Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2617051_0001.png
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk
[email protected]
+4572680391
Dato:
Kontor:
20. august 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Sofie Dahl-Larsen
Sagsnr.: 2021-0035-0266
Dok.:
2200713
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål I og samrådsspørgsmål T
fra Folketingets Retsudvalg den 30. august 2022
Spørgsmål I
Vil ministeren redegøre nærmere for, i hvilket omfang ministe-
ren forventer væsentlig billigere advokatydelser ved de af mini-
steren i skrivelse af 29. oktober 2021 oversendte forslag til mere
konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del
bilag 35.
Redegørelsen bedes primært fokusere på forbrugernes sædvan-
lige behov for advokatydelser.
Spørgsmål T
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen forholder sig
til kritikken om, at borgernes retssikkerhed er truet i sager mod
det offentlige, herunder redegøre for om regeringen er indstillet
på snarest at forbedre retsstillingen for borgerne bl.a. ved at
sikre bedre muligheder for retshjælp og fri proces i sager mod
det offentlige? Der henvises bl.a. til artiklen ’En kamp mod det
offentlige kan nærmest ”ruinere” borgeren, siger ekspert”, Jyl-
lands-Posten, den 11. november 2021.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Preben Bank Henriksen (V).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak for spørgsmålene, som jeg vil be-
svare enkeltvist.
[Samrådsspørgsmål I
konkurrencen i advokatbran-
chen]
Jeg vil starte med at besvare spørgsmålet om konkurren-
cen i advokatbranchen. Det kræver, at jeg først siger et
par ord om den analyse fra Konkurrencerådet, som dan-
ner grundlag for det brev, der henvises til i spørgsmålet.
[”Rammesætning”]
Konkurrencerådet offentliggjorde den 14. januar 2021 en
analyse af konkurrencen i advokatbranchen. Analysen ta-
ger alene
sigte på ”advokatbranchen” og ikke på det sam-
lede marked for juridisk rådgivning, som omfatter meget
andet og mere end advokater.
Analysen indeholder i alt 16 anbefalinger til, hvordan re-
guleringen af advokatområdet kan ændres ud fra et rent
konkurrencemæssigt perspektiv.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
2617051_0003.png
Overordnet er det værd at hæfte sig ved, at knap 70 pct.
af omsætningen i advokatbranchen ifølge Konkurrence-
rådet stammer fra rådgivning af erhvervskunder.
Samtidig er overskuddet
ifølge analysen
markant
størst i de store advokatfirmaer, som overvejende sælger
deres ydelser til erhvervskunder og i nogen grad til det
offentlige.
Lidt populært sagt er det altså ikke den almindelige for-
bruger, men navnlig erhvervslivet
og i et vist omfang
det offentlige
der danner det økonomiske fundament
under de største danske advokatfirmaer.
Samtidig viser analysen, at det kun er en forholdsvis lav
andel af advokatydelserne, som udbydes til almindelige
privatkunder. Det kan f.eks. være rådgivning om skils-
misse, ægteskab, arv, inkasso, køb og salg af fast ejen-
dom eller strafferetlige spørgsmål.
På den del af markedet, hvor privatkunderne befinder sig,
er der
i forvejen mange advokatfirmaer ”om buddet” og
derfor stor konkurrence.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
Alt det her betyder altså, at de konkurrencemæssige bar-
rierer er størst på områder, der ligger langt væk fra den
almindelige forbruger.
Det er min forventning, at de fire anbefalinger fra Kon-
kurrencerådets analyse, som Justitsministeriet har valgt
at gå videre med, vil gavne den almindelige forbruger i
mødet med landets advokater. De anbefalinger vender
jeg tilbage til om lidt.
Først vil jeg kort runde det retssikkerhedshensyn, som
ligger bag de regler, der gælder for advokater i dag. Et
hensyn, som efter min opfattelse også skal iagttages.
[Retssikkerhedshensynet tillægges for ringe vægt i
Konkurrencerådets analyse]
Som min forgænger er inde på i sit brev til Retsudvalget
af 29. oktober sidste år [2021] om håndteringen af Kon-
kurrencerådets anbefalinger, ville en én til én gennemfø-
relse af anbefalingerne efter Justitsministeriets opfattelse
være forbundet med en række retssikkerhedsmæssige be-
tænkeligheder. Det skyldes, at analysen generelt set til-
lægger hensynet til retssikkerheden en for beskeden vægt
over for hensynet til konkurrencen.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
2617051_0005.png
Lad mig
for eksemplets skyld
fremhæve idéen fra
analysen om, at advokater skal kunne yde rådgivning fra
andre virksomheder end advokatvirksomheder:
Når jeg går til en bankrådgiver for at låne penge til et hus,
ved jeg godt, at den lånerådgivning, jeg får, ikke er uaf-
hængig. At rådgiveren
ikke er ”min”, men
først og frem-
mest er sat i verden for at varetage bankens interesser.
Når jeg går til en advokat og får rådgivning om en hus-
handel, forventer jeg derimod, at advokaten helt og hol-
dent er på min side. Den forventning kan jeg have, netop
fordi jeg har valgt en advokat.
Lad os nu forestille os, at min advokat er ansat i en bank
og dermed
populært sagt
kan have både advokatka-
sketten og bankkasketten på. Kan jeg da stole på, at råd-
givningen fra min advokat om hushandlen ikke er påvir-
ket af bankens interesser?
Nej, det kan jeg ikke. Og på den måde vil det helt centrale
kendetegn ved en advokat være kompromitteret: Uaf-
hængigheden.
[Valget af de fire forbrugerrettede anbefalinger og
status på arbejdet]
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
For mig har det stor betydning, at den almindelige dan-
sker har adgang til et trygt møde med retsvæsnet, herun-
der landets advokater. Samtidig er en høj tillid til retssy-
stemet en nødvendig forudsætning for et velfungerende
retssamfund.
Derfor er de fire anbefalinger, vi har valgt at gå videre
med, valgt ud fra et ”forbruger-perspektiv”.
Kort sagt skal to af anbefalingerne sikre en højere grad
af transparens om bl.a. advokatens pris, når en forbruger
indgår en aftale med en advokat.
De to andre anbefalinger skal øge konkurrencen, når der
udpeges kuratorer til konkursboer uden aktiver, og når et
dødsbo udleveres til en autoriseret bobestyrer.
Justitsministeriet er i samarbejde med Erhvervsministe-
riet, Domstolsstyrelsen, Advokatsamfundet og Danske
Advokater ved at se på, hvordan de udvalgte anbefalinger
kan implementeres. Jeg har bedt om, at mine embeds-
mænd i forbindelse med arbejdsgruppen sikrer sig, at ar-
bejdsgruppen også overvejer, om der er andre tiltag, der
vil kunne gavne den almindelige forbruger i mødet med
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
landets advokater, og som derfor bør indgå i opfølgnin-
gen på rapporten.
Det er vigtigt, at implementeringen tager højde for den
praktiske virkelighed, så anbefalingerne kan komme ud
at leve. Derfor skal der arbejdes tæt sammen med alle
aktører på området.
Jeg kan ikke love, at anbefalingerne vil medføre
”væsent-
ligt billigere advokatydelser”,
sådan som spørgeren hen-
viser til. Men det er min forventning, at de vil øge gen-
nemsigtigheden
også om prisen
og dermed sikre, at
forbrugerne vil kunne vælge og fravælge en bestemt ad-
vokat på et så oplyst grundlag som muligt.
Det er desuden vigtigt for mig at understrege, at hverken
min forgænger eller jeg med valget af ”forbrugerperspek-
tivet” har udelukket, at der
på et tidspunkt vil kunne ar-
bejdes videre med andre af Konkurrencerådets anbefalin-
ger. Det kan f.eks. være at undersøge mulighederne for,
at andre end cand.jur. kan blive advokater.
Jeg kan desuden nævne, at Advokatrådet har vedtaget
nye advokatetiske regler, der gælder fra den 1. septem-
ber.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
2617051_0008.png
Med de nye advokatetiske regler ændres bl.a. reglerne
om klientfiskeri og vederlag, som Konkurrencerådet
også kom med anbefalinger til. Det er min opfattelse, at
der er fundet gode løsninger, som sikrer, at de advokat-
etiske regler følger med tiden uden at gå på kompromis
med beskyttelsen af forbrugerne.
[Afslutning og overgang til samrådsspørgsmål T]
Med de ord vil jeg runde af for nu i forhold til samråds-
spørgsmål I og vende mig mod samrådsspørgsmål T om
borgernes mulighed for retshjælp og fri proces i sager
mod det offentlige.
[Samrådsspørgsmål T
Udvalget om retshjælp og fri
proces]
Først og fremmest tror jeg, at vi alle kan blive enige om,
at adgangen til at få prøvet sin ret er en grundsten i en
retsstat som den danske.
Det betyder også, at den enkeltes økonomi ikke bør hin-
dre denne adgang
hvis sagen vel at mærke er fornuftig.
Sagt lidt anderledes bør økonomi ikke være en hindring
for, at de ”rigtige” sager behandles ved domstolene.
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
Det er derfor afgørende, at vi har en velfungerende ord-
ning for retshjælp og fri proces.
Først og fremmest så de mindre ressourcestærke borgere
har mulighed for at gøre deres ret gældende på linje med
alle andre. Men også så vi undgår, at juridiske problemer
og tvister udvikler sig til en uforholdsmæssig stor ulempe
for sagens parter med belastning af samfundsøkonomien
til følge.
[Udvalget om retshjælp og fri proces]
Derfor tager jeg det også alvorligt og lytter til, at der i
artiklen, som samrådsspørgsmålet henviser til, bliver pe-
get på et behov for at styrke borgernes adgang til at få fri
proces i sager mod det offentlige.
Behovet for at forbedre retshjælpsordningen er baggrun-
den for, at min forgænger i april 2020 nedsatte et lovfor-
beredende udvalg. Udvalget skal gennemgå de ordnin-
ger, der gælder i dag for retshjælp og fri proces, og
komme med anbefalinger til, hvordan vi kan gøre ord-
ningerne bedre.
Udvalgets overvejelser og anbefalinger skal tage ud-
gangspunkt i, at personer med mindre gode økonomiske
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
forhold skal have mulighed for at føre retssag på linje
med dem, der har bedre økonomiske forhold.
Bl.a. skal udvalget se nærmere på muligheden for at for-
enkle processerne for tildeling af offentlig retshjælp og
fri proces. Ligesom det skal se nærmere på, hvordan ord-
ningerne spiller sammen med private retshjælpsforsik-
ringer.
[Status på arbejdet i udvalget]
Ifølge kommissoriet skulle udvalget så vidt muligt have
afsluttet sit arbejde inden sommerferien 2022.
Desværre blev udvalget ramt af de uforudsete udfordrin-
ger, som covid-19 også medførte for mange andre dele af
samfundet.
Justitsministeriets rolle i forbindelse med håndteringen
af covid-19 bevirkede, at udvalgsarbejdet blev sat i bero
frem til efteråret 2021, hvor udvalget genoptog sit ar-
bejde.
På grund af forsinkelsen besluttede Justitsministeriet at
udsætte fristen for udvalgsarbejdet til sommeren 2023.
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
Det er selvsagt ærgerligt, at det har været nødvendigt
med en fristudsættelse. Men udvalget foretager et vigtigt
stykke arbejde, der kræver grundighed.
[Det videre forløb]
Jeg er glad for, at udvalget har genoptaget arbejdet, så vi
kan komme videre med at sikre bedre muligheder for
retshjælp og fri proces.
Det er vigtigt for mig som justitsminister, at vi har en ef-
fektiv og velfungerende retshjælpsordning, der sikrer, at
mindre ressourcestærke borgere har mulighed for at gøre
deres ret gældende på linje med alle andre.
Jeg er meget ambitiøs på udvalgets vegne, og jeg ser frem
til at modtage resultaterne af arbejdet, når de foreligger.
Og jeg kan ikke udelukke, at det som følge af udvalgets
arbejde kan blive relevant at se på dele af reguleringen
på advokatområdet
og herunder Konkurrencerådets an-
befalinger
igen.
[Afslutning]
11
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1259: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 30. august 2022 om mere konkurrence i advokatbranchen, jf. REU alm. del - samrådsspm. I, til justitsministeren
For nu vil jeg give udvalget arbejdsro til at færdiggøre sit
arbejde og præsentere sine anbefalinger.
Tak for ordet.
12