Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2627710_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. september 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: KLU
Sagsnr.: 2022-0030-7979
Dok.:
2557309
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1263 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1263 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. august 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1263: Spm. om at ændre de gældende regler om retshjælp, der blev indført i 2007, til også at omfatte sager, der behandles ved forvaltningsmyndigheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1263 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet den 30. august om
retshjælp redegøre for sin holdning til at ændre de gældende reg-
ler om retshjælp, der blev indført i 2007, til også at omfatte sa-
ger, der behandles ved forvaltningsmyndigheder, da dette om-
råde blev undtaget ved lovændringen i 2007?”
Svar:
Reglerne om offentlig retshjælp indebærer, at staten yder tilskud til,
at den enkelte borger kan modtage juridisk rådgivning forud for, at en
sag eventuelt indbringes for domstolene. Rådgivningen kan enten
ydes af advokater eller af retshjælpsinstitutioner (advokatvagter og
retshjælpskontorer).
Der findes tre niveauer for retshjælp. Det drejer sig om helt grundlæg-
gende mundtlig rådgivning (trin 1), rådgivning ud over helt grundlæg-
gende mundtlig rådgivning (trin 2) og rådgivning i forbindelse med
forligsforhandlinger (trin 3).
Det følger af retsplejelovens § 323, stk. 2, at enhver har ret til veder-
lagsfri retshjælp på trin 1 vedrørende ethvert retsspørgsmål.
Af retsplejelovens § 323, stk. 3, fremgår det, at den, der opfylder de
økonomiske betingelser efter § 325, har ret til delvis vederlagsfri rets-
hjælp på trin 2. Når der foreligger en tvist, og der skønnes at være
udsigt til, at sagen ved yderligere bistand fra en advokat vil kunne af-
sluttes forligsmæssigt, har den pågældende endvidere ret til delvis ve-
derlagsfri retshjælp på trin 3. Retsplejelovens § 323, stk. 4, undtager
visse sager fra retshjælp på trin 2 og 3. Det gælder bl.a. sager, der
angår eller er under behandling ved en forvaltningsmyndighed eller et
privat tvistløsningsorgan, der er godkendt af erhvervsministeren, jf. §
323, stk. 4, nr. 4. Der kan dog gives retshjælp på trin 2 og 3 ved klage
over en forvaltningsmyndigheds afgørelse, jf. § 323, stk. 5.
De nugældende regler om offentlig retshjælp og fri proces blev i ho-
vedtræk indført med virkning fra den 1. januar 2007 (ved lov nr. 554
af 24. juni 2005 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre
love (Sagsomkostninger, retshjælp og fri proces)). Lovændringerne
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1263: Spm. om at ændre de gældende regler om retshjælp, der blev indført i 2007, til også at omfatte sager, der behandles ved forvaltningsmyndigheder, til justitsministeren
svarede i det væsentlige til Retsplejerådets forslag til ændringer i be-
tænkning nr. 1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang
til domstolene).
Det fremgår af bemærkningerne til retsplejelovens § 323, at bestem-
melsen i stk. 4, nr. 4, er begrundet i, at forvaltningsmyndigheder efter
forvaltningslovens § 7 yder vejledning og bistand inden for deres
sagsområde, og at godkendte private klage- eller ankenævn (nu pri-
vate tvistløsningsorganer) ligeledes yder vejledning og bistand i for-
bindelse med sager inden for deres område. Det fremgår også af be-
mærkningerne, at de undtagne sager efter § 323, stk. 4, svarer til de
sager, der allerede inden loven var undtaget fra retshjælp. Der kan
henvises til Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 5557-5558.
Jeg kan desuden oplyse, at der er nedsat et lovforberedende udvalg
(Udvalget om retshjælp og fri proces), som skal gennemgå de ordnin-
ger, der gælder i dag for retshjælp og fri proces, og komme med an-
befalinger til, hvordan ordningerne kan gøres bedre. Udvalgets over-
vejelser og anbefalinger skal tage udgangspunkt i, at personer med
mindre gode økonomiske forhold skal have mulighed for at føre rets-
sag på linje med dem, der har bedre økonomiske forhold. Udvalget
skal bl.a. overveje behovet for ændringer i relation til spørgsmålet om,
hvilke sagstyper der er eller bør være omfattet af adgang til offentlig
retshjælp og fri proces, herunder sager, der er under behandling ved
forvaltningsmyndigheder. Udvalget skal så vidt muligt afslutte arbej-
det senest sommeren 2023.
Jeg vil afvente udvalgets anbefalinger, før jeg tager nærmere stilling
til behovet for at ændre de gældende regler om adgangen til offentlig
retshjælp i sager, der er under behandling ved forvaltningsmyndighe-
der.
Side 3/3