Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2493085_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. december 2021
Politikontoret
Halit Sert
2021-0030-6897
2213251
Besvarelse af spørgsmål nr. 245 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 245 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. november 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Nick Hækkerup
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om, hvad betegnelsen nærmere betingelser dækker over, samt om disse betingelser skaber mulighed for at udføre tilstrækkeligt grundige prøveskydninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 245 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren med henvisning til svar på REU alm. del - spm.
54, redegøre for, hvad betegnelsen ”nærmere betingelser” dæk-
ker over, samt kommentere på, om disse betingelser skaber mu-
lighed for at udføre tilstrækkeligt grundige prøveskydninger?”
Svar:
Det fremgår bl.a. af Justitsministeriets besvarelse af 11. november 2021 af
spørgsmål nr. 54 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, at erhvervsdri-
vende, der har tilladelse efter våbenbekendtgørelsens § 42 (våbenhandlertil-
ladelse), under en række nærmere betingelser og i salgsøjemed kan overlade
et våben fra sit sortiment til personer, der ikke har tilladelse til det pågæl-
dende våben, i forbindelse med prøveskydning, jf. våbenbekendtgørelsens
§ 20 a.
Justitsministeriet har på den baggrund forstået spørgsmålet således, at der
spørges ind til de nærmere betingelser for, at erhvervsdrivende med våben-
handlertilladelse i salgsøjemed kan overlade et skydevåben til potentielle
købere med henblik på prøveskydning.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, som jeg kan henholde mig til:
”Rigspolitiet kan generelt oplyse, at det som hovedregel er for-
budt at overdrage eller overlade andre besiddelsen af bl.a. sky-
devåben, medmindre erhververen eller modtageren foreviser
den fornødne tilladelse til det pågældende våben, jf. § 2, stk. 2,
jf. stk. 1, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, i lovbekendtgørelse nr. 1736 om
våben og eksplosivstoffer m.v. (våbenloven).
Erhvervsdrivende med generel tilladelse til at erhverve og be-
sidde våben med henblik på videresalg (våbenhandlere) har dog
mulighed for – uden at det kræver dispensation eller anden til-
ladelse – at overlade skydevåben til potentielle købere med hen-
blik på prøveskydning.
Reglerne om overladelse i forbindelse med prøveskydning føl-
ger af § 20 a i bekendtgørelse nr. 1444 af 1. december 2016 med
senere ændringer (våbenbekendtgørelsen). Reglerne er udfor-
met efter drøftelser med interessenterne på våbenområdet med
henblik på at imødekomme branchens ønske om en mindre bu-
reaukratisk ordning, hvor der ikke skal søges om dispensation,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om, hvad betegnelsen nærmere betingelser dækker over, samt om disse betingelser skaber mulighed for at udføre tilstrækkeligt grundige prøveskydninger, til justitsministeren
hver gang et våben skal prøveskydes. I det følgende vil hoved-
trækkene i ordningen blive uddybet.
Våbenhandleren skal inden overladelsen sikre sig, at den poten-
tielle køber er fyldt 18 år og har gyldigt jagttegn eller er van-
delsgodkendt via en skytteforening.
Der kan ske overladelse af våben og genstande omfattet af vå-
benlovens § 1, stk. 1, nr. 1-3, og nr. 7-10, dog med undtagelse
af visse særligt farlige skydevåben. Det betyder i praksis, at der
kan foretages prøveskydning med våben, som er omfattet af
skytteforeningernes skydeprogrammer, og med de skydevåben,
som må anvendes til jagt i Danmark.
Våbenhandleren skal føre en logbog, der indeholder oplysninger
om, til hvem våbnet overlades ved notering af personlig billed-
legitimation
og
relevant
tilladelses-
nummer (jagttegn ID.nr., SKV ID eller journalnr. mv.), dato og
sted for overladelsen samt identifikation af det våben, der over-
lades. Logbogen skal opbevares af våbenhandleren i minimum
fem år efter den seneste optegnelse.
Prøveskydningen skal afvikles forsvarligt henset til antallet af
skydende og deres kendskab til brug af det pågældende våben.
Våbenhandleren er ansvarlig for en forsvarlig afvikling af prø-
veskydninger, herunder for at den potentielle køber ikke lades
alene med våbnet, og for at prøveskydningen alene sker på en
skydebane eller -plads, der er godkendt til skydning med det på-
gældende våben.
Ved detailsalg må der højest deltage to personer ud over våben-
handleren. Den potentielle køber må højst prøveskyde to skyde-
våben pr. gang, og samme person må højst få overladt skydevå-
ben tre gange årligt.
Ved engrossalg må der deltage op til otte våbenhandlere eller
personer med pressekort samt et gyldigt jagttegn eller medlems-
bevis til en skytteforening.
Våbenhandlere har pligt til at underrette politiet, hvis den poten-
tielle køber udviser en adfærd, som gør det betænkeligt, at den
pågældende kan få overladt våben.”
Side 3/3