Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2623032_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 4469
Doknr.
603813
Dato
15-09-2022
Folketingets Retsudvalg har d. 15. august 2022 stillet følgende spørgsmål nr.
1228 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 1228:
Vil ministeren kommentere artiklen »Når ræven vogter gæs: Ungdomsfængsel
ansætter kriminel muslim«, bragt på tv.frihedensstemme.dk, den 11. august
2022, og vil ministeren på baggrund af oplysningerne i artiklen redegøre for,
om Region Sjælland ansætter dømte kriminelle som medarbejdere på
institutioner for unge varetægtsarrestanter? Vil ministeren endvidere sende en
opgørelse over de anbragte på Stevnsfortet med angivelse af deres
nationalitet, herunder hvor mange der har opnået dansk indfødsret ved
naturalisation eller erklæring, enten som ansøgere, bipersoner eller
efterkommere?”
Svar:
Om Stevnsfortet kan jeg generelt oplyse, at det er en sikret døgninstitution for
unge efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 7, som efter servicelovens § 67 er
forpligtet til at varetage omsorg og sikre trivsel og udvikling for de børn og
unge, der er anbragt på institutionen. Stevnsfortet skal herunder arbejde
målrettet med at understøtte uddannelse, beskæftigelse og forebygge
kriminalitet blandt de anbragte børn og unge.
Børn og unge kan anbringes på sikrede afdelinger af sociale årsager eller via
retssystemet som led i varetægtssurrogat, afsoning af dom eller en
ungdomssanktion.
På det sociale område har vi flere værn til at forhindre, at der ansættes
medarbejdere, som har udvist en adfærd, der ikke er forenelig med at varetage
omsorgen for andre mennesker.
Den lokale ledelse har først og fremmest et centralt ansvar ifm. ansættelse af
nye medarbejdere.
Ledelsen har mulighed for at sikre sig, at man ikke ansætter uegnet personale
ved f.eks. at indhente anbefalinger og udtalelser fra den pågældendes tidligere
arbejdsplads.
Derudover har vi sammen strammet reguleringen på området ifm. en
permanentgørelse af aftale om satspuljen for 2019, i og med at det siden 1. juli
2020 har været et lovkrav, at det enkelte sociale tilbud indhenter straffeattest
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1228: Spm. om kommentar til artiklen »Når ræven vogter gæs: Ungdomsfængsel ansætter kriminel muslim«, bragt på tv.frihedensstemme.dk, den 11. august 2022, til social- og ældreministeren
2623032_0002.png
inden ansættelse af nyt personale samt vikarer. Det er dog op til det enkelte
tilbud at beslutte, hvem tilbuddet vil ansætte ud fra en konkret vurdering. I
denne vurdering kan bl.a. indgå en afvejning af de strafbare forhold, som den
pågældende ansøger eventuelt har begået, set i forhold til de opgaver, som
den pågældende ansøger vil skulle varetage under ansættelsen.
Straffeattesten bidrager i den forbindelse til et oplyst beslutningsgrundlag.
Socialtilsynet skal desuden følge op på, om tilbuddene indhenter
straffeattester.
På det sociale område mener jeg ikke, at man kan være i tvivl om, at der er et
helt klart ansvar hos den enkelte ledelse i et socialt tilbud ifm. ansættelse af
personale. Og det ansvar forventer jeg, at man som leder påtager sig, så man
får de rigtige medarbejdere ind.
Det er ikke muligt på baggrund af anbringelsesstatistikken at foretage en
opgørelse af nationaliteten blandt anbragte børn og unge på den sikrede
døgninstitution Stevnsfortet. Det er heller ikke muligt at opgøre, hvor mange
der eventuelt har opnået dansk indfødsret ved naturalisation eller erklæring,
enten som ansøgere, bipersoner eller efterkommere.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2