Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2609249_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2022 - 3986
Doknr.
595661
Dato
08-08-2022
Folketingets Retsudvalg har d. 06. juli 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 1156
(alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål nr. 1156:
”Vil ministeren redegøre for, under hvilke omstændigheder en kommunal
sagsbehandler sammen med politiet kan tiltvinge sig adgang til en borgers bolig
uden en retskendelse?”
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet som, at der efterspørges en besvarelse af, i hvilke
tilfælde kommunen har lovhjemmel til at tilgå en borgers bolig med bistand fra
politiet. Jeg vil besvare spørgsmålet med udgangspunkt i lovgivningen på
børne- og ungeområdet og handicapområdet, da det er på disse områder, at
kommunen i særlige tilfælde har mulighed for at tilgå borgeres hjem med
bistand fra politiet.
Når et barn eller en ung har behov for særlig støtte, er det afgørende, at den
rette indsats bliver sat i værk hurtigt og skånsomt. Det gælder også i de sager,
hvor konfliktniveauet er højt, og forældrene eller barnet eller den unge trods tæt
inddragelse
eller forsøg herpå
ikke ønsker at samarbejde om indsatsen.
Det er vigtigt, at kommunen arbejder på at få forældrenes og barnets eller den
unges samtykke til indsatsen, således det alene er i ganske få tilfælde, at det
vil være relevant at iværksætte tiltag uden barnets eller den unges og
forældrenes accept.
I sager, hvor det ikke er muligt at opnå forældremyndighedens samtykke, og
hvor indsatsen er af afgørende betydning for barnets bedste, har kommunen
mod behørig legitimation og uden retskendelse mulighed for at opnå adgang til
de pågældendes bolig, rum og i nogle tilfælde gemmer. Når det er nødvendigt,
kan kommunen anmode om bistand fra politiet i sådanne situationer. Jeg vil i
det nedenstående uddybe de muligheder, som fremgår af lovgivningen.
Jf. servicelovens § 64, stk. 1, har kommunalbestyrelsen ansvaret for, at en
række tvangsmæssige afgørelser efter servicelovens og lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet fuldbyrdes. Det omfatter bl.a. fuldbyrdelse af afgørelser
efter serviceloven om anbringelse uden for hjemmet jf. § 58, ungepålæg jf. § 57
b og hjemgivelsesperioder jf. § 68, stk. 2.
Det fremgår af servicelovens § 64, stk. 2, at kommunen mod behørig
legitimation og uden retskendelse har adgang til
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1156: Spm. om, under hvilke omstændigheder en kommunal sagsbehandler sammen med politiet kan tiltvinge sig adgang til en borgers bolig uden en retskendelse, til social- og ældreministeren
2609249_0002.png
forældremyndighedsindehaverens bolig, rum eller gemmer for at eftersøge og
medtage et barn eller en ung med henblik på at fuldbyrde afgørelser omfattet af
servicelovens § 64, stk. 1. Kommunen kan alene eftersøge barnet eller den
unge hos forældremyndighedsindehaveren. Dermed kan kommunen ikke
eftersøge eller medtage barnet eller den unge efter reglerne i servicelovens §
64, stk. 2, hvis barnet eller den unge opholder sig hos andre end
forældremyndighedsindehaveren.
I § 64, stk. 3, i serviceloven fremgår det, at kommunen mod behørig
legitimation og uden retskendelse vil have adgang til et anbringelsessted for at
eftersøge og medtage et anbragt barn eller en ung med henblik på at fuldbyrde
en afgørelse om ændret anbringelsessted uden samtykke, der er truffet efter
servicelovens § 69, stk. 3, eller efter § 24, stk. 1, jf. § 14 i lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet. Et anbringelsessted omfatter f.eks. en døgninstitution,
et opholdssted eller til en plejefamilies bopæl.
Kommunalbestyrelsen har, jf. § 64, stk. 4, ligeledes hjemmel til at træffe
afgørelse om, at kommunen mod behørig legitimation og uden retskendelse
har adgang til forældremyndighedsindehaverens bolig og rum, når:
1) adgangen til hjemmet sker som led i den børnefaglige undersøgelse efter §
50 eller den ungefaglige undersøgelse efter § 31 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet og må anses for nødvendig for at afgøre, om der er
åbenbar risiko for alvorlig skade på et barns eller en ungs sundhed eller
udvikling, og
2) forældrene har modarbejdet, at en vurdering af barnets eller den unges
støttebehov kan gennemføres med andre mere lempelige foranstaltninger.
Med hjemmel i § 64, stk. 4, kan kommunen påse forholdene i hjemmet og
herunder også tale med barnet eller den unge, men adgangen må alene være
af kortere varighed. Kommunen kan efter bestemmelsen få adgang til
opholdsrum m.v. i hjemmet, men kan ikke efterse private gemmer, f.eks.
skuffer, skabe eller andre steder, som ikke er umiddelbart synlige og
tilgængelige.
I tilfælde hvor kommunen vurderer, at der er tale om en situation, som lever op
til bestemmelserne i servicelovens § 64, stk. 2-4, kan kommunen anmode
politiet om bistand for at få adgang til hjemmet jf. § 64, stk. 5. Kommunen vil i
hvert enkelt tilfælde skulle foretage en vurdering af indgrebets proportionalitet,
dvs. om politiets bistand ved gennemførslen af afgørelsen er nødvendig af
hensyn til barnets eller den unges bedste og står i rimeligt forhold til formålet
med afgørelsen. Det fremgår af servicelovens § 64, stk. 6, at en eventuel
gennemførelse af afgørelser med politiets bistand skal ske så skånsomt, som
omstændighederne tillader, og med henblik på at sikre barnets eller den unges
bedste. Heraf følger, at kommunen f.eks. kan anmode om, at politiet ikke
optræder i uniform eller anvender udrykningskørertøjer. Dertil skal kommunen
først og fremmest afsøge mulighederne for at opnå
forældremyndighedsindehaverens, barnets eller den unges eller eventuelle
andre familiemedlemmers frivillige medvirken i afgørelsens fuldbyrdelse,
medmindre hensynet til barnets eller den unges bedste taler afgørende imod.
Rammerne for politiets eventuelle magtanvendelse i forbindelse med denne
bistand fremgår navnlig af de generelle betingelser for politiets
magtanvendelse i politilovens §§ 15 og 16. Det følger af § 15, at politiet bl.a.
må anvende magt som led i bistand til andre myndigheder. Det fremgår videre
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1156: Spm. om, under hvilke omstændigheder en kommunal sagsbehandler sammen med politiet kan tiltvinge sig adgang til en borgers bolig uden en retskendelse, til social- og ældreministeren
2609249_0003.png
af § 16, at politiets magtanvendelse skal være nødvendig og forsvarlig og alene
må ske med midler og i en udstrækning, der står i rimeligt forhold til den
interesse, der søges beskyttet.
Jeg vil hertil understrege, at det er væsentligt i alle tilfælde, hvor der er truffet
afgørelse om at gennemføre en foranstaltning tvangsmæssigt, at den trufne
afgørelse gennemføres på en måde, der belaster barnet eller den unge mindst
muligt. Det betyder, at der skal udvises så meget hensynsfuldhed og
skånsomhed som muligt i det enkelte tilfælde
også når der skønnes at være
behov for at bede om politiets bistand.
På handicapområdet har kommunen ligeledes i særlige tilfælde mulighed for at
tilgå en borgers bolig med bistand fra politiet. Dette gør sig gældende i
forbindelse med flytning af en borger, der efter afgørelse fra Familieretshuset
er blevet optaget i bestemt botilbud efter § 129 a, jf. § 131 a, stk. 1, eller i
særlige botilbud uden samtykke efter §§ 129 a eller 136 f, stk. 3, pkt. 2, jf. §
131, stk. 1. Det er kommunen, som har adgangen, og det er derfor ikke
nødvendigvis en sagsbehandler, som møder op.
Det fremgår af servicelovens §§ 131, stk. 5, og 131 a, stk. 4, at
kommunalbestyrelsen om fornødent kan anmode om bistand fra politiet til at
gennemføre en afgørelse om flytning. I tilfælde af at borgeren har en
udadreagerende adfærd og kan antages aktivt at ville modsætte sig en flytning,
kan det blive nødvendigt at tilgå borgeres hjem med bistand fra politiet for at
kunne gennemføre flytningen.
Det bemærkes, at det forinden skal have været forsøgt at få borgeren til at
medvirke frivilligt til flytningen med socialpædagogiske metoder og øvrige
indsatser på en anden og mindre indgribende måde, før kommunalbestyrelsen
anmoder om politiets bistand.
Henvendelsen til politiet bør så vidt muligt ske skriftligt, eventuelt ledsaget af
kopi af Familieretshusets afgørelse. Henvendelsen skal angive, hvilken bistand
der ønskes, og hvorfor det anses for nødvendigt med politiets bistand.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
3