Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2469905_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. oktober 2021
Sikkerhedskontor I
Ida Elise Tommerup
2021-0035-0244
2122918
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål D fra Folketingets Rets-
udvalg
Samrådsspørgsmål D:
Vil ministeren på baggrund af artiklen: ”PET bryder ”systematisk” lov-
krav”, Politiken, den 2. september 2021, redegøre for, hvad regeringen ag-
ter at gøre for at sikre sig, at Politiets Efterretningstjeneste (PET) i fremti-
den opererer inden for lovgivningens rammer? Ministeren bedes endvidere
redegøre for, hvordan ministeren forestiller sig, at man kan give Tilsynet
med Efterretningstjenesterne (TET) de bedste betingelser og redskaber til
at udføre tilsynet tilfredsstillende? Og finder ministeren, at det skal have
konsekvenser for Politiets Efterretningstjeneste, når PET ikke følger den
lovgivning, Folketinget vedtager?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i Folketingsåret 2020-21, jf.
REU alm. del - samrådsspm. BI.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Side 1/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
Svar:
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Politiets Efterretningstjeneste (PET) er sat i verden for at
stå vagt om det danske demokrati og imødegå trusler
mod vores frihed og sikkerhed. Det gør PET rigtig godt.
Jeg har helt generelt tillid til PET. Til deres måde at ope-
rere på, deres efterforskning og deres operationsparat-
hed.
Og sådan skal det selvfølgelig også være. PET er Dan-
marks mur mod trusler. Den mur må ikke slå sprækker.
For at vi som samfund og som politikere kan have tillid
til PET skal der selvfølgelig være effektiv kontrol med
tjenesten. For vi
skal
kunne have tillid til, at PET agerer
inden for deres beføjelser, og at PET til enhver tid over-
holder den lovgivning, der besluttes af Folketinget.
Derfor tager jeg det også alvorligt, når Tilsynet med Ef-
terretningstjenesterne udtaler kritik af PET. PET har til
formål at være demokratiets, sikkerhedens og frihedens
vogter. Derfor er det også problematisk, når vi kan se, at
Side 2/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
PET i en række tilfælde ikke har været i stand til at leve
op til lovgivningens krav om slettefrister.
Jeg vil om lidt redegøre for, hvad jeg agter at gøre for at
sikre, at PET i fremtiden får strammet op på det.
Men først vil jeg vende mig mod spørgsmålet om, hvor-
dan vi sikrer, at vi har de bedste betingelser for at føre
tilsyn med en samfundsvigtig institution som netop PET.
[Tilsynet med PET]
Vi har i Danmark et uafhængigt tilsyn med efterretnings-
tjenesterne, som udfører et vigtigt og grundigt kontrolar-
bejde.
Tilsynet har værnet om PET-lovens regler, lige siden til-
synet blev etableret, og er bl.a. med til at sikre, at person-
oplysninger behandles på en forsvarlig måde.
Tilsynet spiller på den måde en vigtig rolle i vores demo-
kratiske samfund. Det sikrer, at der bliver ført ordentligt
og grundigt tilsyn med Danmarks efterretningstjenester,
og at vi derfor kan have tillid til, at deres arbejde udføres
inden for lovens rammer.
Side 3/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
[Slettefrister]
Noget af det, som tilsynet kontrollerer, er, om PET sletter
oplysninger på den rigtige måde inden for slettefristen.
PET opererer med to forskellige slettefrister for så vidt
angår sager i PET’s journalsystemer:
1. Oplysninger om fysiske og juridiske personer, som
er tilvejebragt som led i en efterforskning, skal slet-
tes senest 15 år efter, at der er kommet nye oplys-
ninger i sagen.
2. Herudover skal sager slettes senest 10 år efter, sa-
gen er oprettet, i det omfang sagerne ikke indehol-
der oplysninger om fysiske og juridiske personer,
der er tilvejebragt som led i undersøgelser eller ef-
terforskninger rettet mod sådanne personer.
PET kan føre såkaldte ”særlige databaser” i tilknytning
til tjenestens operative og administrative opgaver. For
oplysninger, som PET behandler i disse særlige databa-
ser, er der en særskilt slettefrist på 5 år fra det tidspunkt,
Side 4/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
2469905_0005.png
hvor den enkelte person eller oplysning er indført i data-
basen. Efter underretning af tilsynet kan der undtagelses-
vist fastsættes en længere frist, dog maksimalt 15 år.
Den konkrete kritik i artiklen i Politiken, der er henvist
til i samrådsspørgsmålet, tager udgangspunkt i kontroller
af PET’s sager fra 2018 og 2019. PET kritiseres for i en
række tilfælde ikke at have taget rettidigt stilling til
spørgsmålet om sletning.
Også i Tilsynet med Efterretningstjenesternes årsredegø-
relse for 2020 vedrørende PET, som blev offentliggjort
den 16. september i år, fremgår det, at PET i 2020 har
haft udfordringer med at overholde slettefristerne.
I Politikens artikel af 2. september 2021 kritiseres PET
også for systematisk at overskride fristerne for, hvornår
oplysninger skal slettes i PET’s databaser og journalsy-
stemer.
[Journalsager]
Hvis vi starter med at se på sagerne i journalsystemerne,
har PET oplyst mig følgende (og nu citerer jeg):
Side 5/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
”Overholdelse af slettefrister i tjenestens journalsyste-
mer er en problemstilling, som tjenesten har kæmpet med
i flere år, og kritikken er derfor berettiget.
Det fremgår af Tilsynet for Efterretningstjenesternes års-
redegørelse for 2020 vedrørende PET, at PET i 16 pct.
af journalsagerne ikke havde taget stilling til sletning el-
ler forlængelse af slettefristen.
PET har i 2020 gennemført omfattende ændringer i slet-
teprocedurerne og tilført nye ressourcer til området. Den
seneste kontrol i 2021 vedrørende revision af journalsa-
ger viser, at de nye tiltag har virket.
Tilsynets kontrol i 2021 af revision af journalsager viser
således, at denne procentsats nu er nedbragt fra 16 pro-
cent til omkring 2 procent. Dertil kan tilføjes, at de om-
kring 2 procent vedrører sager, som tjenesten har taget
stilling til i forbindelse med revisionsprocessen, men
hvor slettefristen fremgår forkert som følge af en manuel
tastefejl.”
Citat slut.
Endvidere skriver PET (og nu citerer jeg igen):
Side 6/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
”PET omgår ikke bevidst reglerne. Men det har vist sig
at være vanskeligt for PET at opbygge et system, som ef-
fektivt sikrer, at PET får slettet de rigtige oplysninger på
det rigtige tidspunkt i PET’s systemer. Korrekt sletning
forudsætter gennemgang af store datamængder og en
række manuelle processer.
PET har undervurderet, hvor vanskelig og ressource-
krævende en opgave, det har været at få sletteproces-
serne til at virke efter hensigten. Med de store mængder
oplysninger, som PET dagligt behandler, vil det dog
næppe helt kunne undgås, at der sker fejl. Men PET ar-
bejder målrettet på at få fejlprocenten endnu længere
ned.
Og PET står på baggrund af de omfattende ændringer i
2020 et helt andet sted i dag.”
Citat slut.
Vi skal kunne have tillid til vores efterretningstjenester.
Vi skal kunne stole på, at de agerer inden for deres befø-
jelser og følger op på den kritik, som det uafhængige til-
syn måtte komme med.
Side 7/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
2469905_0008.png
Jeg synes – ligesom PET selv – at kritikken i den her sag
er berettiget, og jeg er tilfreds med de tiltag, som PET har
taget, og som ser ud til at virke.
[PET’s særlige databaser]
Nu vil jeg vender mig mod PET’s såkaldte særlige data-
baser.
Denne del af min tale bliver måske en smule teknisk og
endnu mere ”juratung”, så jeg håber, at udvalget vil bære
over med mig.
Kritikken handler i virkeligheden om, at PET i visse da-
tabaser har fastsat slettefrister, der ikke regnes fra hvor-
når oplysningen er indført i databasen, men ud fra et an-
det ”fikspunkt”.
Det har PET gjort ud fra en fortolkning af PET-bekendt-
gørelsens § 2 om muligheden for at fravige udgangs-
punktet om fastsættelse af slettefrister på indtil 5 år.
PET-bekendtgørelsen er formuleret således, at der i
PET’s databaser skal fastsættes en slettefrist på indtil 5
år, fra en person eller en oplysning
indføres
i databasen
Side 8/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
– altså fra den dag, hvor personen eller oplysningen gem-
mes i databasen.
Efter bekendtgørelsen vil PET dog – efter underretning
af tilsynet – undtagelsesvist kunne fastsætte en længere
frist, dog maksimalt 15 år.
PET har på denne baggrund fortolket PET-bekendtgørel-
sen således, at der i visse tilfælde har kunnet fastsættes
slettefrister, som regnes fra et andet tidspunkt end indfø-
relsestidspunktet.
PET har således en række databaser, hvor det ikke er hen-
sigtsmæssigt, at slettefristen beregnes fra indførelsestids-
punktet. Som eksempel kan nævnes databasen, der inde-
holder informationer om personer, som er under vidne-
beskyttelse.
Det er helt centralt for PET’s arbejde med at passe på
personer under vidnebeskyttelse, at tjenesten er i stand til
at danne sig et samlet overblik over samtlige hændelser,
beslutninger og aftaler i hvert enkelt vidnebeskyttelses-
forløb. Og oplysninger i denne database må derfor – af
hensyn til den beskyttede person – ikke slettes, før vidnet
Side 9/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
enten afgår ved døden, eller vidnebeskyttelsesprogram-
met ophører.
I forhold til vidnebeskyttelsesdatabasen giver det derfor
ikke mening at fastsætte en slettefrist på indtil 5 år fra
indførelsen
af den enkelte oplysning i databasen – altså
fra tidspunktet, hvor oplysningen gemmes i databasen.
For oplysningens vigtighed relaterer sig ikke til indførel-
sestidspunktet – men er relevant, så længe personen lever
og er i PET’s vidnebeskyttelsesprogram.
Derfor kan man overveje det hensigtsmæssige i, at PET
skal bruge ressourcer på manuelt at gennemgå en stor
mængde oplysninger i denne type særlige databaser for
at sikre, at slettefristerne for hver enkelt oplysning er
overholdt og konstant orientere tilsynet om, at slettefri-
sterne forlænges, når PET på forhånd ved, at oplysnin-
gerne ikke kan slettes, men sandsynligvis vil være rele-
vante i 30, 40 – måske 50 år.
Det er simpelthen spild af ressourcer.
Problemstillingen vedrørende fastsættelse af slettefrister
er udtryk for et generelt dilemma, nemlig balancen mel-
Side 10/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
lem
på den ene side,
at PET ikke i unødigt omfang opbe-
varer oplysninger, som ikke længere er nødvendige for
varetagelsen af PET’s opgaver, og
på den anden side,
at
PET ikke skal bruge uforholdsmæssigt mange ressourcer
på at fremfinde, kontrollere og forlænge slettefrister for
oplysninger, som det på forhånd er åbenbart ikke skal
slettes.
Eller sagt med andre ord:
PET’s operative ressourcer bør
først og fremmest anvendes til PET’s kerneopgaver, som
er at forebygge og bekæmpe terrorisme, ekstremisme og
spionage.
Nu nævner jeg vidnebeskyttelsesdatabasen som et ek-
sempel i dag, men PET har også andre databaser, hvor
samme problemstilling gør sig gældende.
Kritikken vedrørende PET’s fastsættelse af slettefrister
vedrørende de særlige databaser bunder således i, at til-
synet og PET har haft en forskellig fortolkning af PET-
bekendtgørelsens sletteregler. PET har på den baggrund
– og efter anmodning fra tilsynet – forelagt spørgsmålet
for Justitsministeriet.
Side 11/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
Eksemplet med vidnebeskyttelsesdatabasen understreger
behovet for en mere fleksibel fastsættelse af beregnings-
tidspunktet for sletning i visse tilfælde.
Derfor lægger vi op til at præcisere PET-bekendtgørel-
sen, så reglerne om sletning udtrykkeligt tager hensyn til
databaser af denne karakter. Det vil sige, at vi lægger op
til, at slettefristen skal regnes fra et andet tidspunkt end
indførelsestidspunktet, hvis særlige behov tilsiger det.
Jeg vil derfor inden for meget kort tid sende et udkast til
en ændring af PET-bekendtgørelsen på dette punkt i hø-
ring hos Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
Betyder det så, at oplysninger i databaserne slet ikke skal
have en slettefrist? Nej, det gør det naturligvis ikke.
Men det giver rigtig god mening, at netop slettefristen for
oplysninger i disse særlige databaser kan fastsættes ud
fra et andet parameter end fra det tidspunkt, hvor oplys-
ningen indføres i databasen.
Med præciseringen af PET-bekendtgørelsen skal PET
stadig i hvert enkelt tilfælde – når særlige behov tilsiger
Side 12/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
det og efter underretning af tilsynet – fastsætte en konkret
slettefrist, som tilsynet kan føre tilsyn med.
Det er min klare forventning, at vi med præciseringen af
PET-bekendtgørelsen sikrer, at PET vil være i stand til at
overholde slettefristerne i PET’s særlige databaser.
Som jeg tidligere har oplyst over for Folketinget [besva-
relse af 20. oktober 2020 af spørgsmål nr. 132 FOU
(Alm. del)] vil evalueringen af PET-loven ikke blive af-
sluttet i tide til, at eventuelle lovforslag vil kunne frem-
sættes i folketingssamlingen 2020-21.
Evalueringen af PET-loven vil blive afsluttet hurtigst
muligt efter, at FE-kommissionen har afsluttet sin under-
søgelse. I forbindelse med evalueringen vil der blive set
bredt på rammerne for PET’s arbejde. Det vil her være
afgørende, at det på den ene side sikres, at personoplys-
ninger om os alle ikke bare frit kan lagres i PET’s regi-
stre, men også – på den anden side – at det sikres, at PET
ikke er underlagt urimeligt rigide sletteregler, som PET
skal bruge uforholdsmæssigt mange ressourcer på at leve
op til – ressourcer, som i stedet ville kunne bruges på at
sikre danskernes sikkerhed.
Side 13/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
Jeg ser frem til drøftelserne i den forbindelse.
[Afslutning]
Lad mig til sidst opsummere:
Vi skal selvfølgelig kunne have tillid til, at vores efter-
retningstjenester agerer inden for de rammer og den lov-
givning, der er fastsat for dem. Det siger sig selv.
Derfor er tilsynets kritik af PET også noget jeg tager al-
vorligt. Og det er en berettiget kritik, særligt når det
handler om den manglende overholdelse af slettefrister.
Det har simpelthen ikke været godt nok, og det erkender
PET også.
Heldigvis har PET nu gennemført en række tiltag, som
ser ud til at virke. Det er rigtig positivt.
Spørgsmålet om fastsættelsen af slettefrister handler om
noget lidt andet.
Vi præciserer nu reglerne i PET-bekendtgørelsen. Ikke
så slettefristerne fjernes, men så de fastsættes på en
Side 14/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
måde, som hænger bedre sammen med den operative vir-
kelighed, som PET arbejder i. Og til gavn for PET’s mu-
ligheder for at passe på Danmark og danskerne.
Dermed får vi på den helt korte bane taget hånd om den
problemstilling, som tilsynet har peget på.
Når alt dette er sagt, vil jeg gerne til sidst pointere over
for udvalget, at tilsynet i den seneste årsredegørelse for
2020 har anført, at tilsynet generelt har et godt samar-
bejde med PET, og at PET generelt overholder lovgiv-
ningens bestemmelser om tilvejebringelse og behandling
af oplysninger.
Jeg vil derfor gerne mane til besindighed i forhold til den
artikel i Politiken, som der er henvist til i samrådsspørgs-
målet. Jeg kan ganske enkelt ikke genkende det billede,
der tegnes i artiklen, hvor det nærmest antydes, at PET
skulle beholde eller slette oplysninger, som det passer
dem, og opbygge store arkiver af oplysninger om os alle.
Som jeg har forsøgt at illustrere her i dag, så er det ikke
så enkelt som at trykke på ”sletteknappen”, når en oplys-
ning i PET’s journal- eller databasesystem skal slettes.
Konkret sletning forudsætter, at tusindvis af oplysninger
Side 15/16
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 28/10-21 om Politiets Efterretningstjenestes overtrædelse af lovkrav om slettefrister, jf. REU alm. del - samrådsspm. D, til justitsministeren
gennemgås, og at en lang række manuelle processer
iværksættes. Disse processer er vigtige for at sikre, at
PET sletter de rigtige oplysninger – og beholder de op-
lysninger, som stadig er nødvendige for tjenestens opga-
ver.
Jeg kan derfor ikke love, at fejlprocenten kommer ned på
0. For sandheden er, at det gør den formentlig aldrig.
Dertil er sletteprocesserne simpelthen for komplicerede
og for meget bundet op på manuelle processer, hvor der
kan ske menneskelige fejl.
Men det er samtidig min klare forventning, at PET også
fremadrettet vil arbejde på at blive endnu bedre til at
slette oplysninger rettidigt, og at ledelsen i PET har fokus
på det og følger op.
Tak for ordet.
Side 16/16