Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2474308_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. november 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0030-6701
2169254
Besvarelse af spørgsmål nr. 24 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvilke lovmæssige effekter Oplæg fra arbejdsgruppen om optimering af berammelse af straffesager, Domstolsstyrelsen den 7. august 2015 har afstedkommet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 24 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren præcisere, hvilke lovmæssige effekter ”Oplæg
fra arbejdsgruppen om optimering af berammelse af straffesa-
ger, Domstolsstyrelsen den 7. august 2015” har afstedkommet,
herunder give en status herpå, samt om de pågældende regel- og
lovændringer har gjort en forskel?”
Svar:
Justitsministeriet forstår spørgsmålet således, at der efterspørges en angi-
velse af, hvilke specifikke lovændringer oplægget af 7. august 2015 fra ar-
bejdsgruppen om optimering af berammelse af straffesager resulterede i
samt en redegørelse for, hvilken effekt lovændringerne har haft.
I den forbindelse kan det oplyses, at arbejdsgruppens oplæg indeholder en
række konkrete forslag til tværgående indsatser for at optimere berammelse
af straffesager, herunder begrænse omfanget af omberammelser og udsæt-
telser, og til organisering af forkyndelse i straffesager.
Konkret vedrører forslagene bl.a. tiltaltes og vidners udeblivelse uden lovlig
grund eller på grund af sygdom, forkyndelse, brug af digital post og SMS-
påmindelser, forsvarerskifte, indhentelse af personundersøgelser og erklæ-
ringer mv., lokale berammelsesaftaler, brugen af forhåndsberammelse mv.
En del af arbejdsgruppens anbefalinger forudsatte ændringer i daværende
lovgivning, hvilket afstedkom lovændringer i 2017, 2018 og 2019. Det kan
herudover oplyses, at en række af forslagene fra arbejdsgruppen, som ikke
krævede lovændringer, er udmøntet gennem efterfølgende arbejde i forskel-
lige fora i Justitsministeriets koncern. For en nærmere redegørelse henvises
der til Justitsministeriets besvarelse af 22. december 2020 af spørgsmål nr.
344 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der omhandler effekten af oven-
nævnte lovgivningsmæssige tiltag, bemærkes, at der er tale om en lang
række forskelligartede initiativer, der har medført bedre muligheder for bl.a.
at beramme og fremme straffesager samt øget brug af digital kommunika-
tion i strafferetsplejen. Initiativerne har tilsammen haft til formål at effekti-
visere straffesagskæden, og de spiller sammen med de øvrige tiltag, der er
gennemført med henblik herpå. Bl.a. derfor, og fordi sagsbehandlingstiden
i straffesager afhænger af en række øvrige faktorer, herunder bl.a. antallet
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om, hvilke lovmæssige effekter Oplæg fra arbejdsgruppen om optimering af berammelse af straffesager, Domstolsstyrelsen den 7. august 2015 har afstedkommet, til justitsministeren
af nye sager, er det ikke muligt at oplyse effekten af de enkelte initiativer
isoleret set.
Det bemærkes i den forbindelse, at udfordringerne med for lange sagsbe-
handlingstider i straffesager endnu ikke er løst. Regeringen tager denne pro-
blematik meget alvorligt og har derfor også tidligere præsenteret en lang
række effektiviseringstiltag, der trådte i kraft i sommer. Tiltagene har over-
ordnet set til formål at begrænse tiltaltes udeblivelse fra retsmøder, sikre en
øget digitalisering i straffesagskæden, begrænse udfordringen med lange
sagsbehandlingstider pga. sammenlægning af straffesager og sikre en bedre
ressourceanvendelse i forhold til brug af lægdommere.
Herudover er jeg fortsat glad for, at vi med et bredt flertal af Folketingets
partier med aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 har valgt at investere massivt i straffesagsbehandlingen i politiet og
anklagemyndigheden, ligesom der med aftalen igangsættes et arbejde med
at identificere yderligere konkrete tiltag, som kan styrke sagsbehandlingen
og reducere sagsbehandlingstiden på tværs af hele straffesagskæden, så tids-
rummet fra en forbrydelse begås, til den skyldige afsoner sin straf, forkortes
mest muligt. Yderligere har regeringen med en bunkebekæmpelsesindsats
prioriteret 25,0 mio. kr. i 2021 og 47,5 mio. kr. i 2022 til domstolene, der
målrettes sagsafvikling og bunkebekæmpelse af straffesager.
Endvidere vil regeringen i indeværende folketingssamling fremsætte et nyt
lovforslag, som vil indeholde yderligere effektiviseringstiltag, der skal løfte
straffesagsbehandlingen og forbedre politiets efterforskningsmuligheder.
Side 3/3