Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2513739_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
14. januar 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Mia Bülow Schumacher
Sagsnr.: 2021-0030-7025
Dok.:
2266923
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 395 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 395 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. december 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om kommentar til henvendelse fra borger vedrørende værgemålsloven og arveloven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 395 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelse fra borger vedrørende
værgemålsloven og arveloven, jf. REU alm. del - bilag 103?”
Svar:
1.
Jeg har fuld forståelse for den store og svære opgave, det kan være at
varetage en anden persons personlige og økonomiske anliggender. Dette
gælder ikke mindst, når det drejer sig om et nært familiemedlem. Derfor er
det ikke overraskende, at man som værge kan opleve at have spørgsmål,
som kræver afklaring.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om reglerne om
anbringelse af midler, som tilhører personer under værgemål, indhentet en
udtalelse fra Civilstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Det følger af værgemålslovens § 36, at kontante midler omfat-
tet af et værgemål skal indsættes i en forvaltningsafdeling, i et
pengeinstitut, eller anbringes i aktiver, som giver betryggende
sikkerhed.
Værgemålsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1444 af 13. de-
cember 2013) indeholder i kapitel 3 regler om, i hvilke aktiver
midler omfattet af et værgemål kan anbringes. Baggrunden for
disse regler er, at midler, der tilhører personer under værgemål,
så vidt muligt skal bevares til dennes forsørgelse.
Det fremgår af betænkning nr. 1247 fra 1993 om værgemål, s.
271, at grundholdningen er den, at administrationen af værge-
målsmidler skal være konservativ. Det tilstræbes tillige, at mid-
lerne giver rimelige renter eller andet udbytte.
Anbringelsesreglerne for midler tilhørende personer under vær-
gemål har traditionelt været stort set identiske med anbringel-
sesreglerne for fonde og båndlagte midler.
Anbringelsesreglerne for fonde blev ændret ved bekendtgørelse
nr. 1525 af 28. oktober 2020 om anbringelse og bestyrelse af
fondes midler. Ændringen indebar bl.a. en forhøjelse af grænsen
for anbringelse af fondsmidler i aktier og aktielignende produk-
ter i lyset af de senere års lave renteniveau og det deraf følgende
lave afkast. Civilstyrelsen har i 2021 arbejdet på en bredere re-
vision af værgemålsbekendtgørelsen, som ikke blot vedrører an-
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om kommentar til henvendelse fra borger vedrørende værgemålsloven og arveloven, til justitsministeren
bringelsesreglerne, men også omfatter en række andre bestem-
melser i bekendtgørelsen. Forslag til en ny værgemålsbekendt-
gørelse forventes at blive sendt i høring i 1. kvartal af 2022.”
2.
Hvad angår muligheden for, at personer under værgemål kan disponere
over egne midler i et testamente, kan Justitsministeriet generelt oplyse, at
det følger af arveloven, at en testamentarisk bestemmelse er ugyldig, hvis
testator ved dens oprettelse på grund af sindssygdom, herunder svær de-
mens, hæmmet psykisk udvikling, forbigående sindsforvirring eller en lig-
nende tilstand manglede evnen til fornuftsmæssigt at råde over sine ejen-
dele. Det beror på en konkret vurdering, om en testamentarisk bestemmelse
er ugyldig som følge af en eller flere af de nævnte årsager.
En værge for en person under værgemål har ikke adgang til at oprette et
testamente på den pågældendes vegne. Baggrunden herfor er, at oprettelse
af et testamente er en meget personlig disposition, der altid bør foretages af
testator selv, ligesom det er med til at sikre mod misbrug og forsøg fra mu-
lige testamentsarvinger på at påvirke værgen.
I de tilfælde, hvor der ikke er oprettet testamente, følger det af arveloven, at
en arveladers nærmeste arvinger er dennes børn, som arver lige. Er et barn
dødt, træder dets børn (dvs. arveladers børnebørn) i dets sted og arver ind-
byrdes lige. Hvis en person dør uden at efterlade sig livsarvinger og uden at
have oprettet testamente, tilfalder arven den pågældendes forældre, der hver
arver en halvdel. Er en af forældrene død, træder dennes børn i den pågæl-
dendes sted og arver indbyrdes lige. På tilsvarende måde med fjernere livs-
arvinger. Er der ingen livsarvinger efter den ene af forældrene, arver den
anden af forældrene eller dennes livsarvinger alene.
Efterlader arvelader sig ingen af ovenstående arvringer, arver arveladerens
bedsteforældre. Halvdelen af arven tilfalder bedsteforældrene på den ene
forælders side og halvdelen bedsteforældrene på den anden forælders side.
Er en af bedsteforældrene død, træder dennes børn, men ikke fjernere livs-
arvinger, i den pågældendes sted.
Det er således alene i de tilfælde, hvor en person dør uden at efterlade sig
arvinger efter arveloven og uden at have oprettet testamente, at arven tilfal-
der staten.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om kommentar til henvendelse fra borger vedrørende værgemålsloven og arveloven, til justitsministeren
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om kørsels-
godtgørelse indhentet en udtalelse fra Familieretshuset, der har oplyst føl-
gende:
”Familieretshuset fører efter værgemålsloven og bekendtgørelse
om værgemål tilsyn med værgen, herunder værgens økonomi-
ske dækning af kørselsudgifter.
Dette betyder blandt andet, at forbrug af formue altid kræver
Familieretshusets godkendelse. Derudover skal Familieretshu-
set godkende visse særlige dispositioner, som værgen ønsker at
foretage. Det gælder f.eks. køb og salg af fast ejendom, gælds-
stiftelse og gavegivning, medmindre gaverne er af ubetydelig
værdi.
Ønsker værgen økonomisk dækning af de kørselsudgifter denne
har i sin egenskab af at være værge eller ved at fragte værgede
til forskellige aktiviteter, kræver dette tillige Familieretshusets
godkendelse. Dette skyldes den interessekonflikt, der er mellem
værgen og den værgede i denne situation ved, at værgen skal
varetage interesserne for den værgede og samtidig ønsker sig
betaling fra værgede for visse ydelser.”
4.
Reglerne om værgemål er udtryk for en nøje afvejning af på den ene side
hensynet til at beskytte personen under værgemål og på den anden side hen-
synet til ikke at skabe unødigt besvær for værgen. Disse hensyn kan under-
tiden være modsatrettede, og jeg har forståelse for, at reglerne kan opleves
som meget indgribende. Dette gælder ikke mindst i de tilfælde, hvor værgen
og personen under værgemål er i nær familie, og hvor der derfor også er
følelsesmæssige hensyn involveret.
Imidlertid er det vigtigt for mig, at reglerne yder en i alle tilfælde tilstræk-
kelig beskyttelse af den, der er under værgemål. De gældende regler på vær-
gemålsområdet er udtryk for dette ønske. Jeg har dog noteret mig, at Civil-
styrelsen aktuelt arbejder på en mere tidssvarende regulering af reglerne om
anbringelse af midler, som tilhører personer under værgemål.
Arvelovens regler om testamenters gyldighed er begrundet i, at testator skal
være bevidst om et testamentes indhold og betydning ved oprettelsen. Dette
er i øvrigt i overensstemmelse med værgemålslovens regler, hvorefter en
aftale ikke er bindende, hvis det må antages, at den er indgået af en person,
der på grund af sindssygdom, herunder svær demens, hæmmet psykisk ud-
vikling, forbigående sindsforvirring eller lignende tilstand, manglede evnen
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 395: Spm. om kommentar til henvendelse fra borger vedrørende værgemålsloven og arveloven, til justitsministeren
til at handle fornuftmæssigt. Jeg har stor forståelse for, at det kan virke me-
get utilfredsstillende, at en arv tilfalder staten, men af de nævnte grunde fin-
der jeg ikke anledning til at ændre reglerne på området.
Side 5/5