Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2471659_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. november 2021
Politikontoret
Suzan Özden
2021-0030-6676
2163804
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. oktober 2021. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil forholde sig til Institut for Menneskerettigheders rapport "Etnisk profilering i Danmark - dansk retsbeskyttelse inden for politiets arbejdsområde" m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren forholde sig til Institut for Menneskerettighe-
ders rapport "Etnisk profilering i Danmark - dansk retsbeskyt-
telse inden for politiets arbejdsområde", udgivet den 3. septem-
ber 2011, samt redegøre for, hvorvidt nogle af anbefalingerne i
rapporten er blevet fulgt, og i givet fald hvordan?”
Svar:
1.
Diskrimination i det danske samfund er uacceptabelt. Det gælder selvsagt
også, hvis diskrimination foregår i politiet. Ingen i dagens Danmark skal
diskrimineres på baggrund af hverken hudfarve, etnicitet, seksualitet, køn
eller noget som helst andet.
Jeg har stor tillid til politiet, som generelt gør et fremragende stykke arbejde,
og det er ikke min opfattelse, at der generelt er et problem med diskrimina-
tion i politiet, der hver dag udfører en svær og vigtig opgave for at skabe
tryghed i samfundet. Det er imidlertid klart, at politiet altid skal tage sager
om eventuel diskrimination i politiet meget alvorligt, og det er min forvent-
ning, at der i sager, hvor politiet træder ved siden af, bliver sat ind over for
det i overensstemmelse med reglerne herfor.
Hvis der er input i rapporter, som den der henvises til i spørgsmålet, eller
anden relevant forskning, vil politiet eventuelt kunne inddrage dette i poli-
tiets løbende arbejde med at undgå diskrimination i politiet. Hverken Rigs-
politiet eller Justitsministeriet ses at have fulgt konkret op på anbefalin-
gerne, da de blev afgivet i 2011, men politiet arbejder generelt for at sikre,
at der ikke sker forskelsbehandling på grund af etnicitet. Det er dog ikke
muligt for Justitsministeriet at vurdere, om udviklingen siden 2011 ville be-
tyde, at Institut for Menneskerettigheder ville komme med de samme anbe-
falinger i dag, som instituttet gjorde i 2011.
Der henvises i øvrigt til de samtidige besvarelser af spørgsmål nr. 2 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg og spørgsmål nr. 3 (Alm. del) fra Folketin-
gets Retsudvalg.
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet og Politiets Efterretningstjeneste.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil forholde sig til Institut for Menneskerettigheders rapport "Etnisk profilering i Danmark - dansk retsbeskyttelse inden for politiets arbejdsområde" m.v., til justitsministeren
”Rigspolitiet er meget opmærksom på, at politiet behandler alle
professionelt og etisk korrekt, herunder at politiet taler og lytter
til borgeren i øjenhøjde, således at borgerens møde med politiet
opleves som sagligt og retfærdigt.
Rigspolitiet og Rigsadvokaten har siden 2018 udarbejdet et fæl-
les årligt overblik over klager over politiets dispositioner med
henblik på organisatorisk læring på tværs af politikredsene. Det
årlige overblik indeholder bl.a. statistik over antallet og typen af
klager over politiets dispositioner. Politikredsene og de overord-
nede myndigheder har i forbindelse med gennemgangen af kla-
gesagerne særlig fokus på, om klagerne har indeholdt klage-
punkter, hvor borgeren har anført, at politiet har foretaget for-
skelsbehandling af vedkommende på grund af dennes etnicitet.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed udgiver ligeledes en år-
lig beretning, hvori klager over politipersonales adfærd mv. og
begrundelserne herfor omtales.
Arbejdet som politibetjent er et særlig betroet job, som er for-
bundet med et højt værdighedskrav. Rigspolitiet har derfor i
rekrutteringsprocessen til politiets uddannelser et stort fokus på,
at de politistuderende generelt skal fremtræde på en måde, som
passer med politiets værdier. Rigspolitiet foretager en grundig
screening, afprøvning og vurdering af ansøgere, der søger om
optagelse på politiets uddannelser. Ud over de fysiske og bog-
lige optagelseskrav afdækkes ansøgernes personlige træk, deres
personlige kompetencer og handlemåder ved samarbejdsopga-
ver og individuelle samtaler – alt sammen for at sikre de bedst
mulige medarbejdere og høje professionelle standarder i dansk
politi.
På politiets basisuddannelse undervises eleverne allerede på før-
ste del af uddannelsen i faget Samfundsforståelse, hvor de bl.a.
behandler emnerne skøn, legitim og illegitim profilering og dis-
krimination. Undervisningen i faget og emnerne danner ud-
gangspunkt for de studerendes drøftelser og refleksioner gen-
nem hele politiuddannelsen.”
Politiets Efterretningstjeneste har oplyst følgende:
”PET har som national efterretnings- og sikkerhedsmyndighed
til opgave at identificere, forebygge og imødegå trusler mod fri-
heden, demokratiet og sikkerheden i det danske samfund. Det
gælder såvel trusler i Danmark som trusler, der er rettet mod
danskere og danske interesser i udlandet. PET imødegår terror-
truslen ved at identificere, forhindre og afværge terrorhandlin-
ger, beskytte truede personer og objekter mod terrorangreb samt
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om ministeren vil forholde sig til Institut for Menneskerettigheders rapport "Etnisk profilering i Danmark - dansk retsbeskyttelse inden for politiets arbejdsområde" m.v., til justitsministeren
begrænse ekstremisme og radikalisering med forebyggelsesini-
tiativer. Som led i denne indsats gennemfører PET løbende ope-
rationer med henblik på at afdække grupper, netværk og enkelt-
personer i Danmark eller udlandet, som mistænkes for at udgøre
en sikkerhedsmæssig risiko. Beslutningen om at iværksætte en
operation beror på konkrete faglige vurderinger.
For så vidt angår anbefaling 5 i Institut for Menneskerettighe-
ders rapport ”Etnisk profilering i Danmark – dansk retsbeskyt-
telse inden for politiets arbejdsområde”, udgivet den 3. septem-
ber 2011, kan PET oplyse, at PET-loven trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2014, og Tilsynet med Efterretningstjenesterne afløste
Wamberg-udvalget, som indtil da havde ført kontrol med bl.a.
PET’s overholdelse af Justitsministeriets retningslinjer for tje-
nestens behandling af oplysninger om fysiske og juridiske per-
soner.
PET-loven fastlægger den retlige ramme for PET’s virksomhed,
herunder for tjenestens behandling af oplysninger, og dele af lo-
ven og administrative bestemmelser fastsat i medfør af loven af-
løser ovennævnte retningslinjer. Det fremgår af PET-lovens § 6
a, stk. 2, at behandling af oplysninger bl.a. skal ske til udtrykke-
ligt angivne og saglige formål. Bestemmelsen gælder ved siden
af reglerne for lovlig behandling.
Efter § 6 a, stk. 2, er PET’s behandling af personoplysninger
således underlagt et grundlæggende krav om saglighed, og det
er tjenestens vurdering, at oplysningen om en persons etnicitet
ikke i sig selv kan begrunde, at tjenesten behandler oplysninger
om den pågældende. Det er omvendt PET’s vurdering, at det vil
være sagligt at behandle en sådan oplysning, hvis behandling af
oplysningen efter en konkret vurdering sigter mod at løse PET’s
opgaver, som beskrevet i PET-lovens § 1, stk. 1.
PET kan i øvrigt oplyse, at tjenesten har fastsat interne retnings-
linjer for tjenestens behandling af oplysninger om fysiske og ju-
ridiske personer.
PET kan herudover ikke inden for rammerne af et folketings-
spørgsmål bidrage yderligere til besvarelse af spørgsmålet.”
Side 4/4