Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2613349_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 683
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juli 2022
Økonomikontoret
Emma Holm Sørensen
2022-0030-7349
2426338
Besvarelse af spørgsmål nr. 683 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 683 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. marts 2022. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Mattias Tesfaye
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1182: MFU spm. om, hvor stort et personaletræk den midlertidige grænsekontrol kræver pt., til justitsministeren
2613349_0002.png
Spørgsmål nr. 683 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen på REU alm.
- del
spørgsmål 555 oplyse, hvor mange årsværk der samlet bruges
på grænsebevogtning i dag, og hvor mange årsværk der blev
brugt, da Forsvaret udøvede bistand til grænsebevogtningen,
herunder også redegøre for, hvordan årsværk er fordelt mellem
politi og politikadetter? Vil ministeren herudover oplyse den år-
lige pris for grænsebevogtningen fra hhv. da Forsvaret udøvede
bistand til grænsebevogtningen og nu?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet oplysninger
vedrørende grænsekontrolindsatsen ved den grønne og blå
grænse fra henholdsvis Syd- og Sønderjyllands Politi og Syd-
sjællands og Lolland-Falsters Politi. Forsvaret har ikke ydet bi-
stand til grænsekontrolindsatsen ved grænsen mod Sverige,
hvor indsatsen således er uændret og derfor ikke er beskrevet
nærmere.
Der er på baggrund af de to kredses indmeldinger udarbejdet en
opgørelse over årsværksforbruget til grænsekontrolindsatsen
mod Tyskland, mens Forsvaret bistod ved grænsekontrolindsat-
sen, samt det forventede niveau uden bistand fra Forsvaret,
jf.
tabel 1.
Tabel 1
Årsværk allokeret i politiet til grænsekontrolindsatsen mod Tyskland
Årsværk
Grænsekontrolindsats med Forsvarets bistand
Normaliseret grænsekontrol-indsats uden Forsvarets bistand
1
Politi
103
195
Politikadet
101
101
Total
204
296
Anm.:
1
Det bemærkes, at fordelingen mellem politibetjente og politikadetter kan variere, da antallet
af tilgængelige kadetter til brug for opgaveløsningen varierer. Såfremt der ikke er tilstrækkelige poli-
tikadetter, vil politikredsene i stedet allokere politibetjente til indsatsen. Det bemærkes endvidere, at
behovet for betjente/kadetter varierer henover året ift. travlheden ved grænserne.
Kilde: Rigspolitiet
Der blev anvendt ca. 204 politiårsværk til grænsekontrolindsat-
sen mod Tyskland, da Forsvaret bistod indsatsen.
Ved ophøret af Forsvarets bistand har politiets indsats midlerti-
digt udgjort ca. 249 årsværk bl.a. som følge af et behov for at
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1182: MFU spm. om, hvor stort et personaletræk den midlertidige grænsekontrol kræver pt., til justitsministeren
allokere politiårsværk til øvrige nye opgaver i relation til flygt-
ningesituationen. Det forventes, at grænsekontrolindsatsen uden
Forsvarets bistand vil kræve ca. 296 politiårsværk i højsæso-
nerne. Det skal bemærkes, at der samlet set forventes et betyde-
ligt lavere ressourceforbrug til grænsekontrolindsatsen, end da
Forsvaret bistod med grænsekontrolindsatsen, da der er en øget
fleksibilitet, når der udelukkende anvendes polititjenestemænd
og politikadetter til opgaveløsningen.
Der er dog tale om en omfattende meropgave i politiet, som kræ-
ver omprioritering indenfor politistyrken. Det betyder, alt andet
lige, at andre opgaver vil blive nedprioriteret, indtil Forsvaret
igen kan bistå med grænsekontrolindsatsen.
Politiets årlige udgifter til grænsekontrolindsatsen forventes i
2022 at stige fra et niveau på ca. 140 mio. kr. årligt, da Forsvaret
bistod indsatsen, til et niveau på ca. 207 mio. kr. uden Forsvarets
bistand. De estimerede omkostninger er baseret på opgørelsen
af årsværksforbruget og de gennemsnitlige personaleomkost-
ninger for politibetjente og politikadetter inkl. overhead til drift
mv.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at der løbende sker en vurde-
ring af indsatsen ved grænserne og behovet for en tilpasning
heraf, herunder i forhold til den aktuelle situation i Europa. Res-
sourceforbruget ændrer sig derfor løbende i både opadgående og
nedadgående retning afhængig af det faktiske situationsbillede
ved grænsen.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Forsvarsmi-
nisteriet, der har oplyst følgende:
”Forsvarskommandoen
har oplyst, at Forsvaret inkl. Hjemme-
værnet i 2021 har anvendt det, der svarer til omtrent 212 års-
værk, til grænsekontrolindsatsen.
Dette indbefatter bistand til politiet ved følgende opgaver:
Grænsekontrolindsats ved ’grøn’ grænse (Syd-
og Søn-
derjylland) uden politimæssige beføjelser.
Grænsekontrolindsats ved ’blå’ grænse (Sydsjælland og
Lolland-Falster) uden politimæssige beføjelser.
Bevogtnings- og transportindsats med politimæssige be-
føjelser (Søgaard).
De anvendte årsværk fordeler sig med omtrent 170 årsværk fra
Forsvaret og 42 årsværk fra Hjemmeværnet.
Forsvarskommandoen har endvidere oplyst, at Forsvarets og
Hjemmeværnets samlede omkostninger til ovennævnte opga-
ver, inklusiv uddannelse, er opgjort til ca. 114 mio. kr. i 2021,
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1182: MFU spm. om, hvor stort et personaletræk den midlertidige grænsekontrol kræver pt., til justitsministeren
fordelt mellem Forsvaret med ca. 93 mio. kr. og Hjemmeværnet
med ca. 21 mio. kr.
Hjemmeværnet udøver fortsat politiet bistand til grænsebevogt-
ningen i 2022. Hjemmeværnets udgifter til grænsebevogtning i
2022 og antallet af årsværk forventes at ligge på niveau med
2021.
Det bemærkes, at der er tale om Forsvarets totalomkostning ved
grænsekontrolindsatsen. Tallet indeholder således også omkost-
ninger, som Forsvaret ville have haft upåagtet støtten til græn-
sekontrol og bevogtningsopgaver.”
Side 4/4