Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2611051_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. august 2022
Strafferetskontoret
Rune Kistrup
2022-0030-7880
2518385
Besvarelse af spørgsmål nr. 1177 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1177 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. juli 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Mattias Tesfaye
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1177: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at sikre retssikkerheden og den lige behandling af de kriminelle, der har svindlet og/eller udnyttet covid-19 hjælpepakker, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1177 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad regeringen vil gøre for at
sikre retssikkerheden og den lige behandling af de kriminelle,
der har svindlet og/eller udnyttet covid-19 hjælpepakker, efter
strafferammen er blevet nedsat fra firedobbelt straf til dobbelt
straf?”
Svar:
1.
Lempelsen af straffen for svindel mv. med covid-19-hjælpepakker trådte
i kraft den 1. juli 2022 og har virkning for de sager, der pådømmes ved
domstolene fra og med dette tidspunkt.
Som det fremgår af de almindelige bemærkninger pkt. 2.5.3 i lov nr. 893 af
21. juni 2022, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 180 som fremsat,
s. 93f, vil straflempelsen ikke have betydning for personer, der før den 1.
juli 2022 har modtaget endelig dom for en overtrædelse, hvor straffen er
skærpet efter straffelovens § 81 d, stk. 2. Sådanne domme vil skulle fuld-
byrdes i overensstemmelse med de almindelige regler. Dette gælder også i
de tilfælde, hvor en person har modtaget en endelig dom, men personen
endnu ikke
helt eller delvis
har afsonet straffen.
2.
Vi stod i en særlig situation under Corona-krisen, hvor vi ønskede at sende
et meget klart budskab til få personer, der udnyttede krisen og begik krimi-
nalitet for at berige sig selv på bekostning af resten af samfundet. Det, mener
jeg, var rigtigt. Derfor havde jeg gerne set, at vi kunne have fastholdt skær-
pelsen af straffen for svindel mv. med hjælpepakker indtil det firedobbelte.
Som det fremgår af aftalen om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025, stod
vi til at mangle op mod 1.000 pladser i kriminalforsorgen, hvis ikke der blev
taget skridt til at forøge kriminalforsorgens kapacitet eller reducere belægs-
udfordringen. Det var en stor opgave, der skulle løftes, og derfor var dette
ét af de greb, det var nødvendigt at tage i brug for at genoprette balancen i
kriminalforsorgen. I den ideelle verden havde der ikke været behov for æn-
dringen, men jeg er stolt over, at vi i aftalekredsen tog ansvar for kriminal-
forsorgen.
Det hører dog med til billedet, at straffelovens § 81 d blev ophævet med
virkning fra den 1. januar 2022. Ophævelsen af strafskærpelsesbestemmel-
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1177: Spm. om, hvad regeringen vil gøre for at sikre retssikkerheden og den lige behandling af de kriminelle, der har svindlet og/eller udnyttet covid-19 hjælpepakker, til justitsministeren
sen får derfor kun effekt for overtrædelser, der allerede er begået, og har
dermed ikke betydning for bestemmelsens præventive effekt.
Men netop fordi vi mener, at det var rigtigt at skærpe straffen over for dem,
der søgte at udnytte den krise, vi stod i som samfund, mener regeringen
også, at det er ret og rimeligt, at de kriminelle, som allerede forud for lov-
ændringen havde fået en endelig dom, afsoner den udmålte straf.
Side 3/3