Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2622296_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
15. september 2022
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Frederik Alexander War-
wick
Sagsnr.: 2022-0030-7976
Dok.:
2555125
Besvarelse af spørgsmål nr. 1248 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1248 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. august 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Joakim Thaning
Side 1/2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1248: Spm. om, hvad omprioriteringsbidraget betyder for domstolenes ressourcer, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1248 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad omprioriteringsbidraget be-
tyder for domstolenes ressourcer, herunder redegøre for ompri-
oriteringsbidragets konsekvenser brudt ned på hver enkelt ret de
seneste fem år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”I
flerårsaftalerne om domstolenes økonomi for henholdsvis 2015-18
og 2019-22 er der indarbejdet et årligt effektiviseringsbidrag på 1,2
pct. I perioden 2019-2022 svarer det til en samlet reduktion på ca. 95
mio. kr. af domstolenes finanslovsrammer eller i alt ca. 235 mio. kr.,
hvis man ser på den samlede akkumulerede effekt af reduktionen. En
del af denne reduktion er håndteret ved effektiviseringer, herunder fx
ved udvikling af en afsendelsesmotor i sagsbehandlingssystemet til
brug for afvikling af fogedsager, der reducerer den gennemsnitlige ud-
gift pr. sag.
Der er dog også en ikke ubetydelig del af bevillingsreduktionen, der
ikke går hånd-i-hånd med løbende effektiviseringer. Særligt digitali-
sering er således en løftestang til effektiviseringer, men kapaciteten
på domstolsområdet til at udvikle nye it-løsninger er begrænset. En
del af kapaciteten har således også skulle anvendes til en nødvendig
vedligeholdelse og reduktion af teknisk gæld i domstolenes it-syste-
mer samt til at implementere de fællesstatslige løsninger Næste gene-
ration Digital Post og MitID.
Bevillingsreduktionerne har således påvirket retternes ressourcer til at
behandle sager, men det har også påvirket ressourcerne til aktiviteter
som it-drift og uddannelse. Det betyder, alt andet lige, at der er be-
handlet færre sager ved domstolene, end der ville være blevet uden
bevillingsreduktionerne.
Retternes bevillingsmodel muliggør ikke umiddelbart en nøjagtig
nedbrydning af effektiviseringsbidraget på hver enkelt ret de seneste
fem år, idet der også er andre forhold, der påvirker retternes bevilling
i op- eller nedadgående retning. Som eksempel kan nævnes de årlige
effektiviseringer vedrørende Statens Indkøb og merbevillinger som
følge af ny lovgivning. Dog kan det nævnes, at en
gennemsnitlig byret
med en bevilling på ca. 40 mio. kr. i 2022 i de sidste fem år vil have
oplevet en anslået årlig reduktion på ca. 0,4 mio. kr. eller i alt ca. 2,0
mio. kr. i perioden 2018-2022 som følge af den årlige effektivisering
på 1,2 pct.”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 2/2