Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2484973_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
22. november 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2021-0030-6831
Dok.:
2194840
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 144 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 144 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. november 2021.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Britt Bager (KF).
Nick Hækkerup
/
Gustav Schaldemose
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm., om det rent hypotetisk er praktisk muligt for en person, der er dømt for svindel med NemId, at fortsætte sin svindel fra et lukket fængsel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 144 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det rent hypotetisk er praktisk
muligt for en person, der er dømt for svindel med NemId, at
fortsætte sin svindel fra et lukket fængsel?”
Svar:
Det bemærkes, at Retsudvalget med samrådsspørgsmål E-F har indkaldt
justitsministeren i samråd den 25. november 2021.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgens institutioner er opdelt i 4 sikkerhedsklasser
(1-4). Sikkerhedsklasse 1 er højsikkerhedsafdelinger, hvor sik-
kerhedsklassen matches af tilsvarende sikkerhedsforanstaltnin-
ger, herunder sikkerhedsteknisk udstyr, personalenormering
samt visitationsregimer. Jo højere sikkerhedsklasse, desto flere
sikkerhedsforanstaltninger. Sikkerhedsklasse 2 er fokusafdelin-
ger, hvor adfærd eller relationer til rocker/bandegrupperinger er
afgørende for placeringen, og sikkerhedsklasse 3 er typisk fæl-
lesskabsafdelinger i lukkede fængsler. Sikkerhedsklasse 4 om-
fatter almindelige åbne og halvåbne fængselsafdelinger samt
pensioner.
Det følger af straffuldbyrdelsesloven, at en indsat har ret til
mindst ét ugentligt besøg af mindst én times varighed og så vidt
muligt af to timers varighed, og at det kan gøres til et vilkår for
en besøgstilladelse, at den besøgende lader sig undersøge.
Derudover er der i besøgsbekendtgørelsen fastsat regler om gen-
nemførelsen af de indsattes ret til besøg, herunder regler om be-
grænsninger i retten til besøg ud fra 1) ordens- eller sikkerheds-
mæssige hensyn, 2) hensynet til kriminalforsorgens indsats mod
radikalisering og ekstremisme eller 3) hensynet til at forebygge
kriminalitet. Kriminalforsorgsområdet har således bl.a. mulig-
hed for at træffe bestemmelse om forbud mod besøg af bestemte
personer og om gennemførelse af besøg under overværelse af
personale i institutionen.
Det følger endvidere af straffuldbyrdelsesloven, at breve til og
fra en indsat uden retskendelse kan åbnes og lukkes af persona-
let i den indsattes påsyn. I tilfælde, hvor gennemlæsning har fun-
det sted, kan et brev tilbageholdes, hvis det skønnes, at det ikke
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm., om det rent hypotetisk er praktisk muligt for en person, der er dømt for svindel med NemId, at fortsætte sin svindel fra et lukket fængsel, til justitsministeren
bør afsendes. Gennemlæsning af breve til og fra en indsat og
tilbageholdelse af breve kan alene ske, hvis det skønnes påkræ-
vet af 1) ordens-eller sikkerhedsmæssige hensyn, 2) af hensyn
til kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstre-
misme 3) af hensyn til at forebygge kriminalitet eller 4) for at
beskytte den forurettede ved lovovertrædelsen.
Det følger herudover af straffuldbyrdelsesloven, at indsatte som
udgangspunkt har ret til at føre telefonsamtaler, i det omfang det
er praktisk muligt. Ifølge reglerne skal telefonsamtaler i lukkede
institutioner dog optages, påhøres eller aflyttes, medmindre
dette ikke findes nødvendigt af 1) ordens- eller sikkerhedsmæs-
sige hensyn, 2) af hensyn til kriminalforsorgens indsats mod ra-
dikalisering og ekstremisme 3) af hensyn til at forebygge krimi-
nalitet eller 4) for at beskytte den forurettede ved lovovertrædel-
sen. Adgangen til at føre telefonsamtaler kan endvidere nægtes
helt, hvis dette findes nødvendigt af ovenstående hensyn.
Kriminalforsorgens indsats for at forebygge kriminalitet foregår
i de enkelte institutioner og er fokuseret i kriminalforsorgens
sikkerheds- og efterretningsorganisation, hvor der arbejdes mål-
rettet mod særlige indsatte eller indsatte med tilknytning til en-
ten ekstremistiske miljøer eller rocker- og bandegrupperinger.
Kriminalforsorgen arbejder derudover målrettet med at mini-
mere indsmugling af ulovlige mobiltelefoner i lukkede fængsler
og arrester. Der er i perioden fra 2016-2020 samlet set sket i fald
fra 1.302 fundne mobiltelefoner til 656, dvs. et fald på ca. 50
pct. I lukkede fængsler og arrester er tallet faldet fra 602 i 2016
til 173 i 2020. Af de 173 telefoner er 7 fundet i sikkerhedsklase
2. Der er ingen fund i sikkerhedsklasse 1.
Nedgangen i fund af telefoner er blandt andet sket på baggrund
af, at der i 2016 blev iværksat i alt 21 tiltag, der skulle styrke
kriminalforsorgens indsats mod mobiltelefoner i fængsler og ar-
rester.
En evaluering fandt i 2019, at de iværksatte initiativer havde
haft en positiv udvikling på antallet af fundne mobiltelefoner,
og at initiativerne derfor levede op til sit formål.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 144: Spm., om det rent hypotetisk er praktisk muligt for en person, der er dømt for svindel med NemId, at fortsætte sin svindel fra et lukket fængsel, til justitsministeren
2484973_0004.png
Tabel 1 viser udviklingen i antallet af mobiltelefoner i kriminal-
forsorgens institutioner.
År
2016
2017
2018
2019
2020
1
Åbne fængsler
700
457
428
517
483
Lukkede fængsler
323
70
43
75
95
Arrester
279
332
196
100
78
I alt
1.302
859
667
692
656
Note 1: Tallene for 2020 er foreløbige og der kan forekomme efterregistreringer.
Kriminalforsorgens indsats mod mobiltelefoner har primært væ-
ret fokuseret mod sikkerhedsklasse 1 og 2, hvor konsekvensen
af, at indsatte kommer i besiddelse af mobiltelefoner, vurderes
til at være størst.
Det er kriminalforsorgens vurdering, at jo højere sikkerheds-
klasse, desto vanskeligere er det at gennemføre eventuel krimi-
nel aktivitet under varetægt eller afsoning.”
Side 4/4