Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2622320_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. september 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0030-7951
2547501
Besvarelse af spørgsmål nr. 1236 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1236 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. august 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Mattias Tesfaye
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1236: Spm. om rapporten Trafficking in persons report, udgivet af den amerikanske regering i juli 2022, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1236 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Det fremgår af rapporten ”Trafficking in persons report”, ud-
givet af den amerikanske regering i juli 2022, at der i Danmark
er mindreårige, der er dømt for kriminalitet begået i relation til
den menneskehandel, de har været udsat for. Vil ministeren re-
degøre for, hvor mange sager det drejer sig om, samt hvad ka-
rakter kriminaliteten har haft, og hvordan ministeren vil undgå,
at Danmark fremadrettet straffer børn for kriminalitet, som de
er tvunget til at begå?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Rigsadvokaten har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om sager,
hvor et mindreårigt offer for menneskehandel er dømt for krimi-
nalitet begået i forbindelse med menneskehandlen. Rigsadvoka-
ten skal i den forbindelse bemærke, at en mindreårig i denne
sammenhæng skal forstås som en person, der er mellem 15-18
år.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod
ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
selvstændige gerningskoder vedrørende den tiltalte, hvoraf det
kan udledes, at denne er vurderet
evt. af Center Mod Menne-
skehandel
som offer for menneskehandel. Det er derfor ikke
muligt ved elektronisk udtræk fra POLSAS at tilvejebringe de
ønskede oplysninger.
2.
Rigsadvokaten kan dog mere generelt oplyse, at det fremgår
af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om menneskehandel og
menneskeudnyttelse, pkt. 2.4.1, at det i relation til strafforfølg-
ning er politiet/anklagemyndigheden og i sidste ende domsto-
lene, der vurderer, om en person må anses for at have været ud-
sat for menneskehandel eller menneskeudnyttelse. Det gælder
både i forhold til en straffesag mod en bagmand og mod
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1236: Spm. om rapporten Trafficking in persons report, udgivet af den amerikanske regering i juli 2022, til justitsministeren
personen selv, hvis den pågældende har begået strafbart forhold.
Det gælder også, uanset om eventuelle bagmænd er identificeret
af politiet.
Hvis Udlændingestyrelsen eller Center mod Menneskehandel
(CMM) til brug for en eventuel social indsats allerede har vur-
deret, om personen er et offer for menneskehandel, vil denne
afgørelse selvfølgelig kunne indgå i den strafferetlige vurdering
af sagen. Politiet og anklagemyndigheden er dog ikke bundet af
disse myndigheders vurdering af spørgsmålet.
Domstolene har kompetencen til at vurdere, om en person har
været udsat for menneskehandel eller menneskeudnyttelse, hvis
spørgsmålet opstår i forbindelse med rettens behandling af en
straffesag.
Det fremgår i den forbindelse af Rigsadvokatmeddelelsens af-
snit om menneskehandel og menneskeudnyttelse, pkt. 2.4.1, at
hvis Udlændingestyrelsen eller CMM har foretaget en vurdering
af spørgsmålet om menneskehandel til brug for en eventuel so-
cial indsats, bør denne vurdering indgå i sagens akter for derved
at få belyst sagen bedst muligt. Det gælder uanset, at der er tale
om en vurdering til brug for en social indsats, og uanset om an-
klagemyndigheden er enig i den pågældende myndigheds vur-
dering.
Det fremgår endvidere af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om
menneskehandel og menneskeudnyttelse, pkt. 3.2, at tiltalefra-
fald som udgangspunkt skal meddeles i medfør af retsplejelo-
vens § 722, stk. 2, hvis det kan lægges til grund, at (1) den sig-
tede har været udsat for menneskehandel, (2) det påsigtede for-
hold relaterer sig til menneskehandlen, og (3) det påsigtede for-
hold ikke kan karakteriseres som grov kriminalitet.
Som eksempler på strafbare forhold, der skal afgøres med et til-
talefrafald, når de ovennævnte betingelser er opfyldt, kan næv-
nes dokumentfalsk eller dokumentmisbrug med hensyn til sig-
tedes pas, identitetspapirer mv., overtrædelse af udlændingelo-
vens regler om ulovligt ophold og arbejde, tiggeri, butikstyveri,
lommetyveri, indbrudstyveri og handel med narkotika. Det for-
udsætter dog som nævnt, at kriminaliteten ikke er grov, f.eks.
tyverier eller handel med narkotika i et begrænset omfang.
3.
Rigsadvokaten er ikke bekendt med trykt retspraksis vedrø-
rende mindreårige ofre for menneskehandel. Af trykt retspraksis
kan f.eks. nævnes dommen refereret i U2022.1342Ø, der dre-
jede sig om en 19-årig, der blev idømt 6 måneders fængsel og
udvist for røveri ved med vold eller trussel om vold at have fra-
taget en forurettet en halskæde. Det kunne i denne sag ikke af-
vises, at han var offer for menneskehandel, men landsretten
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1236: Spm. om rapporten Trafficking in persons report, udgivet af den amerikanske regering i juli 2022, til justitsministeren
lagde vægt på, at kriminaliteten fremstod tilfældighedspræget
og uden sammenhæng med en bagvedliggende organisation el-
ler lignende, samt at tiltalte under røveriet var meget påvirket
bl.a. af alkohol. Landsretten fandt herefter ikke, at der var
grundlag for at antage, at den begåede kriminalitet havde rela-
tion til, at den tiltalte havde været udsat for menneskehandel.
Gennem Center mod Menneskehandel er Rigsadvokaten blevet
bekendt med to byretsdomme vedrørende mindreårige ofre for
menneskehandel.
Den ene dom er fra Københavns Byret og omhandlede adskil-
lige tiltalte, hvoraf to muligvis havde været ofre for menneske-
handel. Den ene af disse to tiltalte var 17 år på gerningstidspunk-
terne, mens den anden var 18 år. De to tiltalte blev begge kendt
skyldige i en række tilfælde af bl.a. gaderøverier og tyverier og
idømt henholdsvis 1 år og 3 måneders fængsel og 1 år og 9 må-
neders fængsel. De blev begge udvist af Danmark. Retten fandt
for så vidt angår disse to tiltalte, at den kriminalitet, som de var
dømt for, ikke relaterede sig til, at de eventuelt havde været ud-
sat for menneskehandel. Retten lagde desuden i skærpende ret-
ning vægt på, at forholdene var begået overfor sagesløse ofre,
som de tiltalte mødte tilfældigt.
Den anden dom er fra Københavns Byret og vedrører en 16-årig,
der tilstod at have stjålet to mobiltelefoner ved et tricktyveri.
Retten lagde i denne sag til grund, at tiltalte havde været udsat
for menneskehandel, og at den begåede kriminalitet var en følge
heraf. Tiltalte blev herefter ikke udvist, idet udvisning med sik-
kerhed fandtes at ville være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, men blev dog idømt 40 dages fængsel og tildelt en
advarsel om udvisning.
Rigsadvokaten er ikke bekendt med andre sager, hvor en min-
dreårig er dømt for kriminalitet begået i relation til den menne-
skehandel, vedkommende har været udsat for.”
Som det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om menneskehandel og
menneskeudnyttelse, pkt. 3.2, skal der som udgangspunkt meddeles tiltale-
frafald, hvis det kan lægges til grund, at (1) den sigtede har været udsat for
menneskehandel, (2) det påsigtede forhold relaterer sig til menneskehand-
len, og (3) det påsigtede forhold ikke kan karakteriseres som grov krimina-
litet. Jeg mener, at det er udtryk for en naturlig balance, hvor vi som ud-
gangspunkt ikke skal straffe ofre for menneskehandel for den kriminalitet,
de har begået i relation til menneskehandlen, men hvor vi som samfund også
er nødt til at sige fra over for grov kriminalitet uanset de bagvedliggende
årsager.
Side 4/4