Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2531423_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. februar 2022
Sikkerhedskontor II
SINO
2021-0030-6976
2244254
Besvarelse af spørgsmål nr. 316 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 316 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. december 2021.
Nick Hækkerup
/
Louise Mariegaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om at bede ansvarlige myndigheder om at få en mere dynamisk fortolkning/håndhævelse af bekendtgørelsen vedr. anvendelse af eksplosivstoffer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 316 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for de ved lovgivning fastsatte regler
og begrænsninger på at give tilladelse til anvendelse af eksplo-
sivstoffer til erhvervsmæssig brug?”
Svar:
Tilladelse til at anvende eksplosivstoffer udstedes af politiet med hjemmel i
eksplosivstofbekendtgørelsens § 9, jf. våbenlovens § 2, stk. 1, jf. § 1, stk. 1,
nr. 6. Tilladelse meddeles af politidirektøren i Midt- og Vestsjællands Politi,
jf. bekendtgørelsens § 13 a, stk. 1.
Det følger af eksplosivstofbekendtgørelsen § 12, stk. 1-3, at tilladelse kun
kan meddeles til personer, herunder juridiske personer, der har en rimelig
interesse i at få tilladelse til eksplosivstoffer, og kun til erhvervsmæssigt
brug, jf. dog stk. 5 og § 14, stk. 3 og 4. Endvidere gælder det, at tilladelse til
eksplosivstoffer kun kan meddeles til personer, som kan fremlægge bevis
for gennemførelse af et af Rigspolitiet godkendt kursus i eksplosivstoffer,
eller som i øvrigt kan godtgøre at have de fornødne faglige kundskaber. Per-
soner, som har erhvervet deres faglige kundskaber i udlandet, skal have
kendskab til gældende danske regler om eksplosivstoffer. Derudover kan
tilladelse til eksplosivstoffer kun meddeles, hvis der ikke foreligger oplys-
ninger, herunder oplysninger om personlige forhold og hidtidige vandel, der
gør det betænkeligt at meddele tilladelse. Tilladelse kan ikke meddeles til
personer under 18 år.
Der skelnes ikke i eksplosivstofbekendtgørelsen mellem en tilladelse til at
anvende eksplosivstof i forbindelse med en specifik sprængningsopgave og
en mere generel tilladelse til, at en virksomhed løbende kan anvende eksplo-
sivstoffer til diverse sprængningsopgaver. Politiet meddeler begge slags til-
ladelser i medfør af § 9, jf. § 12, og våbenlovens § 2, stk. 1, jf. § 1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigs-
politiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Politiets Administrative Center (PAC).
PAC har oplyst, at Våbenafdelingen i perioden 1. januar
10.
december 2021 har afgjort 114 sager vedrørende ansøgning om
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om at bede ansvarlige myndigheder om at få en mere dynamisk fortolkning/håndhævelse af bekendtgørelsen vedr. anvendelse af eksplosivstoffer, til justitsministeren
tilladelse til erhvervsmæssig anvendelse af eksplosivstoffer.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for disse 114 sager har
været på 37 kalenderdage. Sagsbehandlingstiden er udgjort af
antallet af dage regnet fra datoen for modtagelse af ansøgningen
til den dato, hvor der er truffet afgørelse i sagen.
Om sagerne har PAC oplyst, at tre af sagerne, der alle vedrørte
udløbne generelle tilladelser til anvendelse af eksplosivstoffer, i
opgørelsen har haft en markant forlænget sagsbehandlingstid.
Den forlængede sagsbehandlingstid skyldes blandt andet, at der
ved forlængelse af tilladelserne ikke blev oprettet nye sager,
men derimod foretaget sagsbehandling på sagerne fra 2019. Det
medfører, at sagsbehandlingstiden i opgørelsen for så vidt angår
disse sager regnes fra sagernes oprettelse i 2019. Fraregnes disse
tre sager er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2021
frem til og med den 10. december 2021 på 22 kalenderdage for
de resterende 111 sager. PAC har ikke nærmere undersøgt, om
der blandt de resterende 111 sager, findes flere enkeltstående
sager, som tillige påvirker sagsbehandlingstiden markant.
Sagsbehandlingstiden for ansøgninger om tilladelse til anven-
delse af eksplosivstoffer til erhvervsmæssig brug ligger således
over PAC’s interne målsætning på 5 arbejdsdage. Målsætningen
har desværre kun været opfyldt i 50 ud af 114 sager.
PAC har endvidere oplyst, at der efter den nuværende praksis
alene udstedes generelle tilladelser til anvendelse af eksplosiv-
stoffer, når der er tale om sprængning på faste adresser, hvor
offentlighedens adgang let kan begrænses, og hvor der ikke er
fare for udslyngning af fragmenter. Det kan eksempelvis være
generel tilladelse til kedelsprængninger på kraftvarmeværker el-
ler sprængninger på en byggeplads.
Rigspolitiet har supplerende oplyst, at erhvervsdrivende som
ikke meddeles en generel tilladelse til at foretage sprængning er
underlagt det almindelige krav i eksplosivstofbekendtgørelsen
om forudgående tilladelse til at erhverve og anvende eksplosiv-
stoffer i forbindelse med hver enkelt sprængning.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der for nuværende pågår
overvejelser om, hvorvidt det er muligt igennem ny praksis at
konstruere en ordning for meddelelse af generelle tilladelser til
anvendelse af eksplosivstoffer, hvorved branchens behov for lø-
bende at kunne foretage de nødvendige sprængninger imøde-
kommes, samtidig med at det sikres, at tilladelserne afgrænses,
således at erhvervelse og anvendelse af eksplosivstoffer kun
sker på sikkerhedsmæssig forsvarlig vis.
Det kan ikke på nuværende tidspunkt oplyses, hvornår disse
overvejelser er tilendebragt. Når der er fundet en løsningsmodel,
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 318: Spm. om at bede ansvarlige myndigheder om at få en mere dynamisk fortolkning/håndhævelse af bekendtgørelsen vedr. anvendelse af eksplosivstoffer, til justitsministeren
der afvejer de forskellige hensyn i sagen, vil branchen blive nær-
mere inddraget i processen.”
Side 4/4