Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2508151_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. december 2021
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2021-0030-6985
2247846
Besvarelse af spørgsmål nr. 328 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 328 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. december 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Zenia
Stampe (RV).
Nick Hækkerup
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 328: MFU spm., om det vil være muligt at give parkeringsvagter mulighed for at udstede bøder for overtrædelse af tomgangsforbuddet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 328 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I dag er det kun politiet, som kan udstede bøder for at overtræde
det såkaldte tomgangsregulativ (forbud mod at holde i tomgang
i mere end 1/2/3 minutter), som er gældende i mange kommu-
ner. Vil ministeren oplyse, om det vil være muligt at give par-
keringsvagter mulighed for at udstede bøder for overtrædelse af
tomgangsforbuddet?”
Svar:
1.
Straffesager efterforskes som udgangspunkt af politiet, hvorefter ankla-
gemyndigheden, hvis der er grundlag for det, rejser tiltale ved domstolene,
som træffer afgørelse om skyldsspørgsmålet og fastsætter straffen.
Retsplejeloven giver mulighed for, at anklagemyndigheden i visse tilfælde
kan afgøre straffesager ved et bødeforelæg. Anklagemyndigheden kan såle-
des i sager om lovovertrædelser, der ikke skønnes at ville medføre højere
straf end bøde, i et bødeforelæg tilkendegive sigtede, at sagen kan afgøres
uden retssag, hvis sigtede erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer
sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale den bøde, der er fastsat
i bødeforelægget, jf. retsplejelovens § 832, stk. 1.
Bødeforelægsordninger er i et vist omfang blevet indført på særlovsområdet,
således at den myndighed, der i øvrigt administrerer området, ved nærmere
afgrænsede overtrædelser kan udstede administrative bødeforelæg.
Da sådanne ordninger indebærer, at myndigheden – forudsat at den pågæl-
dende erklærer sig skyldig og rede til at betale en bøde – får adgang til ved
bødeforelæg at afgøre straffesager, uden at politiet, anklagemyndigheden og
domstolene involveres, tilsiger væsentlige retssikkerhedsmæssige hensyn,
at en række bestemte betingelser er opfyldt.
Særmyndigheder bør således alene have adgang til at udstede bødeforelæg
ved overtrædelse af nærmere angivne strafbestemmelser, når overtrædel-
serne generelt er ensartede, ukomplicerede og uden bevismæssige tvivls-
spørgsmål, og når sanktionsniveauet ligger fast. Herudover bør adgangen til
at udstede administrative bødeforelæg – af hensynet til ensartetheden i sank-
tionsfastsættelse og anvendelsen af reglerne – som klart udgangspunkt for-
beholdes centrale myndigheder.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 328: MFU spm., om det vil være muligt at give parkeringsvagter mulighed for at udstede bøder for overtrædelse af tomgangsforbuddet, til justitsministeren
Efter Justitsministeriets opfattelse bør administrative bødeforelæg, som ud-
stedes af andre myndigheder end politi og anklagemyndighed, af retssikker-
hedsmæssige grunde således kun anvendes, hvor der er særlige grunde til,
at det er særmyndigheden, og ikke politiet, der fremsætter bødekravet.
2.
Tildeling af beføjelser til kommunale parkeringsvagter til at udstede ad-
ministrative bødeforelæg rejser således nogle retssikkerhedsmæssige
spørgsmål, herunder spørgsmålet om hvordan der sikres et ensartet sankti-
onsniveau og administration af ordningen i øvrigt i landets 98 kommuner.
En sådan ordning rejser også spørgsmål af mere praktisk karakter, herunder
spørgsmålet om hvordan en kommunal parkeringsvagt vil skulle forholde
sig i situationer, hvor en bilist ikke ønsker at oplyse navn og fødselsdato.
3.
Det bemærkes i den forbindelse, at såkaldte kontrolafgifter, herunder par-
keringsafgifter, falder uden for det strafferetlige system. Parkeringsafgifter
udgør således ikke bøder, og parkeringsvagters udstedelse heraf har ikke
karakter af bødeforelæg.
Ved udformningen af reglerne for parkeringsvagters udstedelse af parke-
ringsafgifter er der taget hensyn til, at en parkeringsordning mod betaling
ikke begrundes i færdselssikkerhedsmæssige eller andre politimæssige hen-
syn, og at kontrollen med standsnings- og parkeringsreglerne dermed ikke
forudsætter udøvelse af et særligt politimæssigt skøn, og at der kan pålægges
kontrolafgift baseret på et køretøjs registreringsnummer.
4.
Det er på baggrund af de ovenfor anførte hensyn Justitsministeriets vur-
dering, at udstedelse af bødeforelæg ved overtrædelse af reglerne om forbud
mod at holde i tomgang fortsat bør varetages af politiet.
Side 3/3