Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2619049_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
7. september 2022
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Benjamin Vynne Mu-
schinsky
Sagsnr.: 2022-0030-7920
Dok.:
2547164
Besvarelse af spørgsmål nr. 1218 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1218 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Marie Krarup
(UFG).
Mattias Tesfaye
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: MFU spm. om det i relation til loven om hævd til fremmed mands ejendom er korrekt, at en mundtlig tilladelse til brug af et areal, som måske er givet i fordragelighed, kan risikere at føre til, at en grænseoverskridende nabo omtrent på den nøjagtige 20-årsdag for den mundtlige aftale kan møde op med en landinspektør og forlange (og få ret) til at få det pågældende areal udleveret, uden at arealets ejer får nogen form for kompensation, hverken i tilsvarende areal eller som betaling, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1218 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren bekræfte, at loven om hævd til fremmed mands
ejendom kan misbruges, og at der er tilfælde, hvor der bevidst
spekuleres i at erhverve andres arealer ved pløjning uden for
egne matrikelskel, opførelse af bygninger hen over matrikelskel,
anlæg af boringer, klokker m.v. ud over egne ejendomsgræn-
ser?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, der har oplyst føl-
gende:
”Udstykningsloven
og reglerne udstedt i medfør af denne lov
hører under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets ressort
og administreres af Geodatastyrelsen, der har oplyst følgende:
Hvis der er uenighed om, hvorvidt der er vundet ejen-
domshævd, kan begge parter rekvirere en landinspektør til
at gennemføre en skelforretning, jf. reglerne i udstyk-
ningslovens §§ 35-37. Ved en skelforretning træffer en
landinspektør afgørelse om, hvor den gældende ejen-
domsgrænse er beliggende, herunder om ejendomsgræn-
sen er blevet forskudt som følge af ejendomshævd.
Landinspektøren må ikke påtage sig at gennemføre en
skelforretning, hvis landinspektøren har en interesse i sa-
gen, eller der i øvrigt foreligger omstændigheder, der kan
vække tvivl om landinspektørens upartiskhed, jf. landin-
spektørlovens § 5, stk. 1. En part i skelforretningen kan
anmode Geodatastyrelsen om at træffe afgørelse om land-
inspektørens habilitet forud for skelforretningens gen-
nemførelse, jf. landinspektørlovens § 5, stk. 3. En part kan
også efter skelforretningens gennemførelse overfor
Geodatastyrelsen anfægte landinspektørens habilitet. An-
ses landinspektøren for inhabil er en gennemført skelfor-
retningen ugyldig, jf. udstykningslovens § 37, stk. 2.
Landinspektørens afgørelse om, hvorvidt en ejendoms-
grænse er blevet forskudt som følge af ejendomshævd,
træffes på grundlag reglerne om ejendomshævd i Danske
Lov samt retspraksis herom. I den forbindelse indgår op-
lysninger fra matriklen, forholdene på stedet, parternes og
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: MFU spm. om det i relation til loven om hævd til fremmed mands ejendom er korrekt, at en mundtlig tilladelse til brug af et areal, som måske er givet i fordragelighed, kan risikere at føre til, at en grænseoverskridende nabo omtrent på den nøjagtige 20-årsdag for den mundtlige aftale kan møde op med en landinspektør og forlange (og få ret) til at få det pågældende areal udleveret, uden at arealets ejer får nogen form for kompensation, hverken i tilsvarende areal eller som betaling, til justitsministeren
andre fremmødtes forklaringer samt dokumenter mv. i
landinspektørens vurdering.
Når et skel er endeligt fastlagt efter reglerne i udstyknings-
lovens §§ 35 og 36, skal landinspektøren snarest indsende
oplysning om skellets rette beliggenhed til Geodatastyrel-
sen, som kan notere forskydninger af et ejendomsskel, der
er opstået ved ejendomshævd. Det er en betingelse, at der
for Geodatastyrelsen foreligger dokumentation for hævd-
erhvervelsen. Dokumentationen består af parternes skrift-
lige tiltræden af landinspektørens afsætning af skellet un-
der skelforretningen, eller
hvis parterne ikke tiltræder
landinspektørens afsætning af skellet
landinspektørens
erklæring om skelforretningen. I erklæringen om skelfor-
retningen skal landinspektøren, jf. bekendtgørelse om
skelforretninger § 5, navnlig redegøre for:
-
-
-
-
-
parternes påstande og de afgivne forklaringer,
hvorvidt skellet, da skelforretningen blev indledt, frem-
trådte ved tydeligt hegn eller synlige skelmærker, eller
om hegn eller skelmærker var urigtigt anbragt,
landinspektørens egne undersøgelser,
landinspektørens begrundelse for sin afgørelse, og
beskrivelse af det afsatte skels beliggenhed og de anbragte
skelmærker med tilhørende kort, hvorpå skellet og skel-
mærkerne er indtegnet og målsat.
Parterne kan vælge at indbringe landinspektørens afgø-
relse om skellets beliggenhed for domstolene. En afgø-
relse skal som udgangspunkt indbringes for domstolene
inden 8 uger efter modtagelsen af landinspektørens erklæ-
ring om skelforretningen, jf. udstykningslovens § 36, stk.
2, nr. 2.
Geodatastyrelsen har ikke grundlag for at antage, at reg-
lerne om skelforretninger misbruges. Reglerne om skel-
forretninger og om landinspektørens habilitet indebærer,
at en skeltvist bliver betryggende oplyst og afgjort af en
uafhængig landinspektør. Geodatastyrelsen har i øvrigt
ikke anledning til at antage, at reglerne om hævd bliver
misbrugt, eller at der bliver spekuleret i erhvervelse af an-
dres arealer gennem reglerne om hævd.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Miljøministeriet, der har oplyst følgende:
”Miljøministeriet
kan oplyse, at hverken departementet, Miljø-
styrelsen eller Naturstyrelsen er bekendt med, at der bliver spe-
kuleret i erhvervelse af arealer gennem hævd. Det kan dog
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1219: MFU spm. om det i relation til loven om hævd til fremmed mands ejendom er korrekt, at en mundtlig tilladelse til brug af et areal, som måske er givet i fordragelighed, kan risikere at føre til, at en grænseoverskridende nabo omtrent på den nøjagtige 20-årsdag for den mundtlige aftale kan møde op med en landinspektør og forlange (og få ret) til at få det pågældende areal udleveret, uden at arealets ejer får nogen form for kompensation, hverken i tilsvarende areal eller som betaling, til justitsministeren
oplyses, at Naturstyrelsen årligt har et stort antal skel- og hævd-
sager.
Antallet af skel- og hævdssager beror på, at Naturstyrelsen for-
valter mere end 200.000 hektar skov- og naturområder. Sagerne
udspringer af overskridelse af Naturstyrelsens ejendomsgræn-
ser, f.eks. ved haveanlæg, træfældning eller bygninger. Sagerne
behandles i henhold til Danske Lov. De fleste af Naturstyrelsens
sager løses af Naturstyrelsens lokale enheder i dialog med na-
bolodsejeren. Hvis der ikke kan opnås enighed om skellets pla-
cering, iværksættes der en skelsag og/eller en retssag. Retssa-
gerne føres med bistand fra en advokat.”
Justitsministeriet kan henvise til den samtidige besvarelse af spørgsmål
1217 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 4/4