Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2483780_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. november 2021
Forvaltningsretskontoret
Fie Clement Beisheim
2021-0030-6870
2205855
Besvarelse af spørgsmål nr. 199 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 199 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. november 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V) og Morten Dahlin
(V).
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, at der jf. Vejledning om offentlighed i forvaltningen afsnit 14.2 er notatpligt for oplysninger og faglige vurderinger, som modtages mundtligt fra både myndigheder og privatpersoner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 199 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren bekræfte, at der jf. "Vejledning om offentlighed
i forvaltningen" afsnit 14.2 er notatpligt for oplysninger og fag-
lige vurderinger, som modtages mundtligt fra både myndighe-
der og privatpersoner også selvom oplysningerne udveksles
mundtligt inden for samme myndigheder?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at følgende fremgår af ministeriets vejledning
om offentlighed i forvaltningen (vejledning nr. 9847 af 19. december 2013)
pkt. 14.1-14.2 om notatpligtens omfang:
”14.1. Lovens § 13, stk. 1, 1. pkt., fastslår, at i sager, hvor der
vil blive truffet afgørelse af en myndighed mv., skal den pågæl-
dende myndighed, når den mundtligt eller på anden måde bliver
bekendt med oplysninger om en sags faktiske grundlag eller
eksterne faglige vurderinger, der er af betydning for sagens af-
gørelse, snarest muligt gøre notat om indholdet af oplysningerne
eller vurderingerne.
Notatpligten gælder – på trods af bestemmelsens ordlyd, hvor-
efter den gælder i sager, hvor der vil blive truffet en afgørelse –
uanset om der i den konkrete sag træffes en afgørelse, eller om
sagen henlægges, uden at der rent faktisk træffes en realitetsaf-
gørelse. Afgrænsningen af, hvilke sager der som afgørelsessager
omfattes af notatpligten, svarer til den afgrænsning, der gælder
for anvendelsen af forvaltningslovens regler, jf. forvaltningslo-
vens § 2, stk. 1, der fastslår, at loven gælder for behandlingen af
sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvalt-
ningsmyndighed. Notatpligten gælder således ikke for den del
af forvaltningens virksomhed, hvor der ikke skal træffes afgø-
relse, f.eks. ved udøvelse af faktisk forvaltningsvirksomhed, så-
som rådgivning og vejledning, patient- og anden klientbehand-
ling, undervisning mv. Notatpligten gælder desuden ikke i for-
bindelse med det offentliges indgåelse af kontraktforhold eller
andre privatretlige dispositioner, ligesom den i almindelighed
ikke gælder for en myndigheds indstilling eller udtalelse til en
anden forvaltningsmyndighed (en notatpligt kan dog i sidst-
nævnte tilfælde følge af ulovbestemte forvaltningsretlige grund-
sætninger).
14.2.
Notatpligten omfatter oplysninger og faglige vurderinger,
som en myndighed mv. mundtligt modtager fra en anden side,
herunder andre myndigheder eller privatpersoner. Notatpligten
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, at der jf. Vejledning om offentlighed i forvaltningen afsnit 14.2 er notatpligt for oplysninger og faglige vurderinger, som modtages mundtligt fra både myndigheder og privatpersoner, til justitsministeren
omfatter desuden oplysninger, der udveksles mundtligt inden
for samme myndighed, f.eks. mellem ansatte, nævnsmedlem-
mer eller kommunalbestyrelsesmedlemmer indbyrdes. Også op-
lysninger, der stammer fra andre af myndighedens sager eller fra
registre, skal noteres på sagen, eventuel i form af en henvisning.
Endvidere vil notatpligten omfatte oplysninger, som en offent-
ligt ansat selv på forhånd er i besiddelse af, eller som vedkom-
mende under sagens behandling bliver bekendt med ved besig-
tigelse eller på anden tilsvarende måde. Notatpligten omfatter i
øvrigt også oplysninger, der mundtligt meddeles af en person,
der er part i en afgørelsessag, ligesom notatpligten gælder, uan-
set at parten er til stede i forbindelse med indsamlingen af op-
lysningerne. Endelig medfører bestemmelsen om notatpligt, at
en myndighed må gøre notat om indholdet af materiale, der er
indgået i sagen, men som senere udleveres eller tilbageleveres,
uden at der tages en kopi, til privatpersoner eller organisationer
mv., som ikke er forpligtet til at opbevare og fremsende materi-
ale på ny.”
Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til ministeriets besvarelse af 1. novem-
ber 2021 af spørgsmål nr. 110 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, her-
under navnlig pkt. 3.2 i besvarelsen.
Side 3/3