Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2515899_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. januar 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Marie-Louise Houvena-
eghel Ostrowski
Sagsnr.: 2021-0030-7010
Dok.:
2253033
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 354 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 354 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. december 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Jørgen Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm., om at kommentere artiklen "Rockere mødtes i retten: 'Min klient er bange’ på ekstrabladet.dk den 6. november 2021 og redegøre for, hvordan Bandidos-rockere frit kan mødes i danske retssale som tilskuere iført rockervest og Bandidos-symboler, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 354 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Rockere mødtes i retten:
'Min klient er bange’” på ekstrabladet.dk den 6. november 2021
og redegøre for, hvordan Bandidos-rockere frit kan mødes i dan-
ske retssale som tilskuere iført rockervest og Bandidos-symbo-
ler, herunder om regeringen vil tage initiativ til at drøfte emnet
med Domsstolsstyrelsen med henblik på at forbyde symboler for
rocker- og bandegrupperinger i danske retssale?”
Svar:
1.
Det er afgørende for mig, at vi som samfund tager os bedst muligt af dem,
der er ofre for en forbrydelse, eller som skal vidne i en straffesag. Ofre og
vidner skal føle sig trygge, så usikkerhed og frygt for repressalier ikke med-
virker til, at de er tilbageholdende med at anmelde forbrydelser, afgive for-
klaring i straffesager eller bidrage med oplysninger til politiet under sager-
nes efterforskning.
Derfor har jeg den 3. december 2021 nedsat et ekspertpanel, Offer- og vid-
nepanelet, som skal undersøge mulighederne for at styrke ofres og vidners
beskyttelse og tryghed i mødet med retssystemet.
Første fase af panelets arbejde vil netop blive brugt til at undersøge mulig-
hederne for at sikre bedre beskyttelse til ofre for og vidner i sager om orga-
niseret og banderelateret kriminalitet. Ekspertpanelet skal komme med sine
anbefalinger herom inden udgangen af februar 2022.
2.
Hvad angår muligheden for at forbyde symboler for rocker- og bande-
grupperinger i danske retssale bemærkes, at f.eks. symboler for rocker- og
bandegrupperinger vil kunne udgøre meningstilkendegivelser eller andre yt-
ringer omfattet af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(EMRK) artikel 10, stk. 1, og at et generelt forbud mod, at tilhørere i retssale
synligt bærer symboler for rocker- og bandegrupperinger, således vil kunne
udgøre et indgreb i ytringsfriheden efter denne bestemmelse. For at kunne
begrundes skal et sådant indgreb opfylde betingelserne i EMRK artikel 10,
stk. 2, dvs. indgrebet skal være foreskrevet ved lov og nødvendigt (herunder
egnet og proportionalt) i et demokratisk samfund til varetagelse af nærmere
bestemte anerkendelsesværdige formål, herunder den nationale sikkerhed,
den offentlige tryghed, for at forebygge uorden eller forbrydelse eller for at
beskytte andres gode navn og rygter eller rettigheder.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm., om at kommentere artiklen "Rockere mødtes i retten: 'Min klient er bange’ på ekstrabladet.dk den 6. november 2021 og redegøre for, hvordan Bandidos-rockere frit kan mødes i danske retssale som tilskuere iført rockervest og Bandidos-symboler, til justitsministeren
2515899_0003.png
Det er Justitsministeriets umiddelbare vurdering, at EMRK artikel 10 ikke
som udgangspunkt vil være til hinder for indførelse af et forbud mod, at
tilhørere i retssale bærer symboler for rocker- og bandegrupperinger. I for-
bindelse med udformningen af et sådant forbud vil der skulle tages stilling
til en række afgrænsningsspørgsmål.
Som det fremgår ovenfor, har jeg nedsat et ekspertpanel, som skal undersøge
mulighederne for at styrke ofres og vidners beskyttelse og tryghed i mødet
med retssystemet. Jeg vil bede panelet om at forholde sig til, om et forbud
mod, at tilhørere synligt bærer symboler for rocker- og bandegrupperinger i
retssale, vil bidrage til en mere tryg oplevelse for de ofre og vidner, der skal
afgive forklaring under en straffesag. I den udtrækning panelet vil anbefale
et sådant forbud, vil jeg umiddelbart være positiv herfor.
3.
Med hensyn til de eksisterende muligheder for at beskytte utrygge vidner
i en straffesag kan Justitsministeriet generelt oplyse, at politiet eller ankla-
gemyndigheden i henhold til retsplejelovens § 193 skal underrette retten,
hvis der efter en konkret vurdering er behov for særlig hensyntagen til et
vidne. Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår det, at det især kan være
relevant i sager om seksualforbrydelser, vold, røveri, afpresning og lignende
alvorlige og belastende sager, hvor et vidne efter en konkret vurdering må
anses som særlig udsat som følge af eksempelvis risikoen for pression, jf.
Folketingstidende 2006-07, Tillæg A, s. 4317.
Hertil kommer, at retten efter retsplejelovens § 29 kan træffe afgørelse om
dørlukning, ligesom retten efter §§ 30 og 31 kan træffe afgørelse om hen-
holdsvis referatforbud og navneforbud.
Retten kan endvidere efter retsplejelovens § 856, stk. 1, beslutte, at tiltalte
skal forlade retslokalet, mens et vidne eller en medtiltalt afhøres, når sær-
egne grunde taler for, at en uforbeholden forklaring ellers ikke kan opnås.
Når det må antages at være uden betydning for tiltaltes forsvar, kan retten
efter § 856, stk. 2, på anmodning bestemme, at et vidnes bopæl
ikke må
oplyses for tiltalte, hvis afgørende hensyn til vidnets sikkerhed taler for det
,
eller at et vidnes navn, stilling og bopæl ikke må oplyses for tiltalte,
hvis
afgørende hensyn til vidnets sikkerhed gør det påkrævet.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm., om at kommentere artiklen "Rockere mødtes i retten: 'Min klient er bange’ på ekstrabladet.dk den 6. november 2021 og redegøre for, hvordan Bandidos-rockere frit kan mødes i danske retssale som tilskuere iført rockervest og Bandidos-symboler, til justitsministeren
Efter retsplejelovens § 845, stk. 1, kan retten efter anmodning fra anklage-
myndigheden, forsvareren eller et vidne træffe forhåndsafgørelse om dør-
lukning efter § 29, stk. 1 og 3, og § 29 a, referatforbud efter § 30 samt nav-
neforbud efter § 31, stk. 1, om at tiltalte skal forlade retslokalet, mens et
vidne afhøres, jf. § 856, stk. 1, 4 eller 7, at et vidnes bopæl eller navn, stilling
og bopæl ikke må oplyses for tiltalte, jf. § 856, stk. 2, eller at en polititjene-
stemands navn og bopæl ikke skal oplyses, jf. § 856, stk. 6.
Anklagemyndigheden skal ifølge retsplejelovens § 845, stk. 2, senest sam-
tidig med indlevering af bevisfortegnelsen underrette forsvareren og retten,
hvis der foreligger spørgsmål som nævnt i § 845, stk. 1. Det fremgår af for-
arbejderne til bestemmelsen, at det er forudsat, at anklagemyndigheden på
forhånd i fornødent omfang undersøger spørgsmålet ved efter omstændig-
hederne at rette henvendelse til vidnet, forurettede eller en bistandsadvokat,
jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s. 4322.
4.
Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Retsmøder er som udgangspunkt offentlige, medmindre andet
er bestemt ved lov eller i medfør af lov, jf. retsplejelovens § 28
a, stk. 1.
Rettens formand kan nægte adgang til et offentligt retsmøde for
personer, som befinder sig i en sådan tilstand, at vedkommendes
tilstedeværelse ville stride imod rettens værdighed eller god or-
den. Rettens formand skal nægte adgang til et offentligt rets-
møde for bestemte personer eller grupper af personer, hvis det
skønnes nødvendigt for at opnå en sandfærdig forklaring af et
vidne eller en part. Retten kan endvidere bestemme, at et rets-
møde skal holdes for lukkede døre, fx når hensynet til ro og or-
den i retslokalet kræver det, når sagens behandling i et offentligt
retsmøde må antages at bringe nogens sikkerhed i fare, eller når
sagens behandling i et offentligt retsmøde må antages på afgø-
rende måde at hindre sagens oplysning, jf. retsplejelovens kapi-
tel 2.
Det tilkommer retsformanden i den enkelte sag at våge over, at
forhandlingen foregår med den tilbørlige orden og værdighed.
Personer, der ved støjende eller anden utilbørlig adfærd forstyr-
rer forhandlingerne eller tilsidesætter den agtelse, som skyldes
retten, kan udvises af retssalen. For fornærmelser mod retten el-
ler nogen af de i retten mødende, uorden, hvorved forhandlin-
gerne forstyrres, samt ulydighed mod formandens befalinger
kan rettens formand (derunder også skifte- og fogedret) lade
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 354: Spm., om at kommentere artiklen "Rockere mødtes i retten: 'Min klient er bange’ på ekstrabladet.dk den 6. november 2021 og redegøre for, hvordan Bandidos-rockere frit kan mødes i danske retssale som tilskuere iført rockervest og Bandidos-symboler, til justitsministeren
vedkommende fjerne fra retslokalet, jf. retsplejelovens kapitel
16.”
Side 5/5