procedural retfærdighed,
der be-
tyder, at politiet skal behandle alle ordentligt og tale og lytte til
borgeren i øjenhøjde, således at borgerens møde med politiet
opleves som retfærdigt. De studerende gennemgår og diskuterer
samtidig cases fra Den Uafhængige Politiklagemyndighed, der
omhandler racisme og diskrimination, og de lytter til P1 podca-
sten ”Mistænkt på forhånd” og diskuterer, hvad der er godt og
dårligt politiarbejde.
Undervisningen i faget ”Samfundsforståelse” over emnerne
skøn, legitim profilering og diskrimination danner udgangs-
punkt for de studerendes drøftelser og refleksioner gennem hele
politiuddannelsen.”
Side 3/3