Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2624740_0001.png
Tale
til
brug
for
udenrigsministeren
ved
besvarelse
af
REU
alm.
del
samrådsspørgsmål AO og AP den 15. september 2022
[Justitsministeren taler først.]
Tak for ordet og tak for samrådsspørgsmålene.
Spørger [Karina Lorentzen] har i to samrådsspørgsmål [AO og AP]
bedt mig om at
”redegøre for, hvordan nuværende eller tidligere
embedsmænd ansat i Udenrigsministeriet har medvirket til at
lægge et hårdt pres på Københavns Politi i forbindelse med
officielle besøg fra Kina”,
og ”redegøre
for, hvordan regeringen
vil sikre, at der ikke igen opstår en situation, hvor
Udenrigsministeriets og PET’s ageren er med til at skabe
rammerne for, at Grundloven bliver brudt af Københavns Politi i
forbindelse med officielle besøg.”
Jeg vil gerne indlede med at understrege, at Kommissionens kritik
af forløbet omkring Udenrigsministeriets og andre myndigheders
håndtering af de officielle besøg, gør indtryk. Det er en kritik, vi
tager til efterretning og fortsat handler på. Jeg kan i øvrigt tilslutte
mig justitsministerens bemærkninger i forhold til konsekvenserne
for vores grundlæggende rettigheder og værdier.
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1297: Spm. om talepapir fra åbent samråd om pres på Københavns Politi i forbindelse med officielle besøg fra Kina, jf. REU alm. del - samrådsspm. AO og AP, til udenrigsministeren
Udenrigsministeriet har fulgt – og følger løbende op – så alle
medarbejdere kender de retlige rammer og embedsmandspligter,
der er gældende for ministeriets arbejde – også i forbindelse med
officielle besøg.
***
I forhold til besvarelse af det første spørgsmål er det selvfølgelig
Tibetkommission II’s beretning, der udførligt gengiver forløbet om
de enkelte officielle besøg.
I forlængelse af justitsministerens grundige gennemgang vil jeg
imidlertid gerne fremhæve følgende fra beretningen om
Udenrigsministeriets rolle.
Som
det
også
blev
nævnt
af
justitsministeren
finder
Kommissionen, at Udenrigsministeriet ved sin videreformidling af
de kinesiske ønsker over årene lagde et betydeligt pres på PET for,
at det så vidt muligt blev forhindret, at den kinesiske delegation så
eller
hørte
anti-kinesiske
demonstrationer
og
meningstilkendegivelser.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1297: Spm. om talepapir fra åbent samråd om pres på Københavns Politi i forbindelse med officielle besøg fra Kina, jf. REU alm. del - samrådsspm. AO og AP, til udenrigsministeren
Kommissionen fremhæver derudover, at Udenrigsministeriet ikke
kommunikerede med Justitsministeriet, men direkte navnlig med
PET, og også med Københavns Politi, som er myndigheder under
Justitsministeriet, og Udenrigsministeriet kommunikerede løbende
med relativt lavt placerede politiuddannede medarbejdere i disse
myndigheder.
Desuden finder kommissionen det særdeles kritisabelt, at
Udenrigsministeriet i konkrete tilfælde aktivt ved konkrete besøg
tilskyndede
til
og
og
samarbejdede
om,
at
i
anti-kinesiske
strid
med
demonstrationer
meningstilkendegivelser
beskyttelsen af forsamlings- og ytringsfriheden i grundlovens
paragraf
77
og
paragraf
79
samt
den
Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 10 og 11 blev forhindret af
Københavns Politi.
Når jeg startede med at sige, at Kommissionens kritik gør indtryk,
så er det ikke mindst disse punkter vi tager til efterretning, handler
på og fastholder opmærksomheden på fremadrettet.
***
Som besvarelse på det andet spørgsmål skal jeg indledningsvis
gentage, at vi har taget kommissionens kritik til efterretning – både
den specifikke i forhold til Udenrigsministeriet og i forhold til
øvrige myndigheder.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1297: Spm. om talepapir fra åbent samråd om pres på Københavns Politi i forbindelse med officielle besøg fra Kina, jf. REU alm. del - samrådsspm. AO og AP, til udenrigsministeren
De omtalte besøg ligger efterhånden en del år tilbage, og
Udenrigsministeriet har lært meget af de afdækkede forløb og har
iværksat tiltag siden da. Helt som vi også har hørt foretaget på
Justitsministeriets område.
Udenrigsministeriet har et stort fokus på udbredelse af god
embedsmandsadfærd og kendskab til de gældende retlige rammer.
Allerede efter Tibetkommissionens første beretning i 2017 tog
Udenrigsministeriet skridt til at udbygge alle medarbejderes
kendskab til grundlæggende embedsmandspligter som blandt
andet beskrevet i Kodex VII [syv].
Det er obligatorisk for alle medarbejdere at modtage læring om de
centrale embedsmandspligter. Derudover kan jeg nævne, at
uddannelse i embedspligterne er en fast del af forløbet for alle nye
medarbejdere i Udenrigsministeriet, ligesom det genopfriskes i
forbindelse med udstationering af medarbejdere.
De enkelte chefer måles i dag på, om deres medarbejdere har
gennemført det obligatoriske kursus.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1297: Spm. om talepapir fra åbent samråd om pres på Københavns Politi i forbindelse med officielle besøg fra Kina, jf. REU alm. del - samrådsspm. AO og AP, til udenrigsministeren
Jeg kan også oplyse, at læringen fra Tibetkommissionen er
integreret i Udenrigsministeriets tilgang til officielle besøg fra
udlandet. Der indarbejdes en præcisering af ansvarsfordelingen og
arbejdsgangene i Udenrigsministeriets procedure for planlægning
og afvikling af besøgene. Det skal sikre entydig kommunikation
med blandt andet øvrige myndigheder.
Udenrigsministeriet er med andre ord allerede godt i gang med at
følge op, og vi vil fortsætte med det arbejde.
---o0o---
Sammenfattende vil jeg gerne understrege, at jeg har fuld tillid til
Udenrigsministeriets
medarbejdere.
Tak for ordet.
initiativer
og
Udenrigsministeriets
5