Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2507903_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
22. december 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2021-0030-6988
Dok.:
2256114
Hermed sendes i ikke-fortrolig form besvarelsen af spørgsmål nr. 130 (Alm.
del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. ok-
tober 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehn-
hardt (SF). Spørgsmålet er tidligere besvaret i fortrolig form den 22. novem-
ber 2021.
Nick Hækkerup
/
Gustav Schaldemose
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om ministeren som opfølgning på samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for Nem-ID svindel oversende ikke-fortrolige svar på REU alm. del – spm. 130, 143 (2021-22) og REU alm. del – spm. 355 (2020-21), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 130 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan myndighederne, herunder
PET har ført tilsyn med den pågældende under dennes prøveløs-
ladelse, jf. artiklen ”Terrordømt tiltalt for millionsvindel fra luk-
ket fængsel” fra dr.dk den 29. oktober 2021, og vil ministeren
ligeledes redegøre for, hvor ofte indsatte begår ny kriminalitet
under deres prøveløsladelse generelt og for tidligere terrordømte
specifikt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan generelt oplyse, at
tilsyn og særvilkår har til formål at begrænse den dømtes tilba-
gefald til kriminalitet. Det kan endvidere oplyses, at kriminal-
forsorgens tilsyn med f.eks. prøveløsladte både har en kontrol-
og en bistandsside. Ud over konkrete tilsynsmøder med den prø-
veløsladte, hvor der arbejdes med den dømtes prokriminelle
holdninger og tanker, og hvor den dømtes kriminelle og anti-
sociale adfærd er i fokus, pågår der en koordinering med eks-
terne samarbejdspartnere og en generel kontrol med, at eventu-
elle særvilkår for prøveløsladelsen overholdes.
I tilsynsperiodens første to måneder skal kriminalforsorgen
være i kontakt med den prøveløsladte mindst hver anden uge. I
den resterende del af tilsynsperioden vil kontakthyppigheden af-
hænge af den prøveløsladtes behov for støtte og kontrol.
Hvis den prøveløsladte overtræder vilkåret om tilsyn og eventu-
elle særvilkår, skal kriminalforsorgen reagere herpå. Det kan
som yderste konsekvens være med genindsættelse til udståelse
af reststraffen, jf. straffelovens § 40, stk. 2. I tilfælde, hvor den
prøveløsladte overholder vilkår om tilsyn og eventuelle særvil-
kår, men overtræder vilkåret om ikke at begå strafbart forhold
og sigtes for dette forhold, henhører kompetencen til at reagere
på dette under domstolene, jf. straffelovens § 40, stk. 1.
2.
(…)
3.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvor ofte indsatte begår ny
kriminalitet under deres prøveløsladelse generelt og for tidligere
terrordømte specifikt, kan direktoratet oplyse, at det ikke er mu-
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om ministeren som opfølgning på samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for Nem-ID svindel oversende ikke-fortrolige svar på REU alm. del – spm. 130, 143 (2021-22) og REU alm. del – spm. 355 (2020-21), til justitsministeren
ligt at foretage en målrettet søgning i kriminalforsorgens IT-sy-
stemer om, hvor mange prøveløsladte, herunder tidligere terror-
dømte, der i prøvetiden begår kriminalitet.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan generelt oplyse, at politiet ikke foretager tilsyn
med prøveløsladte personer, medmindre dette er særligt hjemlet
i lovgivningen, herunder eksempelvis efter straffelovens § 79b
(tilsyn med opholds- og kontaktforbud for terrordømte). Politi-
ets tilsyn med prøveløsladte terrordømte personer forudsætter,
at der ved dommen i straffesagen er idømt forbud efter straffe-
lovens § 79b, hvilket ikke er tilfældet i den konkrete sag, der
omtales i artiklen. Rigspolitiet kan derudover oplyse, at politiet
– uden for de særlige tilfælde, hvor et tilsyn er særligt hjemlet i
lovgivningen – alene vil kunne overvåge prøveløsladte personer
i forbindelse med en konkret verserende efterforskning.”
Justitsministeriet har endelig til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra PET, der har oplyst følgende:
”Det følger bl.a. af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET-
loven), at PET har til opgave at forebygge, efterforske og mod-
virke forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed
samt forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste statsmyn-
digheder m.v., jf. straffelovens kapitel 12 og 13, jf. PET-lovens
§ 1, stk. 1, nr. 1.
For så vidt angår "tilsyn" med terrordømte henvises til Direkto-
ratet for Kriminalforsorgen. PET kan dog oplyse, at PET følger
udviklingen i trusselsbilledet meget nøje. Dette gælder også i
forhold til terrordømte og radikaliserede personer, som løslades
fra fængsel. PET iværksætter de sikkerhedsforanstaltninger og
tiltag som situationen tilsiger, inden for den samlede prioritering
af indsatserne på kontraterrorområdet. PET kan derudover ikke
inden for rammerne af folketingsbesvarelser bidrage yderligere
med konkrete oplysninger om efterretningstjenestens arbejde
for så vidt angår tilrettelæggelse af konkrete efterretnings, efter-
forsknings og sikkerhedsindsatser mv.
PET kan endvidere, for så vidt angår den forebyggende indsats
overfor radikaliserede personer, oplyse, at PET i samarbejde
med Kriminalforsorgen og Politikredsene (infohusene) i regi af
den danske model iværksætte forebyggende forløb (exitindsats),
der sigter mod at motivere og hjælpe radikaliserede personer til
at forlade ekstremistiske miljøer gennem trusselsreducerende
samtaler med målpersoner og aktivering af forebyggende tiltag
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om ministeren som opfølgning på samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for Nem-ID svindel oversende ikke-fortrolige svar på REU alm. del – spm. 130, 143 (2021-22) og REU alm. del – spm. 355 (2020-21), til justitsministeren
gennem infohus-samarbejdet. Exit-indsatsen tilkobles politiets
kriminalpræventive indsats og kommunernes resocialiserende
og socialfaglige indsats. PET's exit-indsats omfatter radikalise-
rede personer, som er del af et ekstremistisk miljø. Der er for
eksempel tale om personer som under afsoning er blevet indbe-
rettet for mistanke om mulig radikalisering og tidligere terror-
dømte. Muligheden for at iværksætte et forebyggende forløb
vurderes forud for og i forbindelse med løsladelse af de pågæl-
dende personer.
Endelig kan det, for så vidt angår fremadrettede tiltag overfor
terrordømte, oplyses, at man i regi af den tværministerielle ind-
satsgruppe (Bjelkegruppen), som blev nedsat af justitsministe-
ren i slutningen af 2020, er ved at undersøge indsatsen i forhold
til løsladelser af terrordømte og radikaliserede indsatte. Grup-
pens undersøgelser skal resultere i konkrete anbefalinger og for-
slag til tiltag til forbedring. Bjelkegruppens arbejder omfatter
bl.a. indsatsen i forbindelse med prøveløsladelser af terror-
dømte. Eventuelle anbefalinger vedrørende indsatsen over for
prøveløsladte terrordømte, vil blive præsenteret i en kommende
rapport fra Bjelkegruppen (rapport 2)."
Side 4/4