Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2477481_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. november 2021
Økonomikontoret
Emma Holm Sørensen
2021-0030-6715
2175139
Besvarelse af spørgsmål nr. 34 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om redegørelse for omfanget af ressourcer, som omkostninger og årsværk, anvendt pga. teledataskandalen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 34 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for omfanget af de ressourcer, som på
grund af teledataskandalen er anvendt i forbindelse med gen-
nemgangen af de flere tusinde sager, hvori der var indhentet te-
ledataoplysninger, herunder oplysninger om omkostningerne i
forbindelse med arbejdet i den af ministeren nedsatte kontrol-
og styregruppe samt den under anklagemyndigheden nedsatte
taskforce? Desuden ønskes der et overslag over antallet af års-
værk i politi, anklagemyndighed og Justitsministeriet, som er
medgået til aktiviteter i forbindelse med gennemgangen af tele-
datasager.”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen foretaget et estimat af
udgifterne til teledata-sagen opgjort for følgende aktiviteter:
Den uafhængige kontrol- og styregruppe i teledata-sagen
På baggrund af teledatasagen blev der nedsat en uafhængig kon-
trol- og styregruppe. Kontrol- og styregruppen bestod af en
landsdommer (formand), to forsvarsadvokater, en strafferetsek-
spert og en efterforskningsekspert.
Myndighedernes sekretariatsbistand
Rigspolitiet og Rigsadvokaten ydede sekretariatsbetjening til
Den uafhængige kontrol- og styregruppe i teledatasagen.
Gennemgang af straffesager
Der blev nedsat en task force i Københavns Vestegns Politi –
Task Force Teledata – til at gennemgå prioriterede straffesager,
der kunne have været påvirket af teledata-sagen. Endvidere har
politikredsene gennemgået sager om alvorlig personfarlig kri-
minalitet, der var blevet afsluttet uden domfældelse.
En ekstern konsulentundersøgelse
På baggrund af teledatasagen gennemførte Rigspolitiet en eks-
tern undersøgelse af politiets brug og behandling af teledata.
Rigspolitiet bemærker, at teledatasagen derudover har givet an-
ledning til en række udviklingstiltag, som vedrører modernise-
ring af teledataområdet. Disse initiativer er ikke medtaget i in-
deværende estimat. Det samme gør sig gældende med hensyn til
Rigspolitiets udredning af fejl i teledata, herunder udarbejdelse
af redegørelse om sagen.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om redegørelse for omfanget af ressourcer, som omkostninger og årsværk, anvendt pga. teledataskandalen, til justitsministeren
2477481_0003.png
Udgifter
Samlet set skønner Rigspolitiet, at politiets samlede omkostnin-
ger fra juni 2019 til og med marts 2021 som følge af teledatasa-
gen har udgjort minimum 73 mio. kr. Det bemærkes, at opgø-
relsen er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Rigspolitiet gør afslutningsvist opmærksom på, at udgifterne
alene vedrører politiets og den lokale anklagemyndigheds ud-
gifter til Teledata-sagen eksklusiv Den Centrale Anklagemyn-
dighed og Politiets Efterretningstjeneste.
Om opgørelsen kan Rigspolitiet nærmere oplyse følgende:
Politiet har afholdt udgifter for ca. 4 mio. kr. i 2019, 8 mio. kr. i
2020 og knap 3 mio. kr. i 2021 til husleje, drift og løn m.v. ved-
rørende Den uafhængige kontrol- og styregruppe samt det til-
knyttede sekretariat.
Herudover vurderer Rigspolitiet, at politiet inklusiv den lokale
anklagemyndighed i årene 2019-2021 som minimum har an-
vendt ressourcer svarende til 76 årsværk vedrørende teledatasa-
gen, herunder til Task Force Teledata i Københavns Vestegns
Politi og sagsgennemgangen foretaget i politikredsene. Omreg-
net svarer dette til ca. 46 mio. kr. eksklusiv overhead. Opgørel-
sen er foretaget på baggrund af arbejdstids-registrering og be-
regnet ud fra standardårsværkspriser på de forskellige stillings-
kategorier.
Rigspolitiet skønner, at det reelle ressourceforbrug kan være
væsentligt højere. Dette skyldes blandt andet, at registrerings-
koden for tidsregistrering af politiets aktiviteter og opgaver ved-
rørende teledatasagen blev oprettet efter sagens begyndelse, li-
gesom politiets tidsregistreringsdata i øvrigt er vejledende og
ikke nødvendigvis fyldestgørende. Herudover har sagen givet
anledning til et stort indirekte tidsforbrug som følge af blandt
andet politikredsenes brug af kontrolrapporter, verificering af
master, krydsreferencer til rådata mv. samt det ledelsesmæssige
fokus, som håndteringen af teledatasagen har krævet i store dele
af politiets organisation.
Rigspolitiet har desuden afholdt udgifter på ca. 12 mio. kr. til
den eksterne konsulentundersøgelse, som blev foretaget i for-
bindelse med teledatasagen.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet vedr.
Den Centrale Anklagemyndigheds ressourceforbrug indhentet en udtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om redegørelse for omfanget af ressourcer, som omkostninger og årsværk, anvendt pga. teledataskandalen, til justitsministeren
”Rigsadvokaten kan oplyse, at Rigsadvokaten har stillet studen-
termedhjælpere til rådighed for Task Force Teledata i Køben-
havns Vestegns Politi. De samlede lønudgifter (ekskl. overhead)
i Den Centrale Anklagemyndighed til studentermedhjælperne er
opgjort til ca. 1,4 mio. kr. i 2020-priser. Udgifterne svarer til ca.
13 studenterårsværk, som har en ugentlig arbejdstid på 15 timer.
Rigsadvokaten har derudover bidraget til sekretariatsbetjening
af Den uafhængige kontrol- og styregruppe, jf. også Rigspoliti-
ets høringsbidrag. Rigsadvokaten skønner, at ressourcetrækket
hos Rigsadvokaten til sekretariatsbetjeningen svarer til et seni-
oranklagerårsværk med en årlig gennemsnitsløn på ca. 0,7 mio.
kr. i alt (ekskl. overhead) i 2020-priser.
Det bemærkes, at der herudover vurderes at være anvendt et
større antal anklagerfaglige ressourcer i Den Centrale Anklage-
myndighed i forbindelse med gennemgangen af teledatasager,
herunder hos Statsadvokaten i København. Rigsadvokaten har
imidlertid ikke en tidsregistreringskode, som kan understøtte en
opgørelse af dette ressourceforbrug eller ligge til grund for et
nærmere estimat for det samlede ressourceforbrug i Den Cen-
trale Anklagemyndighed.”
Justitsministeriet kan oplyse, at der i departementet har været afholdt udgif-
ter til medarbejdere direkte dedikeret til arbejdet med teledatasagen på ca.
860.000 kr. svarende til 1,2 årsværk. Udgifterne dækker over løn og perso-
naleomkostninger samt øvrige driftsomkostninger, herunder annoncering
samt advokat- og revisoromkostninger.
Justitsministeriet bemærker, at der alene er tale om direkte udgifter og ikke
eksempelvis udgifter til husleje, it mv., som stilles til rådighed for alt perso-
nale i departementet.
Justitsministeriet bemærker desuden, at der yderligere har været afholdt ud-
gifter forbundet med teledatasagen, herunder til yderligere medarbejdere og
chefer, som ikke udelukkende var dedikeret til den pågældende opgave vedr.
teledatasagen. Det er dog ikke muligt at opgøre de konkrete udgifter og års-
værk beskæftiget hermed, da departementet ikke har en opgørelse herover,
ligesom departementet ikke har mulighed for at udarbejde sådan en opgø-
relse, da der ikke foretages tidsregistrering på de enkelte sager eller sagska-
tegorier.
Side 4/4