Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2613367_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. august 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Simon Holmelund Lange
Sagsnr.: 2022-0030-7886
Dok.:
2523329
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1182 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1182 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juli 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Mattias Tesfaye
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: MFU spm., om ressourceforbruget i forbindelse med den midlertidige grænsekontrol m.v., til justitsministeren
2613367_0002.png
Spørgsmål nr. 1182 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
justitsministeren oplyse, hvor stort et personaletræk den
midlertidige grænsekontrol kræver pt, herunder anvendelse
og/eller udlån af personel fra de enkelte politikredse til grænse-
kontrol?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politiet i august 2022 anvender om-
kring 296 årsværk til varetagelse af den midlertidige, stikprøve-
vise grænsekontrol mod Tyskland fordelt på politiårsværk og
politikadetter. Herudover yder Hjemmeværnet bistand med 32
årsværk. Samlet set udgør indsatsen omkring 328 årsværk.
Ressourcetrækket til den midlertidige, stikprøvevise grænse-
kontrol fordeler sig på følgende vis, jf. tabel 1:
Tabel 1. Bemanding ved varetagelsen af den midlertidige grænsekon-
trol mod Tyskland pr. august 2022 (ekskl. transporttid)
(års-
værk)
Politiet i alt
296
Syd- og Sønderjyllands
195
Politi
Assistancer til Syd- og Sønderjyllands Po-
57
liti fra følgende kredse:
Nordjyllands Politi
12
Østjyllands Politi
12
Sydøstjyllands Politi
12
Fyns Politi
12
Midt- og Vestsjællands
9
Politi
Sydsjælland og Lolland
44
Falster
Hjemmeværnet
32
Total Årsværk
328
Anm.: Estimaterne omfatter årsværksforbruget ved fastlandsgrænsen til Tyskland
samt ved færgeoverfarten Rødby-Puttgarden og færgeoverfarten Gedser-Rostock.
Årsværkopgørelsen er baseret på Rigspolitiets opgørelse af den effektive tid, der er
anvendt til grænsekontrollen for så vidt angår politibetjente, politikadetter samt per-
sonale fra Hjemmeværnet, som herefter er omregnet til årsværk. Opgørelsen kan
adskille sig fra øvrige opgørelser for Hjemmeværnets tidsforbrug i forbindelse med
grænsekontrollen afhængig af, hvilken norm der benyttes ved omregning til års-
værk.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1185: MFU spm., om ressourceforbruget i forbindelse med den midlertidige grænsekontrol m.v., til justitsministeren
2613367_0003.png
Det bemærkes, at indlån fra de øvrige kredse er et øjebliksbillede, og at der løbende
kan ske ændringer i såvel omfang samt fordeling mellem politikredsene.
Det skal bemærkes, at ressourceanvendelsen i politiet til den
midlertidige grænsekontrol i 2022 har et højere niveau end tid-
ligere år. Dette skyldes bortfald af Forsvarets bistand til græn-
sekontrollen i februar 2022 som følge af Ruslands invasion af
Ukraine. Der henvises i øvrigt til Rigspolitiets tidligere bidrag
til brug for Justitsministeriets besvarelse af 4. juli 2022 af
spørgsmål nr. 683 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg ved-
rørende grænsekontrolindsatsen.
Syd- og Sønderjyllands Politi modtager for nuværende assistan-
cer til grænsekontrolindsatsen fra Nordjyllands Politi, Østjyl-
lands Politi, Sydøstjyllands Politi, Fyns Politi og Midt- og Vest-
sjællands Politi, der samlet bistår med i alt 57 årsværk,
jf. tabel
1.
Foruden den medgåede tid til selve assistancerne anvender de
assisterende kredse tillige tid på transport til og fra den dansk-
tyske grænse, som ikke indgår i det opgjorte ressourceforbrug.
Det bemærkes, at politiets indsats til beskyttelse af grænsen mod
Sverige siden 2019 er blevet styrket ved indførelsen af midlerti-
dig grænsekontrol mod Sverige fra den 12. november 2019. Den
midlertidige grænsekontrol mod Sverige bliver gennemført som
periodiske kontroller målrettet vejtrafikken og togtrafikken over
Øresundsforbindelsen og færgetrafikken i havnene i Helsingør,
Frederikshavn, Grenå og Rønne. Omfanget af kontrollen er af-
hængig af det aktuelle efterretningsbillede og de lokale forhold
og trafikmønstre. Der er således ikke faste, døgnbemandede
kontrolforanstaltninger ved grænseovergangene til Sverige, som
det er tilfældet ved grænsen til Tyskland. Kontrollen af grænsen
mod Sverige er en del af en samlet styrkelse af politiindsatsen i
de grænsenære områder, der også omfatter en styrket efterforsk-
ning og retsforfølgelse samt etableringen af et center for politi-
samarbejde og kriminalitetsbekæmpelse i Øresundsregionen
(tidligere Grænsecenter Øresund og nu en del af National enhed
for Særlig Kriminalitet). Den samlede indsats involverer ca. 160
årsværk.
Det bemærkes, at der løbende sker en vurdering af indsatsen ved
grænserne og behovet for en tilpasning heraf, herunder i forhold
til den aktuelle situation i Europa. Ressourceforbruget ændrer
sig derfor løbende i både opadgående og nedadgående retning
afhængig af det faktiske situationsbillede ved grænsen.”
Side 3/3