Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2474094_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. november 2021
Politikontoret
Suzan Özden
2021-0030-6704
2170314
Besvarelse af spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 30 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Sigtede er blevet løsladt efter skyderi i Holbæk, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 30 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Sigtede er blevet løsladt
efter skyderi i Holbæk”, Berlingske, den 15. september 2021, og
redegøre for sagen, herunder om strafniveauet for affyring af
løse skud efter ministerens vurdering er passende? Vil ministe-
ren endvidere kommentere, hvorvidt løst krudt, signalpistoler og
våbenattrapper kan påføre samme skræk og trussel som rigtige
våben, men samtidig med en markant lavere udsigt til straf?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelser fra Rigspolitiet og Rigsadvokaten, som jeg i øvrigt kan hen-
holde mig til.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Midt- og Vestsjællands Politi.
Politikredsen har oplyst, at politiet den 14. september 2021 kl.
21.09 modtog anmeldelser om, at der netop var blevet afgivet
flere skud i området ved beboelsesejendommene i Ladegårds-
parken Vest i Holbæk. Flere patruljer, herunder hundepatruljer,
rykkede ud til området, men politiet traf ingen personer.
På baggrund af den indledende efterforskning blev to mænd kort
tid efter anmeldelsen anholdt og sigtet i sagen. Efterforskningen
pågik natten over, herunder med henblik på at fastlægge, hvor-
vidt der havde været afgivet skarpe skud. I løbet af den 15. sep-
tember 2021 blev det på baggrund af efterforskningen fastlagt,
at der alene havde været anvendt løsskudspatroner.
Efter en samlet vurdering af sagens omstændigheder, herunder
at der alene havde været anvendt løsskudspatroner, og at der
ikke var vidner, som havde set skudafgivelsen, vurderede ankla-
gemyndigheden den 15. september 2021, at de to anholdte
mænd ikke skulle fremstilles i grundlovsforhør med begæring
om varetægtsfængsling.
Sagen efterforskes nu af politiet som en trusselssag efter straf-
felovens § 266, og de to mænd er fortsat sigtet i sagen.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra Midt- og Vest-
sjællands Politi.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Sigtede er blevet løsladt efter skyderi i Holbæk, til justitsministeren
2.
Rigspolitiet kan oplyse, at anvendelse af såvel attrapvåben
som ikke-omdannede gas- og signalvåben med tilhørende løst
krudt er et kendt fænomen i kriminelle miljøer og kan bruges til
kriminelle handlinger i disse miljøer. Disse genstande kan såle-
des – i det omfang de udseendemæssigt ligner skydevåben, der
kan skyde med skarp ammunition – være effektive til at udøve
f.eks. trusler og afpresning, idet det på gerningstidspunktet ty-
pisk vil være vanskeligt for en forurettet at gennemskue, at den
anvendte genstand er et ikke-omdannet gas- og signalvåben el-
ler et attrapvåben.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at der har været en stigning
gennem de senere år i forekomsten af ikke-omdannede gas- og
signalvåben i bandemiljøet. Det er Rigspolitiets umiddelbare
vurdering, at det samme gør sig gældende med hensyn til attrap-
våben.
Rigspolitiet skal sluttelig henvise til Justitsministeriets besva-
relse af 18. august 2021 af spørgsmål nr. 1361 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg vedrørende bl.a. anvendelsen af gas- og
signalvåben i kriminelle miljøer.”
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for udtalelsen indhentet et bidrag
fra Statsadvokaten i København.
Statsadvokaten har oplyst, at strafniveauet for affyring af løse
skud afhænger af sagens konkrete omstændigheder. Ud over
straffen for besiddelse af et løsskudsvåben (typisk et signalvå-
ben) kan der også være situationer, som i den konkrete sag, hvor
det kan være relevant at overveje, om der foreligger trusler, der
er strafbare efter straffelovens § 266. Statsadvokaten har oplyst,
at det ikke har været muligt at finde praksis for sammenlignelige
sager vedrørende affyring af løse skud.
Rigsadvokaten kan mere generelt oplyse, at det følger af Rigs-
advokatmeddelelsen, afsnittet om sanktionspåstande i våbensa-
ger, punkt 5.5., at signalvåben og kombinerede gas- og signal-
våben er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 8. Strafmæssigt
sidestilles disse våben med gasvåben. Udstyr, der udelukkende
er konstrueret til affyring af nødraketter og nødblus, er ikke om-
fattet af bestemmelsen.
Ifølge meddelelsen skelnes der strafmæssigt mellem besiddelse
på bopælen eller andre ikke offentligt tilgængeligt steder og be-
siddelse på offentligt tilgængelige steder.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om ministeren vil kommentere artiklen "Sigtede er blevet løsladt efter skyderi i Holbæk, til justitsministeren
2474094_0004.png
Besiddelse på bopælen eller andre ikke offentligt tilgængelige
steder straffes som udgangspunkt med en bøde på 4.000 kr. Hvis
der foreligger skærpende omstændigheder, vil der efter en kon-
kret vurdering skulle nedlægges påstand om en skærpet bøde el-
ler frihedsstraf. En skærpende omstændighed kan i den forbin-
delse være, at våbenet er ladt, at gerningsmanden har flere våben
i sin besiddelse, eller at gerningsmanden tidligere er dømt for
overtrædelse af våbenloven mv.
Besiddelse på offentligt tilgængeligt sted er i sig selv en skær-
pende omstændighed i forbindelse med strafudmålingen. Hvis
der er tale om et uladt signalvåben eller kombineret gas- og sig-
nalvåben, uden at der foreligger skærpende omstændigheder i
øvrigt, vil der dog efter en konkret vurdering kunne nedlægges
påstand om bøde. Hvis våbnet derimod er ladt, eller hvis flere
skærpende omstændigheder foreligger, jf. ovenfor, skal der i
den enkelte sag foretages en konkret vurdering af, om der skal
nedlægges påstand om en skærpet bøde eller frihedsstraf.
Besiddelse af ammunition til et kombineret gas- og signalvåben
straffes ligesom gasammunition med en bøde på 700 kr. Besid-
delse af ammunition til signalvåben alene straffes efter fyrvær-
keriloven med en bøde i samme størrelsesorden.
I forhold til strafniveauet for trusler på livet (straffelovens §
266) har statsadvokaten oplyst, at straffen i 1. gangstilfælde ef-
ter retspraksis er ca. 30 dages fængsel. Afhængig af karakteren
af den fremsatte trussel, eller måden hvorpå truslen er fremsat,
kan straffen skærpes eller formildnes. Det bemærkes i den for-
bindelse, at strafferammen i straffelovens § 266 er bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Afslutningsvis bemærkes, at statsadvokaten, som har modtaget
kopi af Midt- og Vest-sjællands Politis udtalelse til Rigspolitiet,
er enig i politiets vurdering af, at der i den konkrete sag ikke
skulle ske fremstilling af de anholdte i grundlovsforhør med
henblik på varetægtsfængsling. Statsadvokaten har i øvrigt hen-
holdt sig til redegørelsen fra Midt- og Vestsjællands Politi.”
Side 4/4