Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2486870_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. november 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Reenberg
Sagsnr.: 2021-0030-6807
Dok.:
2192354
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 119 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 119 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm., om det vil være foreneligt med konventionen, at det i dansk ret forbydes livstids- og forvaringsdømte i 10 år at etablere kontakt med mennesker uden for fængslet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 119 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at Den Europæiske Menneskerettig-
hedskommission i sagen Wakefield mod the United Kingdom
(1989) fastslog, at EMRK artikel 8 om retten til respekt for pri-
vatliv og familieliv kræver, at staten hjælper indsatte med at
skabe og opretholde forbindelse med mennesker uden for
fængslet med henblik på at fremme indsattes resocialisering, og
at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i flere sager,
blandt andet Niemetz mod Tyskland (1988) og Bărbulescu mod
Rumænien (2017), tilsvarende har fastslået, at retten til respekt
for privatliv omfatter retten til at etablere og udvikle relationer
til andre mennesker, og vil ministeren redegøre for om det i lyset
af disse afgørelser vil være foreneligt med konventionen, at det
i dansk ret forbydes livstids- og forvaringsdømte i 10 år at etab-
lere kontakt med mennesker uden for fængslet, jf. udkast til lov-
forslag om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf mv. (Ind-
skrænkning af livstids- og forvaringsdømtes rettigheder)?”
Svar:
1.
Justitsministeriet bemærker indledningsvis, at det følger af Den Europæ-
iske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8, stk. 1, at enhver har
ret til respekt for bl.a. privatliv, familieliv og sin korrespondance. Beskyt-
telsen heraf er imidlertid ikke absolut. Der kan gøres indgreb i den nævnte
rettighed, hvis indgrebet er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et demo-
kratisk samfund til varetagelse af nærmere bestemte anerkendelsesværdige
formål, herunder den nationale sikkerhed, den offentlige tryghed, for at op-
retholde den offentlige orden, for at forebygge forbrydelse, for at beskytte
sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder og fri-
heder, jf. EMRK artikel 8, stk. 2.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der henvises til Den
Europæiske Menneskerettighedskommissions afgørelse af 1. oktober 1990
i sagen
Wakefield mod UK
(15817/89) samt til Den Europæiske Menneske-
rettighedsdomstols (EMD) dom af 16. december 1992 i sagen
Niemietz mod
Tyskland
(13710/88) og dom af 5. september 2017 i sagen
Bărbalescu mod
Rumænien
(61496/08).
Den Europæiske Menneskerettighedskommissions afgørelse i sagen
Wa-
kefield mod UK
angik en indsat, hvis ønske om at blive flyttet fra et fængsel
i England til et fængsel i Skotland for at facilitere besøg fra den indsattes
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm., om det vil være foreneligt med konventionen, at det i dansk ret forbydes livstids- og forvaringsdømte i 10 år at etablere kontakt med mennesker uden for fængslet, til justitsministeren
forlovede blev afvist. Kommissionen fandt i den konkrete sag, at der var tale
om et indgreb i den indsattes ret til respekt for privatlivet efter EMRK artikel
8, stk. 1, og udtalte i den forbindelse, at EMRK artikel 8 medfører en pligt
for staten til så vidt muligt at hjælpe indsatte med at etablere og opretholde
forbindelse til personer uden for fængslet med henblik på at fremme den
indsattes resocialisering. Kommissionen fandt dog, at indgrebet kunne ret-
færdiggøres efter EMRK artikel 8, stk. 2, og lagde i den forbindelse bl.a.
vægt på alvoren af de forbrydelser, som den indsatte var dømt for, samt at
den pågældende var klassificeret som en indsat forbundet med høj sikker-
hedsrisiko.
EMD’s dom i sagen
Niemietz mod Tyskland
vedrørte en tysk advokat, hvis
kontor var blevet ransaget af de tyske myndigheder. Det fremgår bl.a. af den
generelle gennemgang af fortolkningen af EMRK artikel 8 i dommen, at
beskyttelsen af retten til respekt for privatliv i EMRK artikel 8 i en vis grad
må omfatte retten til at etablere og udvikle relationer til andre mennesker
(præmis 29). Dommen ses ikke at indeholde specifikke bidrag til fortolknin-
gen eller anvendelsen af EMRK artikel 8 i relation til indsatte i fængsler mv.
EMD’s dom i sagen
Bărbalescu mod Rumænien
omhandlede en arbejdsta-
ger, hvis arbejdsgiver havde overvåget arbejdstagerens korrespondance,
herunder privat, i arbejdstiden og i den forbindelse afskediget den pågæl-
dende. I sin generelle gennemgang af fortolkningen af EMRK artikel 8 ud-
talte EMD, at retten til respekt for privatliv omfatter muligheden for at tage
kontakt til andre med henblik på at etablere og udvikle relationer til dem
(præmis 70). Dommen ses ikke at indeholde specifikke bidrag til fortolknin-
gen eller anvendelsen af EMRK artikel 8 i relation til indsatte i fængsler mv.
2.
Justitsministeriet har i forslag til lov om ændring af straffuldbyrdelse m.v.
(Indskrænkning af livstidsdømtes og visse forvaringsdømtes rettigheder)
lagt op til, at der indføres en bestemmelse om, at livstidsdømte og forva-
ringsdømte, der er dømt for overtrædelse af en bestemmelse, som hjemler
straf på livstid, i de første 10 år af afsoningstiden skal ansøge om tilladelse
til besøg, brevveksling og telefoni, og at kriminalforsorgen kan træffe afgø-
relse om at nægte adgang hertil.
Som det fremgår af pkt. 2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil
den indsattes muligheder for kontakt med omverdenen ikke være afskåret
fuldstændigt. Kriminalforsorgen meddeler således tilladelse til besøg, brev-
veksling og telefoni, hvis der er tale om sådan kontakt med nærtstående eller
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm., om det vil være foreneligt med konventionen, at det i dansk ret forbydes livstids- og forvaringsdømte i 10 år at etablere kontakt med mennesker uden for fængslet, til justitsministeren
personer, som den indsatte havde kontakt til før varetægtsfængslingen. Der
kan desuden gives tilladelse til besøg, brevveksling og telefoni i relation til
andre end nærtstående og de personer, som den livstids- eller forvarings-
dømte havde kontakt til før varetægtsfængslingen, hvis særlige omstændig-
heder taler herfor. Denne mulighed er bl.a. tiltænkt anvendt i de tilfælde,
hvor den indsatte ikke har familie eller i øvrigt kontakt med andre, eller hvis
de pågældende ikke ønsker at være i kontakt med den indsatte. Det følger
desuden af lovforslaget, at kriminalforsorgen af egen drift skal være op-
mærksom på, om den indsatte bør tilbydes kontakt, hvis de nævnte omstæn-
digheder gør sig gældende.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt denne bestemmelse er i overens-
stemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, henvises der til pkt.
4 om forholdet til internationale forpligtelser og regler mv. i den kommen-
terede høringsoversigt af 10. november 2021 til forslag til lov om ændring
af lov om straffuldbyrdelse m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og visse
forvaringsdømtes rettigheder), jf. Retsudvalget 2021-22, L 76 – Bilag 1.
Side 4/4