Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2510879_0001.png
Ministeren
Retsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Retsudvalget har den 14. december 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 371 (alm.
del) efter ønske fra Peter Skaarup (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 371:
Vil ministeren i forlængelse af REU alm. del – svar på spm. 107 tilkendegive, om
ministeren er tilfreds med, at såkaldte internationale forpligtelser beskytter tre ud-
lændinge, der er dømt for livsfarlige overfald, mod udvisning, og om sagen giver
anledningen til at tage forbehold for f.eks. EMRK artikel 8 om retten til privat- og
familieliv?
Svar:
1.
Det er generelt regeringens holdning, at kriminelle udlændinge i videst muligt
omfang bør udvises. Regeringen har derfor fokus på, at rummet for at udvise ud-
lændinge for kriminalitet inden for rammerne af Danmarks internationale forplig-
telser udnyttes fuldt ud. Det er bl.a. sket gennem løbende skærpelser af udvisnings-
reglerne, hvor mulighederne for udvisning ved idømmelse af ubetinget frihedsstraf
for specifikke former for forbrydelser udvides, uanset hvor længe udlændingen har
opholdt sig her i landet. Endvidere pågår der i øjeblikket et arbejde i Udlændinge-
og Integrationsministeriet med henblik på at undersøge, om der inden for ram-
merne af Danmarks internationale forpligtelser er rum for yderligere skærpelser af
udvisningsreglerne.
Det er samtidig regeringens holdning, at det grundlæggende er i Danmarks inte-
resse, at vi er en del af den internationale retsorden. Men der er grund til løbende
at være opmærksom på Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (Domsto-
len) fortolkning og forsøge at påvirke denne. Det gør regeringen bl.a. ved at afgive
tredjepartsindlæg i forbindelse med andre landes sager, som har væsentlig betyd-
ning for Danmark, og som rejses ved Domstolens Storkammer.
Afgørelsen af, om der i en konkret sag kan ske udvisning ved dom, træffes af dom-
stolene på baggrund af en konkret og individuel vurdering i forbindelse med straf-
fesagen.
10. januar 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2021 - 21422
1852092
Side
1/2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 371: Spm. om ministeren vil i forlængelse af REU alm. del – svar på spm. 107 tilkendegive, om ministeren er tilfreds med, at såkaldte internationale forpligtelser beskytter tre udlændinge, der er dømt for livsfarlige overfald, mod udvisning, til udlændinge- og integrationsministeren
For så vidt angår den konkrete sag, som der henvises til i spørgsmålet, har jeg no-
teret mig, at landsretten for hver af de tre udlændinge har fundet, at udvisning med
sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, og at de på-
gældende på den baggrund er blevet tildelt en advarsel om udvisning.
2.
For så vidt angår muligheden for at tage forbehold for f.eks. Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8 om retten til respekt for privat-
og familieliv kan det oplyses, at spørgsmålet om forbehold over for bestemmelser i
konventionen er reguleret i EMRK artikel 57. Det fremgår af artikel 57, at enhver
medlemsstat ved undertegnelsen eller ratifikationen af konventionen kan tage spe-
cificerede forbehold over for enkelte traktatbestemmelser, hvis den nationale rets-
stilling ikke er i overensstemmelse med det af konventionen krævede. Kompeten-
cen til at vurdere, om et forbehold er gyldigt, ligger ifølge Domstolens praksis hos
Domstolen selv.
Herudover giver konventionens artikel 15 mulighed for, at visse af konventionens
forpligtelser kan fraviges under krig eller anden offentlig faretilstand, der truer na-
tionens eksistens.
Konventionen åbner ikke i øvrigt op for, at der kan tages forbehold for konventio-
nens bestemmelser.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at det
ikke vil være muligt for Danmark at tage forbehold for konventionens artikel 8 om
retten til respekt for privat- og familieliv i relation til f.eks. udvisning af kriminelle
udlændinge.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at Justitsministeriet ved besvarelsen af spørgs-
mål nr. 1023 (Alm. del) af 26. oktober 2017 fra Retsudvalget foretog en vurdering
af, hvorvidt det vil være muligt for Danmark at udtræde af EMRK for derefter straks
at genindtræde med et sådant forbehold, og at det fremgår af besvarelsen, at det
er vurderingen, at det ikke vil være muligt gyldigt at tage et sådant skridt.
Mattias Tesfaye
/
Øzlem Akar
Side
2/2