Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2518256_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. januar 2022
Koncernstyringskontoret
Adam Pedersen
2021-0030-6895
2213219
Berigtiget besvarelse af spørgsmål nr. 228 (Alm. del) fra Folketingets Retsud-
valg
Hermed sendes berigtiget besvarelse af spørgsmål nr. 228 (Alm. del), som Folke-
tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. november 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Nick Hækkerup
/
Emil Jexner Hamberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om den aktuelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved politi- og anklagemyndighed ved sager vedr. økonomisk kriminalitet generelt samt online økonomisk kriminalitet specifikt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 228 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse den aktuelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid
ved politi- og anklagemyndighed ved sager vedr. økonomisk kriminali-
tet generelt samt online økonomisk kriminalitet specifikt? Samtidig be-
des oplyst nærmere om antallet af igangværende og opgivne sager.
Spørgsmålet ønskes besvaret senest 2 dage inden besvarelsen af REU
alm. del – samrådsspm. S eller senest 4 uger fra d.d.”
Svar:
1.
Som justitsminister er det afgørende for mig, at borgere, der har været udsat for
en forbrydelse, får den retfærdighed, som de har krav på for at komme videre i deres
liv. Det er afgørende for borgernes tillid til retssamfundet, at ofre ikke oplever, at
de sidder fast i systemet. Regeringen har derfor taget en række væsentlige skridt for
at imødekomme denne udfordring.
Vi har med den seneste flerårsaftale for politiets og anklagemyndighedens økonomi
iværksat en række tiltag, herunder tilføjelsen af samlet set ca. 310 årsværk til straf-
fesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden, når styrkelsen er fuldt ind-
faset i 2023, oprettelsen af en ny national efterforskningsenhed i politiet – den Na-
tionale enhed for Særlig Kriminalitet – som f.eks. skal kunne bistå politikredsenes
efterforskninger af bl.a. it-relateret kriminalitet samt etablering af en digital patrul-
jeenhed i politiet, som skal styrke politiets digitale tilstedeværelse.
Der er de seneste år sket en markant stigning i antallet af sager hos politiet og an-
klagemyndigheden vedrørende økonomisk kriminalitet, herunder it-relateret øko-
nomisk kriminalitet. Det stigende antal sager har samtidig betydet, at politiet og
anklagemyndigheden oplever store udfordringer med stigende sagsbehandlingsti-
der og stigninger i sagsbeholdningen. Særligt for så vidt angår it-relateret økono-
misk kriminalitet er der desuden tale om sagstyper, der stiller store krav til politiet,
både når det gælder kompleksitet og kompetencer.
Arbejdet med at reducere sagsbunkerne og sagsbehandlingstiderne i politiet og an-
klagemyndigheden er samtidig et spørgsmål om at prioritere ressourcerne. Med
flerårsaftalen er det derfor også besluttet at igangsætte et arbejde med at undersøge
initiativer om forebyggelse og forhindring – såkaldt ”disruption” – af sager om it-
relateret økonomisk kriminalitet. Samtidig er det aftalt at se på, hvordan politiet og
anklagemyndigheden kan få mulighed for i øget omfang at inddrage relevante hen-
syn, når det besluttes, om en sag skal efterforskes. Det kan f.eks. være hensyn til,
om anmelder har været udsat for et tab.
Side 2/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om den aktuelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved politi- og anklagemyndighed ved sager vedr. økonomisk kriminalitet generelt samt online økonomisk kriminalitet specifikt, til justitsministeren
2518256_0003.png
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har fra Politiets Sagsbehandlingssystem (POLSAS)
trukket oplysninger om den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager
om økonomisk kriminalitet samt antallet af verserende og sluttede sa-
ger. Sager om økonomisk kriminalitet dækker i denne forbindelse over
”sagsområdet økonomisk kriminalitet”, der omfatter ca. 100 gernings-
koder fra POLSAS. Indeholdt i sagsområdet er således en række over-
trædelser af straffeloven (som bedrageri, pengefalsk, mandatsvig, un-
derslæb etc.), af selskabs- og firmalovgivningen (bogføringslov, mar-
kedsføringslov etc.) eller skatte og afgiftslovene (skattekontrolloven,
kildeskattelov, toldlov etc.). Det bemærkes endvidere, at de fleste ger-
ningskoder inden for IT-relateret økonomisk kriminalitet ligeledes vil
være indeholdt i sagsområdet økonomisk kriminalitet. Sagsbehand-
lingstiden opgøres fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet,
hvilket indebærer, at sagsbehandlingstiden indtil endelig afgørelse ikke
er medtaget. Det bemærkes, at sagen fra tiltalerejsning til afgørelse ofte
vil bero hos domstolene.
Det bemærkes hertil, at det ikke er muligt i POLSAS at opgøre den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid fordelt på henholdsvis politi eller an-
klagemyndighed, da der ikke i POLSAS er koder, der markerer, at sa-
gen overgår fra politi til anklagemyndighed. Politiet fortsætter således
ofte efterforskningen, efter sigtelsen er rejst, og sagen overgår først til
anklagemyndigheden, når politiet skønner, at efterforskningen er ende-
lig afsluttet.
Det bemærkes endvidere, at opgørelserne i tabellerne 2 og 6 er opgjort
på journalnumre, og at der således kan være flere personer sigtet eller
tiltalt i de enkelte verserende sager.
Tabel 1
Sagsbehandlingstid i dage fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål vedr. sagsområde økonomisk kri-
minalitet fordelt på år.
Dage
Fra anmeldelse til sigtelse
Fra sigtelse til afgørelse af tiltalespørgsmål
2019
257
188
2020
280
237
2021
333
277
Anm: Data er opdateret den 13. november 2021
Kilde: Rigsadvokaten
Side 3/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om den aktuelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved politi- og anklagemyndighed ved sager vedr. økonomisk kriminalitet generelt samt online økonomisk kriminalitet specifikt, til justitsministeren
2518256_0004.png
Tabel 2
Antal verserende sager vedr. sagsområdet økonomisk kriminalitet (opgjort på journalnummer)
2021
Antal verserende anmeldelser
Antal verserende sigtelser
Antal verserende tiltaler
Total
65.051
23.351
35.235
122.820
Anm: Data er opdateret den 20. november 2021
Totalen er forskellige fra summen, da der i sagen kan være sket udskillelse på grund af flere gerningspersoner eller
oprettelse af sagskomplekser. Desuden kan udskillelse af personer medføre, at samme journalnummer optræder
flere forskellige steder i straffesagskæden.
Kilde: Rigsadvokaten
Tabel 3
Antal henlæggelser, jf. retsplejelovens §749, vedr. sagsområdet økonomisk kriminalitet, fordelt på år op-
gjort på journalnumre
Antal
Henlæggelser
2019
14.609
2020
14.472
2021
20.266
Anm: Data er opdateret den 13. november 2021
Kilde: Rigsadvokaten
Tabel 4
Antal afgørelser, jf. retsplejelovens § 721, vedr. sagsområde økonomisk kriminalitet, fordelt på år opgjort
på personer
Antal personer
Afgørelse, jf. retsplejelovens § 721
2019
7.667
2020
8.789
2021
8.522
Anm: Data er opdateret den 13. november 2021
Kilde: Rigsadvokaten
Rigsadvokaten har endvidere undersøgt muligheder for at trække op-
lysninger fra POLSAS om ”online økonomisk kriminalitet” specifikt.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er opbygget
således, at der journaliseres på en gerningskode, som knytter sig til én
eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med sagens afslutning regi-
streres en afgørelsestype, som angiver straffesagens resultat. POLSAS
vil således kunne bruges som et redskab til at oplyse bl.a., hvor mange
anmeldelser eller afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det
vil derimod ikke uden videre være muligt at trække data af mere detal-
jeret karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes selvstæn-
dige gerningskoder vedrørende online økonomisk kriminalitet. Der fin-
des dog en journalkode for sager oprettet i det Landsdækkende Center
for IT-relateret økonomisk Kriminalitet (LCIK), som Rigsadvokaten
Side 4/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om den aktuelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved politi- og anklagemyndighed ved sager vedr. økonomisk kriminalitet generelt samt online økonomisk kriminalitet specifikt, til justitsministeren
2518256_0005.png
derfor har trukket data på, jf. tabel 5-8 nedenfor. LCIK blev oprettet i
december 2018 og har til formål særligt at foretage indledende efter-
forskning og forebyggelse af sager om internetbaseret økonomisk kri-
minalitet.
Det skal i forhold til datatrækket, som omfatter sagerne fra LCIK, sær-
ligt bemærkes, at for anmeldelser er ”it-relateret økonomisk kriminali-
tet” defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs.
anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsom-
rådet økonomisk kriminalitet. For sigtelser, tiltaler og afgørelser (her-
under efter retsplejelovens § 721) er ”it-relateret økonomisk kriminali-
tet” defineret som sagskomplekser, hvor journalnummeret eller sags-
kompleksets hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene 01LC,
og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet el-
ler øvrig straffelov. Det bemærkes, at der kan være sager oprettet i po-
litikredsene, der ikke indeholder de angivne tegn, da sagen ikke har væ-
ret forbi LCIK i forbindelse med anmeldelse eller efterforskning, og at
sådanne sager i så fald ikke vil indgå i tabellerne nedenfor.
Tabel 5
Sagsbehandlingstid i dage fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmål vedr. IT/økonomisk kriminalitet
fordelt på år
Dage
Fra anmeldelse til sigtelse
Fra sigtelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
2019
129
57
2020
234
84
2021
322
263
Anm: Data er opdateret den 13. november 2021
Kilde: Rigsadvokaten
Tabel 6
Antal verserende sager vedr. IT/økonomisk kriminalitet (opgjort på journalnummer)
2021
46.381
4.320
7.645
58.287
Antal verserende anmeldelser
Antal verserende sigtelser
Antal verserende tiltaler
Total
Anm: Data er opdateret den 20. november 2021
Totalen er forskellige fra summen, da der i sagen kan være sket udskillelse på grund af flere gerningspersoner eller
oprettelse af sagskomplekser. Desuden kan udskillelse af personer medføre, at samme journalnummer optræder
flere forskellige steder i straffesagskæden.
Kilde: Rigsadvokaten
Tabel 7
Antal henlæggelser vedr. IT/økonomisk kriminalitet fordelt på år (opgjort på journalnumre)
Antal
Henlæggelse
2019
2.072
2020
6.892
2021
11.897
Side 5/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 228: Spm. om den aktuelle gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved politi- og anklagemyndighed ved sager vedr. økonomisk kriminalitet generelt samt online økonomisk kriminalitet specifikt, til justitsministeren
2518256_0006.png
Anm: Data er opdateret den 13. november 2021
Kilde: Rigsadvokaten
Tabel 8
Antal afgørelser, jf. retsplejelovens § 721, vedr. IT/ økonomisk kriminalitet, fordelt på år opgjort på perso-
ner
Antal personer
Afgørelse, jf. retsplejelovens § 721
2019
309
2020
436
2021
1.792
Anm: Data er opdateret den 13. november 2021
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er derfor
behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke
er endelig. Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer.
Kilde: Rigsadvokaten
Side 6/6