Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2629840_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
29. september 2022
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2022-0030-8050
Dok.:
2582544
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1332 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1332 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. september 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Mor-
ten Messerschmidt (DF).
Mattias Tesfaye
/
Henrik Skovgaard-Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1332: MFU spm. om grundlovens § 15, stk. 2, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1332 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ved
udskrivelse af folketingsvalg eller ved Folketingets mis-
tillidserklæring til regeringen, må regeringens medlemmer som
fungerende ministre alene foretage sig,
hvad der er ”fornødent
til embedsforretningernes uforstyrrede førelse”, jf. grundlovens
§ 15, stk. 2. Vil ministeren redegøre for, hvad der forstås hermed
og hvilke retlige sanktioner, der gælder, såfremt en fungerende
minister eller regering igangsætter initiativer eller forpligtelser
udover det fornødne?”
Svar:
1.
Det bemærkes indledningsvis, at grundlovens § 15, stk. 2, 2. og 3. pkt.,
om et fungerende ministerium (forretningsministerium) alene omfatter et
ministerium, som har fået et mistillidsvotum, eller som har begæret sin af-
sked. Udskrivelse af folketingsvalg indebærer således ikke statsretligt nogen
ændring i regeringens beføjelser, idet regeringen ikke alene i kraft af udskri-
velse af folketingsvalg er et forretningsministerium i grundlovens forstand.
Der kan i den forbindelse bl.a. henvises til betænkning nr. 1443/2004 om
embedsmænds rådgivning og bistand, side 147f., hvoraf følgende desuden
fremgår:
”Er valget –
som det er sædvanligt
ikke udskrevet som følge
af et mistillidsvotum, har der udviklet sig en praksis, hvorefter
regeringen
selv om den formelt ikke er et forretningsmini-
sterium
alligevel udviser tilbageholdenhed i sager, der inde-
holder væsentlige politiske beslutninger.
Denne tilbageholdenhed omfatter naturligvis ikke sager, der
f.eks. på grund af deres karakter nødvendigvis må ekspederes.
En minister vil således bl.a. kunne deltage i møder i EU's mi-
nisterråd (under iagttagelse af den sædvanlige parlamentariske
procedure) og træffe afgørelse i konkrete sager, der er uopsæt-
telige. Ministeren vil derimod efter praksis f.eks. ikke kunne
behandle sager om besættelse af administrative topposter, ned-
sætte udvalg og kommissioner mv. eller fremlægge større re-
geringsplaner.”
2.
Det fremgår af grundlovens § 15, stk. 2, 2. pkt. og 3. pkt., at et ministe-
rium, som har fået et mistillidsvotum, eller som har begæret sin afsked, fun-
gerer, indtil et nyt ministerium er udnævnt. Fungerende ministre kan i deres
embede foretage sig, hvad der er fornødent til embedsforretningernes ufor-
styrrede førelse.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1332: MFU spm. om grundlovens § 15, stk. 2, til justitsministeren
Bestemmelsen indebærer, at en regering er retligt forpligtet til at fungere
videre som et såkaldt forretningsministerium, indtil det har været muligt at
danne en ny regering på et parlamentarisk grundlag.
Det er antaget, at det bærende princip for vurderingen af, hvor langt en fun-
gerende regering kan tillade sig at gå, må være, at den politiske balance ikke
forrykkes, idet en fungerende regering ikke længere har parlamentarisk op-
bakning og dermed den legitimitet, der berettiger den til at træffe politisk
prægede beslutninger, jf. Jens Peter Christensen m.fl., Grundloven med
kommentarer (2015), side 137.
3.
Det fremgår af ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, at en minister
straffes, hvis han forsætligt eller af grov uagtsomhed tilsidesætter de pligter,
der påhviler ham efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter hans
stillings beskaffenhed. Det anføres af Max Sørensen, Statsforfatningsret (2.
udgave v. Peter Germer, 1973), at hvis en minister tilsidesætter bestemmel-
serne i grundlovens § 15, stk. 2, 2. og 3. pkt., hvad enten ministeren nægter
at fungere videre eller træffer for vidtgående beslutninger, pådrager mini-
steren sig et retligt ansvar.
Det bemærkes i den forbindelse, at det anføres af Peter Germer, Statsforfat-
ningsret (5. udgave, 2012), side 52, at der normalt anlægges en streng for-
tolkning af bestemmelsen i § 15, stk. 2, 3. pkt., men nutidens politiske og
økonomiske forhold kræver undertiden hurtig indgriben, og det kan derfor
blive nødvendigt for fungerende ministre at træffe vidtrækkende beslutnin-
ger. Det anføres endvidere, at hvis de fungerende ministre i sådanne ekstra-
ordinære situationer sikrer sig, at deres handlinger har tilslutning fra et fler-
tal i Folketinget, vil de ud fra en formålsfortolkning have grundlovsmæssig
dækning, idet det bærende hensyn er, at fungerende ministre ikke må for-
rykke den politiske balance. Der kan endvidere henvises til Jens Peter Chri-
stensen m.fl., a.st. og Henrik Zahle, Dansk Forfatningsret I (3. udgave,
2001), s. 207.
Side 3/3