Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2611087_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
18. august 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Hanne Louise Jensen
Sagsnr.: 2022-0030-7888
Dok.:
2523398
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 1183 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1183 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juli 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (UFG).
Mattias Tesfaye
/
Mette Kjølby
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1183: Spm. om kommentar til artiklen »Øksemorder var på fri fod i 11 dage«, bragt på ekstrabladet.dk, den 26/7-22, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1183 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen »Øksemorder var på fri
fod i 11 dage«, bragt på ekstrabladet.dk, den 26. juli 2022, her-
under sætningen »Den 31-årige dobbeltmorder flygtede i forbin-
delse med en uledsaget udgang for nu 12 dage siden«, og vil
ministeren på den baggrund redegøre for, hvordan en person
dømt for dobbeltmord i 2019, allerede kan være på uledsaget
udgang efter tre år? Vil ministeren redegøre for, om det er mu-
ligt enten lovmæssigt eller i praksis at sikre, at drabsdømte un-
der henvisning til retsfølelsen tidligst kan få uledsaget udgang
efter fem år fra endelig dom, og vil ministeren sikre dette?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1.
Efter straffelovens § 16, stk. 1, er personer, der på gernings-
tidspunktet var utilregnelige på grund af sindssygdom eller lig-
nende tilstand, straffri. Tilsvarende gælder for personer, der er
mentalt retarderede i højere grad.
Herudover er personer, der på gerningstidspunktet var mentalt
retarderede i lettere grad, straffri, medmindre særlige omstæn-
digheder taler for at pålægge straf. Det samme gælder for perso-
ner, der befandt sig i en tilstand, som ganske må ligestilles med
mental retardering, jf. straffelovens § 16, stk. 2.
Straffelovens § 69 omfatter personer, der ved den strafbare
handlings foretagelse befandt sig i en tilstand, der var betinget
af mangelfuld udvikling, svækkelse eller forstyrrelse af de psy-
kiske funktioner, og som ikke er af den i § 16 nævnte beskaffen-
hed. Bestemmelsen omfatter bl.a. svagt begavede personer, ud-
talt personlighedsforstyrrede personer, personer med følgevirk-
ninger af alkohol- eller stofmisbrug, personer med lettere de-
mens og undertiden unge lovovertrædere.
Over for tiltalte, der frifindes for straf i medfør af straffelovens
§ 16, kan der efter straffelovens § 68 bl.a. træffes bestemmelse
om anbringelse i hospital for sindslidende (psykiatrisk afdeling),
i institution for personer med vidtgående psykiske handicap el-
ler under tilsyn med mulighed for administrativ anbringelse el-
ler i egnet hjem eller institution til særlig pleje eller forsorg.
Foranstaltninger efter § 68, 2. pkt., kan desuden anvendes over
for tiltalte, der ved den strafbare handlings foretagelse var
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1183: Spm. om kommentar til artiklen »Øksemorder var på fri fod i 11 dage«, bragt på ekstrabladet.dk, den 26/7-22, til justitsministeren
omfattet af § 69, idet den pågældende befandt sig i en tilstand,
der var betinget af mangelfuld udvikling, svækkelse eller for-
styrrelse af de psykiske funktioner, og som ikke var af den i §
16 nævnte beskaffenhed. Opregningen i § 68 er ikke udtøm-
mende, og en foranstaltning kan tilpasses lovovertræderens in-
dividuelle behov.
2.
Spørgsmål om udgangstilladelse mv. til personer, der er an-
bragt i hospital eller i institution i henhold til strafferetlig afgø-
relse, er reguleret i bekendtgørelse nr. 200 af 25. marts 2004
(med senere ændringer) om udgangstilladelse mv. til personer,
der er anbragt i hospital eller institution i henhold til strafferetlig
afgørelse eller i medfør af farlighedsdekret.
Bekendtgørelsen finder efter § 1, stk. 1, bl.a. anvendelse på
meddelelse af udgangstilladelser mv. til personer, som i medfør
af straffelovens § 68, § 69 og § 73 er dømt til anbringelse i hos-
pital for sindslidende, herunder Sikringsafdelingen, der er knyt-
tet til Psykiatrihospitalet i Slagelse, eller i institution for perso-
ner med vidtgående psykiske handicap.
Statsadvokaten træffer afgørelse om udgange, der ikke er om-
fattet af § 2, stk. 1 eller 2, i bekendtgørelse om udgangstilladelse
mv. Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, stk. 3.
Statsadvokaten træffer således bl.a. afgørelse om udgang uden
ledsagelse uden for hospitalets/institutionens område i mere end
3 timer, udgang med ledsagelse uden for hospitalets/institutio-
nens området af mere end 3 timer, når der er tale om en mere
generel tilladelse, og udgang til besøg med en eller flere over-
natninger hos pårørende og lignende.
Ved afgørelsen af, om der bør gives tilladelse til udgang, skal
der
udover behandlingsmæssige hensyn
navnlig lægges vægt
på hensynet til retssikkerheden, herunder de forhold som har be-
grundet dom til anbringelse i stedet for mindre indgribende for-
anstaltninger, jf. udgangsbekendtgørelsen § 3. Det fremgår des-
uden af bekendtgørelsens § 3, stk. 2, at tilladelsen betinges af,
at den dømte under udgangen ikke begår strafbart forhold eller
i øvrigt misbruger udgangstilladelsen. Tilladelsen kan endvidere
betinges af andre vilkår, som findes formålstjenlige for at undgå
misbrug.
3.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet udtalel-
ser fra Statsadvokaten i Viborg og Statsadvokaten i København
om, hvilke hensyn og oplysninger der lægges vægt på i forbin-
delse med afgørelser om udgang.
Statsadvokaterne i København og Viborg har i forbindelse med
høringen oplyst, at der i forbindelse med afgørelsen af, om der
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1183: Spm. om kommentar til artiklen »Øksemorder var på fri fod i 11 dage«, bragt på ekstrabladet.dk, den 26/7-22, til justitsministeren
skal gives tilladelse til udgang, lægges vægt på udtalelser fra den
ansvarlige overlæge/institutionens ledelse eller kommunen afgi-
vet i forbindelse med den konkrete ansøgning om udgang, lige-
som statsadvokaterne i forbindelse med deres kontrol af foran-
staltningerne som udgangspunkt én gang årligt fra den institu-
tion/tilsynsførende myndighed, der varetager fuldbyrdelsen af
foranstaltningen, indhenter en erklæring om behovet for at op-
retholde foranstaltningen. Oplysningerne i disse erklæringer
indgår i afgørelsen af, hvorvidt der kan gives tilladelse til ud-
gang, ligesom øvrige oplysninger om eksempelvis ny krimina-
litet indgår i vurderingen.
Hvis en udgang ansøges af en pårørende, bistandsværge eller
den domfældte selv, vil den regionale statsadvokat tillige ind-
hente en udtalelse
særligt om de behandlingsmæssige hensyn
ved det ansøgte og den anbragtes aktuelle tilstand
fra overlæ-
gen, kommunen eller institutionen. Ved første udgang efter dom
eller efter en nærmere konkret vurdering, indhentes tillige en
udtalelse fra politiet.
Statsadvokaterne har herudover oplyst, at der foretages en kon-
kret vurdering af den enkelte ansøgning, herunder udgangsfor-
målet, kriminalitetens art samt beskrivelsen af den domfældte,
herunder om den pågældende tidligere har afviklet udgange, og
om disse er afviklet problemfrit. I den konkrete vurdering kan
ligeledes indgå oplysninger om, hvorvidt der er opsyn med den
pågældende under den uledsagede udgang, f.eks. hvorvidt den
pågældende er sammen med pårørende under udgangen. Herud-
over indeholder den konkrete vurdering endelig en afvejning af
det behandlingsmæssige hensyn, der taler for en ansøgt udgang
over for de retssikkerhedsmæssige hensyn, der taler imod en ud-
gang. Det kan komme på tale delvist at imødekomme en udgang,
f.eks. ved at afgrænse denne geografisk eller at give tilladelse til
udgang tidsmæssigt begrænset i forhold til det ansøgte. Dette
kan eksempelvis ske, hvis det behandlingsmæssige formål kan
opnås ved en tilladelse til udgang i kortere tid eller på et særligt
sted, og de retssikkerhedsmæssige hensyn taler imod en længere
udgang eller en udgang uden nærmere geografisk afgrænsning.”
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at ministeriet den 1. juli 2022 har
sendt et udkast til en revideret bekendtgørelse om udgangstilladelse m.v. til
personer, der er anbragt i hospital eller boform i henhold til strafferetlig af-
gørelse eller i medfør af farlighedsdekret, i offentlig høring. Den reviderede
bekendtgørelse skal bl.a. rette op på nogle uklarheder i de gældende regler,
herunder tilladelse til udgang under ledsagelse. Derudover vil Justitsmini-
steriet i samarbejde med de relevante myndigheder drøfte behovet for udar-
bejdelse af en ny vejledning på området.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1183: Spm. om kommentar til artiklen »Øksemorder var på fri fod i 11 dage«, bragt på ekstrabladet.dk, den 26/7-22, til justitsministeren
I bekendtgørelsesudkastet lægges der bl.a. op til, at der indsættes en bestem-
melse om, at der ved afgørelse om tilladelse til udgang skal lægges vægt på,
at hensynet til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod udgangen, herunder
de forhold, der har begrundet dom til anbringelse. Det vil betyde, at det ek-
sempelvis kan tale imod tilladelse til udgang, at den dømte har begået særlig
grov personfarlig kriminalitet og alene har været anbragt på en psykiatrisk
afdeling i en kortere periode.
For så vidt angår personer, herunder drabsdømte, der er dømt til anbringelse
i hospital eller sygehusafdeling for sindslidende med undtagelse af Sikrings-
afdelingen, og som kan få tilladelse til udgang efter afgørelse fra overlægen,
henvises til Sundhedsministeriet.
Side 5/5