Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2488414_0001.png
Sagsnr.:
Dok.:
2021-0035-0260
2194789
Til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål E-F fra Folke-
tingets Retsudvalg den 25 november 2021
Samrådsspørgsmål E:
Vil ministeren i forlængelse af artiklen ”Terrordømt tiltalt for millionsvin-
del fra lukket fængsel” på dr.dk, den 29. oktober 2021 – redegøre for, hvor-
dan en terrordømt mand har kunnet fortsætte sin NemID-svindel fra fængs-
let og desuden har udsat over 100 danskere for svindel under sin prøveløs-
ladelse, hvor han skulle have været holdt skarpt øje med af kriminalforsor-
gen?
Samrådsspørgsmål F:
Vil ministeren i forlængelse af artiklen ”Terrordømt tiltalt for millionsvin-
del fra lukket fængsel” på dr.dk, den 29. oktober 2021 – redegøre for, hvor-
ledes kriminalforsorgen kontrollerer indsatte under prøveløsladelse, og vil
ministeren tilkendegive, om den nuværende kontrol er tilstrækkelig, eller om
ministeren vil sikre, at der fremover kontrolleres i fornødent omfang?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for NemID-svindel , jf. REU alm. del - samrådsspm. E og F, til justitsministeren
2488414_0002.png
Indledning
Tak for ordet og tak for spørgsmålene.
Jeg vil begynde med at sige, at jeg forstår den bekymring,
der har givet anledning til de samrådsspørgsmål, vi be-
handler i dag.
Vi sætter ikke folk i fængsel for, at de kan begå ny kri-
minalitet. Og vi prøveløslader dem ikke for, at de kan
begå ny kriminalitet.
Derfor er det også fuldstændig uacceptabelt, hvis indsatte
fortsætter med at begå kriminalitet fra fængslet og under
deres prøveløsladelse.
Jeg har oplyst nærmere om den konkrete sag i mine for-
trolige besvarelser af de skriftlige spørgsmål (nr. 130 og
143), som Retsudvalget har stillet mig. Besvarelserne
blev sendt til Retsudvalget den 22. november 2021. Jeg
kan ikke i åbent samråd komme nærmere ind på oplys-
ninger i disse fortrolige besvarelser. Besvarelserne blev
gjort fortrolige, da de indeholder oplysninger om enkelt-
personers strafbare forhold.
Hertil kommer, at der er tale om en verserende straffesag
ved domstolene.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for NemID-svindel , jf. REU alm. del - samrådsspm. E og F, til justitsministeren
2488414_0003.png
Som justitsminister er jeg øverste forvaltningschef for
anklagemyndigheden og har derfor også en særlig rolle,
når det kommer til behandlingen af straffesager. Det be-
tyder også, at barren for, hvornår jeg udtaler mig om en
konkret, verserende sag, er relativt høj.
Jeg har stor forståelse for, at behandlingen af den omtalte
sag optager offentligheden og ikke mindst Folketinget.
Jeg håber dog på udvalgets forståelse for, at jeg ikke vil
risikere at sige eller gøre noget, der kunne opfattes som
et forsøg på at påvirke domstolenes afgørelse.
[Om sikkerhed i fængslerne]
Dernæst et par ord om sikkerheden i vores fængsler. Den
er fuldstændig afgørende. Derfor forventer jeg også, at
sikkerhed er kriminalforsorgens højeste prioritet.
De enkelte afdelinger i kriminalforsorgens fængsler er
inddelt i sikkerhedsklasser (1-4). Sikkerhedsniveauet for
de forskellige klasser afspejler sig i sikkerhedsforanstalt-
ningerne og antallet af medarbejdere.
Jeg vil være parat til at se på, om vi skal skærpe sikker-
hedsklasserne yderligere. Men det er noget, vi skal drøfte
i de igangværende flerårsaftaleforhandlinger.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for NemID-svindel , jf. REU alm. del - samrådsspm. E og F, til justitsministeren
2488414_0004.png
De indsattes ret til besøg, brevveksling og telefonsamta-
ler kan – uanset sikkerhedsklasse – begrænses, hvis det
vurderes nødvendigt for at forebygge kriminalitet.
Jeg har en klar forventning om, at kriminalforsorgen gør
brug af disse redskaber, hvis kriminalforsorgen mistæn-
ker, at en indsat vil misbruge kontakten med andre men-
nesker til at begå ny kriminalitet fra fængslet.
Hvad angår indsmuglede mobiltelefoner siger det sig
selv, at de ikke har nogen plads hos de indsatte. I værste
fald kan de give forhærdede kriminelle mulighed for at
videreføre kriminalitet på trods af, at de sidder bag lås og
slå.
Jeg har noteret mig, at antallet af indsmuglede mobilte-
lefoner i de seneste år har været faldende.
Kriminalforsorgen har oplyst, at der for fem år siden – i
2016 – blev fundet i alt 1.302 mobiltelefoner. Sidste år
var tallet reduceret til 656 mobiltelefoner. 483 af disse
telefoner blev fundet i åbne fængsler. Antallet af de
fundne mobiltelefoner er altså næsten halveret på fem
år.
1
1
Dette er også oplyst til Retsudvalget i besvarelse af 7. oktober 2021 på spørgsmål nr.
1584.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for NemID-svindel , jf. REU alm. del - samrådsspm. E og F, til justitsministeren
2488414_0005.png
Nedgangen er sket efter, at der i 2016 blev udmøntet 21
tiltag til styrkelse af indsatsen mod mobiltelefoner i
fængsler og arresthuse.
656 indsmuglede mobiltelefoner er stadig for mange. In-
gen tvivl om det. Men for mig at se har indsatsen haft en
effekt. Og det er positivt.
Jeg mener dog, at vi skal endnu længere ned. Jeg forven-
ter derfor, at kriminalforsorgen vil fortsætte det intensi-
verede fokus på at holde mobilerne ude af de danske
fængsler.
[Om kriminalforsorgens tilsyn med prøveløsladte]
Spørgeren beder mig også redegøre for, hvordan krimi-
nalforsorgen kontrollerer indsatte under prøveløsladelse,
og om den nuværende kontrol er tilstrækkelig.
Det er for mig afgørende for tilliden til retssystemet, at
myndighederne følger de prøveløsladte under prøveperi-
oden.
Kriminalforsorgens tilsynsopgave skal være med til at
forhindre, at den prøveløsladte igen begår kriminalitet,
og har fokus på at kontrollere den prøveløsladte, så den
pågældende overholder prøveløsladelsens betingelser.
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for NemID-svindel , jf. REU alm. del - samrådsspm. E og F, til justitsministeren
Når en dømt løslades på prøve, fastsættes det som betin-
gelse for løsladelsen, at den pågældende undergiver sig
visse vilkår. Der vil altid blive fastsat vilkår om, at den
pågældende ikke må begå nyt strafbart forhold i en nær-
mere bestemt prøvetid.
Derudover kan der blive fastsat forskellige vilkår, som
f.eks. at den prøveløsladte skal undergives tilsyn af kri-
minalforsorgen, gå i misbrugsbehandling eller følge et
bestemt uddannelsesforløb. Der kan også fastsættes vil-
kår som, at den prøveløsladte ikke må kontakte bestemte
personer eller opholde sig på bestemte steder.
Kriminalforsorgen afholder tilsynssamtaler med dømte,
der prøveløslades med vilkår om tilsyn. Den prøveløs-
ladte skal til den første tilsynssamtale hos kriminalfor-
sorgen senest en uge efter løsladelsen.
Den dømte skal herefter møde til tilsynssamtaler hver 14.
dag de første 2 måneder. Efter den indledende fase vil
hyppigheden af kontakten variere mellem hver 14. dag
og minimum hver 6. uge i resten af tilsynstiden.
Kriminalforsorgen har oplyst mig, at den prøveløsladte
under tilsynssamtalerne underlægges et forløb, som har
til formål at give den prøveløsladte færdigheder, der kan
medvirke til at forebygge et tilbagefald til kriminalitet.
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for NemID-svindel , jf. REU alm. del - samrådsspm. E og F, til justitsministeren
Kriminalforsorgen har f.eks. fokus på at træne den prø-
veløsladtes sociale færdigheder, ligesom der vil være et
stort fokus på den prøveløsladtes holdninger til bl.a. kri-
minalitet.
Kriminalforsorgen har desuden oplyst mig, at kriminal-
forsorgen som et fast led i tilsynet fører kontrol med, at
vilkårene for prøveløsladelsen overholdes.
Kontrolforanstaltningerne sker løbende under hele til-
synsperioden. På den måde har kriminalforsorgen mulig-
hed for at følge op på den dømtes opførsel, så risikoen
for tilbagefald til kriminalitet mindskes.
Ud over de omtalte tilsynssamtaler, iværksætter krimi-
nalforsorgen
uanmeldte
kontrolbesøg på bl.a. beskæfti-
gelsessteder, hvis der er fastsat vilkår om samfundstjene-
ste eller beskæftigelse.
Kriminalforsorgen koordinerer også løbende med andre
myndigheder, som f.eks. politiet, kommunerne, behand-
lingssteder og uddannelsesinstitutioner. Som led i tilsy-
net med et
alkohol- eller narkotikavilkår
kan den prøve-
løsladte også blive pålagt at aflevere en urinprøve eller at
afgive en udåndingsprøve.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for NemID-svindel , jf. REU alm. del - samrådsspm. E og F, til justitsministeren
2488414_0008.png
Koordineringen med andre myndigheder sker via lø-
bende udveksling af relevante oplysninger. I den forbin-
delse udpeges der kontaktpersoner på bl.a. uddannelses-
institutioner og behandlingscentre. Kontaktpersonen har
til opgave at orientere kriminalforsorgen, hvis en prøve-
løsladt ikke har overholdt aftalerne for fremmøde.
Hvis kriminalforsorgen modtager oplysninger om, at et
vilkår
ikke
er overholdt, så skal kriminalforsorgen rea-
gere omgående. Det kunne for eksempel være, at den
prøveløsladte ikke har overholdt en aftale med et behand-
lingscenter.
Hvis kriminalforsorgen vurderer, at den prøveløsladte
ikke overholder et vilkår, og andre reaktioner ikke er til-
strækkelige til at begrænse risikoen for ny kriminalitet,
så kan den pågældende genindsættes i et fængsel for at
afsone sin reststraf. Jeg ved fra kriminalforsorgen, at der
løbende ses eksempler herpå.
Hvis kriminalforsorgen i tilsynstiden bliver bekendt
med, at der er en nærliggende risiko for, at den prøveløs-
ladte har eller vil begå ny kriminalitet, vil politiet blive
underrettet omgående.
Jeg forventer, at kriminalforsorgen holder øje med de
prøveløsladte – og om nødvendigt griber ind, så risikoen
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 25. november 2021 om terrordømt tiltalt for NemID-svindel , jf. REU alm. del - samrådsspm. E og F, til justitsministeren
for, at de prøveløsladte begår fornyet kriminalitet be-
grænses mest muligt, og at det får konsekvenser, hvis de
gør.
[Afslutning]
Så lad mig opsummere:
Det er fuldstændig uacceptabelt, hvis indsatte fortsætter
med at begå kriminalitet fra fængslet og under deres prø-
veløsladelse.
Derfor forventer jeg, at kriminalforsorgen arbejder mål-
rettet på at forebygge kriminalitet begået i og fra fængs-
lerne.
Jeg forventer derudover, at kriminalforsorgen har stort
fokus på at føre tilsyn med prøveløsladte, så risikoen for,
at de prøveløsladte begår fornyet kriminalitet begrænses
mest muligt, og at det får konsekvenser, hvis de gør.
Og jeg er i øvrigt, som nævnt, parat til at drøfte i de
igangværende flerårsaftaleforhandlinger, om det vil være
relevant at skærpe sikkerhedsklasserne yderligere for at
højne sikkerheden.
Tak for ordet.
9