Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2487309_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
25. november 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Malte Hansen
Sagsnr.: 2021-0030-6837
Dok.:
2196026
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 149 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 149 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Gustav Schaldemose
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm., om oplysninger om den svenske ordning vedr. lovbestemt betinget løsladelse (villkorlig frigivning), til brug ved de forhandlingerne om en flerårsaftale for Kriminalforsorgen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 149 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren til brug ved de igangværende forhandlinger om
en flerårsaftale for Kriminalforsorgen indhente oplysninger om
den svenske ordning vedrørende lovbestemt betinget løsladelse
(villkorlig frigivning), herunder påbud om tilsyn og særvilkår,
jf. kronikken ”Flere fængsler eller færre indsatte”, Jyllands-Po-
sten, den 31. oktober 2021”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udenrigsministeriet, som har indhentet oplysninger fra den
danske ambassade i Sverige, der har oplyst følgende:
”Hovedreglen vedrørende
villkorlig frigivning
er fastsat i brotts-
balken (straffeloven) kapitel 26, § 6.
Heraf fremgår det, at en indsat skal prøveløslades, når personen
har afsonet to tredjedele af fængselsstraffen, medmindre der fo-
religger særlige grunde, som taler imod prøveløsladelse. Efter
prøveløsladelsen har den dømte en prøvetid, der er svarende til
den resterende straf, dog mindst ét år.
Det er
Frivården
(den del af
Kriminalvården,
som arbejder med
straffuldbyrdelse i frihed), som beslutter, om et påbud om tilsyn
er aktuelt i forbindelse med betinget løsladelse. Beslutningen
om tilsyn beror blandt andet på den dømtes risici, behov og livs-
situation. I tilsynsperioden bor den dømte hjemme, men skal
have regelmæssig kontakt med
Frivården.
Tilsynsperioden
modsvarer prøvetiden.
Kriminalvården
træffer i forbindelse med prøveløsladelse be-
slutning om, hvorvidt og i hvilket omfang der skal fastsættes
vilkår for prøveløsladelsen. Der kan fastsættes vilkår, hvis det
er nødvendigt for at mindske risikoen for, at den løsladte under
tilsyn begår ny kriminalitet eller hvis vilkårene på anden måde
kan lette den løsladtes tilpasning i samfundet. Vilkår kan fast-
sættes for højst et år ad gangen, og kan bl.a. indebærer krav om
misbrugsbehandling, deltagelse i tilbagefaldsforebyggende pro-
grammer, mv.
Ved overtrædelser kan
Frivården
træffe beslutning om advarsel
eller særlige forholdsregler. I tilfælde af grov overtrædelse kan
sagen henvises til
Övervakningsnämden,
der kan beslutte at ind-
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 149: Spm., om oplysninger om den svenske ordning vedr. lovbestemt betinget løsladelse (villkorlig frigivning), til brug ved de forhandlingerne om en flerårsaftale for Kriminalforsorgen, til justitsministeren
drage dage af den betingede frihed med op til 90 dage ad gan-
gen. Dette indebærer, at den dømte skal afsone denne tid i fæng-
sel.
Den 1. maj 2021 blev reglerne om
villkorlig frigivning
skærpet.
Formålet med skærpelsen var at skabe et stærkt incitament for
dem, der skal afsone en fængselsstraf, til at deltage i de aktivi-
teter og behandlinger, der er nødvendige, så den dømte ikke fal-
der tilbage i kriminalitet. Skærpelsen indebærer, at den betin-
gede løsladelse kan udsættes, hvis en indsat udviser uacceptabel
adfærd eller ikke deltager i f.eks. tilbagefaldsforebyggende for-
anstaltninger eller behandlingsprogrammer.
Ambassaden har været i kontakt med Kriminalpolitiska enheten
i Justitiedepartementet i Sverige.”
Side 3/3